Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Smrtící přejezdy zůstanou ještě roky

Česko

Ministerstvo dopravy má v ruce doporučení, jak zlepšit bezpečnost na přejezdech.

Největší slabiny se ale budou řešit roky.

PRAHA Je to znepokojivý trend: na železničních přejezdech zahynulo jen během letošního prvního čtvrtletí patnáct lidí. Dalších osmadvacet osob bylo zraněno. Hrozivá čísla jsou nejhorším výsledkem za posledních sedm let.

Ačkoliv všechny nehody dosud podle Drážní inspekce padají na hlavu neukázněných řidičů a chodců, výrazné slabiny vykazují i samotné přejezdy.

Desítku připomínek a námětů, jak zlepšit bezpečnost českých přejezdů, má nyní v rukou ministerstvo dopravy. Takzvaný dokument Agatha navrhuje například zlepšení rozhledů na přejezdech osazených pouze výstražným křížem. Dále volá po tom, aby se vyrovnala svítivost drážních výstražníků a semaforů na silničních křižovatkách. Řada semaforů totiž nyní svítí jasněji.

Výzkumníci dávají ke zvážení, zda používat bílé světlo na semaforech, které signalizuje, že vlak nejede. „Problém nastává, když bílé světlo nesvítí. Buď na výstražníku vůbec není či zhasne těsně po průjezdu vlaku. Zhasnutý výstražník může znamenat, že vlak nejede nebo poruchový stav,“ poukazuje na nejednoznačnost českého systému Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. Agatha se zabývá zabezpečením přejezdů v Česku, Německu a Rakousku. A ze srovnání si tuzemské přejezdy neodnesly zrovna lichotivé hodnocení. Ministerstvo dopravy si proto některé návrhy z ní vzalo obratem za své. „Hodláme vylepšit vodorovné značení před přejezdy a zavést společné schůzky správců silnic a železnic u problémových přejezdů,“ vyjmenovává novinky, které předeslala Agatha, mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Výrazně pomaleji půjde ale odstranit tři největší slabiny přejezdů. „Sladění svítivosti semaforů a výstražníků či problém pozitivního signálu by si vyžádaly změny norem či zákona. Obě věci ale postupně řešíme,“ říká Hanzelka.

Aběh na dlouhou trať je také zlepšení rozhledových poměrů. Správa železniční dopravní cesty, která přejezdy spravuje, má totiž potíž s tím, že většina pozemků, na kterých by potřebovala změny provést, jí nepatří. „Nemáme prostředky, jak donutit majitele okolních pozemků pokácet na své zahradě stromy, odvést navršený materiál či zbourat některé budovy. Vedeme složitá jednání, často s nulovým výsledkem,“ tvrdí mluvčí SŽDC Pavel Halla.

***

Vady přejezdů

Co by se mělo napravit

* Zlepšit rozhledové poměry.

* Instalovat světelné závory (diody v silnici před přejezdem), sjednotit svítivost výstražníků a semaforů.

* Standardně umísťovat výstražníky i po levé straně silnice.

* Užívat „stopčáry“ a symboly dopravních značek na silnici.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!