14. března 2019 7:39, aktualizováno  13:59 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Mandát jsem si vzal sám, říká Faltýnek. Poslanci kauzu mýtného nedořešili, opozice v tom chce pokračovat

Jaroslav Faltýnek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaroslav Faltýnek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Praha Místopředseda ANO Jaroslav Faltýnek zopakoval, že do jednání o dálničním mýtném vstoupil v létě 2015 kvůli hrozbě někdejšího premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), že odvolá ministra dopravy za ANO Dana Ťoka. Kauza mýto nebo kauza Faltýnek, jak místopředseda vládního hnutí řekl ve čtvrtek před poslanci, je politický boj. Opozice bude chtít v debatě o Faltýnkovi pokračovat, ve čtvrtek prý odpovědi nedostala. Podle Jana Chvojky (ČSSD) se věcí asi bude zabývat i koaliční rada.

„Nikdy jsem neřekl, že jsem měl mandát od koaliční rady nebo dopravní koaliční rady. Já jsem si ho sám vzal,“ uvedl Faltýnek, v jehož obydlích před týdnem zasahovali policisté. Byli i v sídlech Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a společnosti Kapsch, která dosud mýtný systém pro stát provozuje.

„Policie dělá svoji práci a já jsem jí poskytl maximální součinnost. Jsem připraven tak postupovat i nadále,“ poznamenal k tomu Faltýnek.

Zhruba před čtyřmi lety podle něho hrozilo i to, že stát teoreticky přestane vybírat mýto a přijde zhruba o deset miliard korun ročně. „Faltýnek s týmem pana ministra dopravy v roce 2016 spoluvyjednal slevu jenom 28 procent s tehdejším provozovatelem, jenom 1,5 miliardy za tři roky,“ uvedl místopředseda ANO. 

Pochvalně se pak vyjádřil o Ťokovi, který, jak podotkl, vybral vítěze tendru na nového provozovatele mýtného systému, a stát tím ušetří proti dosavadnímu období 15 miliard korun v příštích deseti letech.

Ťok odmítl, že by policejní zásahy souvisely s činností ministerstva dopravy

Policie kvůli ovlivňování zakázek zasahovala před týdnem na několika místech, mimo jiné na antimonopolním úřadu, v sídle firmy Kapsch a u Faltýnka v bytě. Nikoho neobvinila. Server Novinky.cz napsal, že policie podezírá předsedu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petra Rafaje a ředitele české pobočky firmy Kapsch Karla Feixe z korupce. Faltýnek s oběma muži jednal.

„Musím zcela zásadně odmítnout jakékoli spojování aktuálních událostí, respektive policejních zásahů z minulého týdne, s činností ministerstva dopravy. Nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování mělo být prodloužení smlouvy se stávajícím provozovatelem či úspěšně ukončený tendr na budoucího provozovatele,“ uvedl Ťok v začátku diskuze. Ťok se potom věnoval historii mýtného systému.

Faltýnek v úterý řekl, že vstoupil do řešení dálničního mýtného, když v roce 2015 bývalý premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) podle něho hrozil kvůli problému s mýtným systémem Ťokovým odvoláním. Podařilo se podle něho dohodnout zrušení údajně nevýhodných dodatků smlouvy s firmou Kapsch, slevu 1,5 miliardy korun a mohlo se zahájit nové výběrové řízení.

Během projednávání Faltýnkovy kauzy chyběl v jednacím sále premiér Andrej Babiš, který je Faltýnkovým stranickým nadřízeným. Předseda hnutí STAN Petr Gazdík se nad tím pozastavil.

„Chyběl při závažném bodu, který z mého pohledu ohrožuje důvěryhodnost vlády mnohem víc než cokoli jiného. ANO bylo postaveno jako protikorupční hnutí a teď to vypadá, že korupční chobotnice prosakuje až do jeho nejvyšších pater,“ uvedl Gazdík.

Opozice: Nepřesvědčivé, chceme další odpovědi

Z opozičních lavic opakovaně zaznívá, že kauza nebyla dopodrobna projednána. Poslanci, kteří nenáleží k vládě, proto budou chtít, aby se k Faltýnkově případu sněmovna ještě vrátila. „Určitě co nejdříve, protože nechceme, aby to celé zapadlo. Předpokládám, že se v rámci opozice domluvíme na nějakém dalším termínu, na nějž bychom navrhli znovuprojednávání tohoto bodu, protože zdaleka není uzavřen,“ řekla místopředsedkyně TOP 09 Markéta Adamová.

Předsedu poslaneckého klubu opozičních lidovců Jana Bartoška svým projevem Faltýnek nepřesvědčil. „Nejvíce mě zarazilo jeho vyjádření, že si mandát pro vyjednávání o mýtu prostě vzal. To znamená, že se nikoho neptal a s nikým se o tom nebavil. V tom případě dal svým krokem najevo, že nevěří ministru dopravy a stal se tím pádem sám stínovým ministrem. Hnutí ANO pak mělo jednoho minista a jednoho stínového ministra,“ řekl Bartošek LN.

„Pan Faltýnek ve svém vystoupení, podobně jako vodník z pohádky „vaří mlhu“ pro média a občany. Faktem je, že se setkával s šéfem úřadu a šéfem firmy, která zakázku na mýto soutěžila. To je nepřípustné,“ řekl LN předseda Pirátů Ivan Bartoš.

Předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura Faltýnkovo vysvětlování označil opakovaně za „pohádky ovčí babičky“. „Jakýkoli kontakt zadavatele nebo jeho zástupce v podobě pana Faltýnka s jedním z uchazečů by vedl zcela nemilosrdně ke zrušení soutěže pro netransparentnost a porušení zásad rovného zacházení,“ řekl Stanjura s poukazem na zákon o veřejných zakázkách.

Pokud by byl tendr zrušen, firma Kapsch by nejspíš získala další prodloužení smlouvy na provozování systému dálničního mýtného, uvedl Stanjura. Podle něj je otázkou, zda Faltýnek jednal vědomě nebo nevědomě.

KSČM: Babiš by se mohl Faltýnka zbavit

Komunistický poslanec Jiří Dolejš hodnotil Faltýnkovo vystoupení zprvu s lehkou ironií. „Intonace byla strhující, obsah byl spíše alibistický. Protože si myslím, že základní problém, kdo s kým v takovém případě může jednat, zůstává na stole,“ glosoval po dotazu LN.

KSČM svými hlasy drží menšinovou vládu hnutí ANO a ČSSD, proto je názor rudých pro kabinet důležitý. Dolejš míní, že se Faltýnkova kauza může vléci a než bude definitivně rozhodnuta, uplyne dlouhá doba. Premiér a předseda ANO Andrej Babiš podle něj proto možná sáhne k „hygienickému opatření.“

„Pokud je nějaký politik v podezření, má jiný režim zacházení. Může být - slovy některých složek - postaven mimo službu,“ řekl Dolejš.

Kapsch v tendru na další provoz mýtného nevyhrál a věcí se zabýval antimonopolní úřad. Policisté na úřadu zasahovali kvůli údajnému ovlivňování přezkumu veřejné zakázky na systém elektronického mýta. Rafaj ale věří tomu, že vyšetřování prokáže, že všechna správní řízení vedená úřadem byla zákonná a nikdo je neovlivňoval.

Kapsch provozuje mýtný systém v Česku od roku 2007, v tendru na nového provozovatele mýta po roce 2019 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Kapsch výsledky tendru napadl, ÚOHS nejdříve loni v květnu výběr vítěze tendru zrušil, v záři ale platnost smlouvy potvrdil. Kapsch se obrátil na soud.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz