Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

SNOWBOARĎÁKEM v létě

Česko

Hit ze slunné Kalifornie dorazil do Česka: prkno dostalo o kolečko navíc a ze silnic se rázem staly sjezdovky

Ládys pracuje pro skejtový obchod a prkna všeho druhu jsou jeho živlem. Když někdo takový řekne, že znovu zkouší a padá, znamená to jediné: objevil novou hračku. Ta věc se jmenuje freebord a vznikla, stejně jako před lety skateboard, v Kalifornii. Popsat se dá jednoduše jako snowboard na léto.

„V posledních letech jsem se hodně věnoval snowboardu, ale je s tím čím dál větší problém. Sněhu v Čechách ubývá a na výjezdy do Alp nemám čas. Když jsem viděl poprvé prkno s šesti kolečky, které má vlastnosti snowboardu, neváhal jsem. Od kamarádů z Ameriky jsem dostal tip na firmu v Německu a od nich jsem si nechal freebord poslat. I s dopravou mě to vyšlo na šest a půl tisíce,“ říká jedenatřicetiletý jezdec, který si své celé jméno nepřeje zveřejnit.

Najděte si na YouTube videa lidí s touhle adrenalinovou novinkou a zatají se vám dech. Pohled na rychlou jízdu po strmé silnici, během níž můžete ve zlomku vteřiny prohazovat přední nohu z levé na pravou a naopak a v zatáčkách si pěkně pohladíte asfalt dlaní, budí dojem euforické volnosti. Ve Spojených státech o freebordu referovaly časopisy již v roce 2000, ale do Česka se první kousky dostaly teprve před několika málo měsíci.

Ohlasy šťastných majitelů a obdivovatelů na internetových diskusích? „Chuchůůů... první odřeninky jsou na světě, je to hustyyy jak krávaaaa!“ a „Já se bojim, že si to koupim, a pak už mě snb nebude tolik bavit.“

Konstrukce freebordu vypadá až zázračně jednoduše. Napadne vás, jak to, že na něco takového někdo nepřišel dřív. Na první pohled se prkno podobá starším skateboardům zvaným longboard. Ty byly delší, měly širší tracky (kovové díly, na kterých jsou upevněna kolečka) a nedala se s nimi provádět taková akrobacie a skoky jako na pozdějších, kratších skateboardech. Radost z jízdy samotné mají společnou i s freebordem. „Do města je prkno v kombinaci s tramvají ideálním dopravním prostředkem,“ říká Ládys.

Zásadní rozdíl, který dělá freebord freebordem, je další pár koleček, která připomínají přední kolečka z nákupního vozíku a jsou umístěna na středové ose, zhruba mezi kolečky postranními. „Na freebordu vlastně nikdy nejedete rovně,“ upozorňuje Ládys na specifikum jízdy. Přidaná kolečka jsou od prkna více odsazená, takže board je nakloněný vždy na jednu nebo na druhou stranu. Jezdec se tedy pohybuje úplně jako na snowboardu v obloučcích.

Při otočce, když se prkno chvíli pohybuje kolmo ve směru jízdy, se otáčejí jen prostřední kolečka a dvě krajní provádějí po povrchu smyk. Na rozdíl od skateboardů má prkno na horní straně dva „gripy“, držáky, do kterých jezdec zasune tenisky. Pády mohou být o to nepříjemnější, že jsou nohy částečně fixované. A nepadá se do sněhu, ale na beton. „Chrániče jsou pro začátek samozřejmost, někdy si beru i chránič páteře,“ říká Ládys. „Oproti longboardu ale můžeš snadněji korigovat rychlost. Rozjetý longboard prakticky nemáš jak zabrzdit.“

Spokojený majitel nezvyklého dopravního prostředku pilně trénuje na plánovaný výlet do rumunských hor. „Jsou tam kvalitní asfaltové silnice s minimálním provozem,“ libuje si. „Až se sem začnou freebordy dovážet, určitě kolem nich vznikne komunita jako kolem skateboardu. “

O autorovi| Ivan Adamovič, redaktor Pátku

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!