Diskuse k článku: Na Staroměstském náměstí začala rychlá obnova Mariánského sloupu, podle magistrátu načerno. Večer musí zmizet

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 51
  • Poslední: 29.5. 2019 22:23
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
M. Blabla 29.5.2019 20:40

Říká se tomu standardní byrokratická obstrukce. :-(

J. Panáček 29.5.2019 20:21

V diskuzi mnozí míchají dohromady architekturu a památnou hodnotu sloupu se symbolikou a důvody jeho strhnutí. Politika Rakouska-Uherska vehnala české země do války, která byla do té doby jednou z nejstrašnějších. Chlapi museli rukovat a jít do války za rakouské papaláše a jejich imperiální zájmy. Podle některých zdrojů v ní padlo až 300.000 čechů, mírnější odhad jsou ke 200.000,-. V tomto kontextu byla pro nás Ćechy ještě horší, než ta druhá. Za odmítnutí plnit rozkazy byla kulka, probíhala neskutečná šikana německých, rakouských a uherských důstojníků, vojáci trpěli hladem zahrabaní v bahně a blátě zákopů. Po ukončení války, prohry Rak. Uherské říše a jejím rozpadu zbyl jenom zármutek pozůstalých a nenávist těch co přežili. Proto byly ničeny symboly mocnářství, které lidem připomínaly beznaděj, válečná jatka a neskutečné utrpení. Je sto let od této doby a opět zde máme novohistoriky a proněmce, kteří by rádi oživovali a oslavovali tragickou historii našich předků.

F. Bernardone 29.5.2019 20:32

Ale kuš panáčku! Máte to v té Vaší hlavě pěkně vypatlané! Mariánský sloup není symbolem mocnářství, ale symbolem víry, neděje a odpuštění. Uvízl jste jak vidno v nenávisti, která nikdy nic dobrého nepřinesla a nepřinese!

J. Panáček 29.5.2019 20:41

Jasně, proto jej taky tehdy strhli. ̈ - to rozhodně dává logiku :-)

J. Šejnoha 29.5.2019 21:46

Naši předci v roce 1918 měli bezprostřední informace a po, aby mohlizhodnoti řádění Habsburků.

V. Liptovský 29.5.2019 20:42

Takto - jedna vec je Mariánsky stĺp ako artefakt a symbol katolíckej cirkvi, iná vec Habsgburgovci ako hlavní strojcovia protireformácie - a zároveň vládcovia monarchie, ktorá bola v istom zmysle vyvolala Prvú svetovú a teda svojim spôsobom zapríčinila všetky útrapy "mých národů". Ale - išlo predovšetkým o katolícky artefakt a symbol - o doteraz je v českých krajoch dosť vysoké percento katolíkov (na vysvetlenie - som nepraktikujúci protestant), čiže po storočiach je už bezpredmetné spájať stĺp s Habsburgovacami. Vari tí katolíci (preboha, prečo sa dnes mnoho Čechov-ateistov vracia do jej lona, vari kvôli reštitúciám, alebo je to len móda?) nie sú Česi? To čo píšete, je pravda, pravdou je, že to nadobúda aj politický, či dokonca revanšistický podtext - čo s tým? Veď dnes sa búrajú všetky tradície v mene liberalizmu (to jsou ti paradoxy - tí ľudia vôbec nevedia, čo liberalizmus je).

J. Panáček 29.5.2019 20:50

Možná proto nesnáším nové přepracovávání historie spojené s utrpením Čechů - liberalismus odmítám a pohrdám jím. Vysvětluji pouze proč byl stržen a co k tomu vedlo. Pokud si pražané udělají referendum a obnovu sloupu podpoří, tak s tím problém asi až tolik mít nebudeu - stejně jako s pomníky padlým Němcům v 1. sv. válce. Na urážky a hulvátství pár hňnupů zde přítomných ale přirozeně reaguji po svém. Hezký večer vám :-)

J. Šejnoha 29.5.2019 21:42

Ano, na skutenst, že Habsburkové rozpoutai 1ww, která pokračovala 2ww (cekem cca 40 milionů životů), obdivovatelé monarchie zcela zapomínají.

Jcch 29.5.2019 18:52

Jaký je rozdíl mezi ateistou a komunistou? Žádný.

J. Panáček 29.5.2019 20:23

První má rudý nos a druhý zádel...

M. Pechar 29.5.2019 22:23

Ale no tak! Jako křesťan mám respekt k těm ateistům, kteří jsou o své nevíře opravdu přesvědčení. Mezi ateisty je řada slušných lidí a řada hajzlů; mezi námi křesťany také. Líbí se mi úsloví, že je Bohu milejší přesvědčený ateista než vlažný křesťan.

Nemám důvěru v komunisty. Omluvu mám snad pro pár naivků, kteří za 1. republiky nevěděli, jak to vypadá v Rusku, snad pro pár naivků těsně před okupací, kteří chtěli něco změnit a doufali, že se jim to z pozice straníka bude lépe dělat.

Jinak komunistům z přesvědčení pro jistotu nevěřím ani dobrý den; i když to mohou být jinak docela hodní lidé, podobně jako mnoho členů NSDAP.

A o těch, co do KSČ nalezli v 70. či 8. létech škoda slov.

V. Liptovský 29.5.2019 18:27

Pri pohľade zo Slovenska sa táto vaša diskusia nečíta najlepšie... Pripomína mi to polemiku, či na Štúrovom námestí v Bratislave obnoviť veľkolepú jazdeckú sochu Márie Terézie, ktorú po Prvej vojne zhodili a zničili legionári po návrate z Ruska. Dnes tam je socha Ľudevíta Štúra... No, nič proti Mariške Tereze, ale nemyslím si, že takéto reminiscencie by boli to, čo je pre nás dôležité v súčasnosti. Skrátka - čo bolo, to bolo (potešte sa - major Terazky). Habsburgovci boli iný svet - dúfajme, že navždy. A Mariánsky stĺp? Zaujímavá tendencia v Česku po Prvej vojne - a iná po roku 1989... Za Masaryka odklon od katolíckej cirkvi, masové vystupovanie, návrat k protestantizmu, dnes reštitúcie a akási renesancia... No, opakujem, ťažko porozumieť...

K. Horák 29.5.2019 16:49

To je urážka Milady Horákové, která se účastnila stržení Mariánského sloupu.

J. Šejnoha 29.5.2019 16:37

Uctívači monarchie zapomínají , že Habsburkové pojistili své panování popravou a veřejným čtvrcením Českých pánů a konfiskací cca 3/4 majetků v Českých zemích v roce 1621.

A své neslavné panování zakončili tím, že poslali zbytečně na smrt cca 1/3 mladých českých mužů v 1ww, kterou nezodpovědně rozpoutali. Což bylo ještě horší než to čtvrcení v roce 1621.

Takže žádný sloup oslavující Habsburky a genocidu Českého národa, ať už se ten sloup jmenuje jakkoliv !

P. Pruner 29.5.2019 16:21

Abych nezapoměl němčinu tak si čtu na německých webech. Oceňuji jejich překonání nacistické minulosti. Jsou tam také různé "kousky", ale přes jejich historickou zkušenost jsem nezažil, že by tam někdo psal o Němcích tak ohavně jako jistý/á krysa zde o Češích.

J. Tachovsky 29.5.2019 15:41

Pro Krysu - tak jsem to overil. Vsechna mesta v UNESCO v CR postavili Cesi. Vyjimkou je jedna vesnice (Holasovice), kterou sice zalozili a postavili taky Cesi, ale pak vymreli na mor a zabrali si to na cas Nemci.

Jcch 29.5.2019 15:30

Soudruzi jsou pořád na koni

J. Kotala 29.5.2019 14:58

onderka by tam postavil penis.

J. Tachovsky 29.5.2019 15:19

Vsak ten sloup je jen takova pekna reminiscence na velikost pindoura katolicke cirkve.

M. Jandáková 29.5.2019 14:39

Panenka Maria, sama o sobě, je symbolem mateřské lásky a bolesti nad ztrátou syna.

.

Replika konkrétní Panenky Marie a její vztyčování na konkrétním, historicky původním, místě oživuje také její konkrétní, původní, historický kontext. A oživuje spor o přínos konkrétního symbolu (na Staroměstském náměstí) pro český národ.

J. Elias 29.5.2019 14:06

Bible: Žalmy 115:4-8

Jejich modly jsou stříbro a zlato, dílo lidských rukou. Mají ústa, a nemluví, mají oči, a nevidí, mají uši, a neslyší, mají nosy, a necítí, rukama nemohou hmatat, nohama nemohou chodit, z hrdla nevydají hlásku. Jim jsou podobni ti, kdo je zhotovují, každý, kdo v ně doufá.

M. Henrik 29.5.2019 13:50

Stejně absurdní, jako kdyby komunisté chtěli obnovit památník Stalina na Letné. Obojí symbolizuje útisk, nadvládu jedné"správné" ideologie a pronásledování a eliminaci jejich odpůrců.

P. Pruner 29.5.2019 13:48

Byl to jasný symbol Habsburků a katolické církve a vítězství nad protestanty, tedy symbol poněmčování a katolizace země. Jeho svržení davem bylo logickým politickým činem na konci existence monarchie. Obnovu vidím jako nesmysl a špatný politický signál pokud to Magistrát povolí.

Na druhé straně je jasné, že to tehdy bylo kulturní a historické barbarství jaké se dějí nyní třeba v USA a V.Británii ničením památky významných mužů historie a pokusy u nás zpochybňovat skutečnost našeho osvobození Rudou armádou.

A. Novák 29.5.2019 13:54

poněmčování? na našem území byla třetina obyvatel německy mluvících...pozval je sem původně Karel IV.

M. Henrik 29.5.2019 13:59

Poněmčovat se měly zbylé dvě třetiny česky mluvících obyvatel. Vy jste neslyšel o českém národním obrození? Pozdější reakce na germanizační snahy vídeňské vlády.

V. Novák 29.5.2019 13:47

Především je to pseudokopie, protože z originálu se zachovalo tak málo, že rekonstrukci nelze provést.

Je to exhibice sochaře a několika bigotů.

R. Hanuš 29.5.2019 13:40

Stavět kopie něčeho, co existovalo kdysi v minulosti, je zhovadilost. Ty kopie jsou mrtvé. Proto také Řeky, ani Italy, a dokonce ani Turky ani nenapadne stavět kopie římských staveb. Nikoho ani nenapadne znovu postavit kolosa Rhodského, či Zlatou sochu Dia. A to byly jiné památky než sloup na Staroměstském náměstí. Ty kopie by ale byly prostě jenom směšné.

A. Novák 29.5.2019 13:42

my žádné divy světa nemáme, tak děláme kopie aspoň drobnějších věcí...:o)

M. Jandáková 29.5.2019 14:03

Ty kopie (umělecké tvorby) už jsou právě jen symbolem.

J. Sovák 29.5.2019 13:27

Církve se považují za vládce na tomto dobytém území a nechávají si vyplácet obrovské dary za majetek, který ale nikdy nebyl jejich. Budují tady církevní stát po vzoru církevního polského státu, a proto z Polska povolávají obrovské množství farářů, aby obsadili toto, kdysi naše území. Proto také nepotřebují povolení na stavbu sloupu, protože oni tady vládnou.

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Dokumentarista Olga Malířová Špátová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Lara Fabian | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Kdo létá, ničí planetu. Greta probouzí výčitky v mladé generaci

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Letadla vyšla z módy, zatěžují prý klima. Když měla mladá aktivistka Greta Thunberg mluvit v OSN, do Ameriky radši...