Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Socialisté opět vytáhli s billboardy proti ODS

Česko

  7:30
Praha - „Proč se nestaví více levných obecních bytů? Proč našim dětem ruší školky a školy?“ Takovými slogany útočí v komunální volební kampani pražská ČSSD na ODS. Obě strany přitom již osm let společně v koalici řídí hlavní město.

Socialisté vytáhli proti ODS billboardy foto: Hynek Glos, Lidové noviny

„Nechápeme, proč shazují náš společný projekt a zároveň upozorňují na vlastní neschopnost,“ řekl včera LN místopředseda pražské ODS Jiří Janeček. Rozzlobení občanští demokraté svolali mimořádnou koaliční schůzku a vyjádřili jasné ultimatum: „Buď zmírníte svoji kampaň, nebo s námi po volbách nepočítejte.“

„Chtěli jsme po sociálních demokratech, aby nám svoje plakáty vysvětlili. To neudělali, ale nakonec slíbili, že negativní část stáhnou a přijdou s pozitivní fází kampaně,“ dodal Janeček. To ale zásadně odmítá šéf pražské organizace ČSSD Petr Hulinský, který dokonce zpochybňuje, že by šlo o billboardy jejich strany. „Je to nesmysl. Obrazotvornost novinářů je větší než naše. Vše se dozvíte 18. září, kdy naše kampaň startuje,“ řekl včera Hulínský.

Že za billboardy stojí skutečně sociální demokracie, potvrdil Hulínského stranický kolega, místopředseda Karel Klíma: „Nestydíme se říct, že ne všechno se povedlo a že naopak chceme některé věci dělat jinak. Přiznáváme svoji spoluzodpovědnost,“ řekl.

Pražský výpad ČSSD přitom nápadně připomíná kampaň „ODS minus“, kterou použili sociální demokraté před parlamentními volbami. „Sociální demokraté nedokážou představit svůj program, tak se pustili opět do kritiky všeho. Neuvědomují si ale, že taková kampaň nepřinese nic dobrého ani pro jednu stranu,“ řekl Jiří Janeček (ODS).
 Kampaň pražské ČSSD bude mít ještě další dvě fáze. V jedné z nich má odpovědět na zveřejněné otázky jako například: „Proč nemám zastání proti úřadům?“ Podle Janečka slíbila ČSSD vynechat právě tu část kampaně, ve které chtěla Pražanům vysvětlit, kdo jim s položenými otázkami nepomůže. „Pokud to neudělají, zásadním způsobem by si zavřeli cestu pro příští koaliční vyjednávání,“ řekl Janeček.

Málokdo věřil, že otázky zveřejněné na billboardech jsou součástí předvolební kampaně pražské ČSSD. „Je to schizofrenní, přijde mi, že se ČSSD musela zbláznit. Je to velmi hloupá kampaň, kterou přiznávají svoji neschopnost,“ komentoval nápisy na plakátech exprimátor Jan Kasl. Právě on opustil primátorské křeslo kvůli vznikající koalici ČSSD a ODS.  „Udělali fatální chybu, protože řada sociálních demokratů prosazovala dobré věci,“ míní Kasl. Billboardy se staly terčem kritiky i ostatních politických stran, které nechápou jejich smysl.   „Povedeme pozitivní a věcnou, nikoliv negativní a populistickou kampaň,“ řekl Martin Plíšek z KDU-ČSL. Podle něho pokládají sociální demokraté otázky především sami sobě.

 Odborníci míní, že se pražská kampaň sociální demokracie nedá příliš srovnávat s tou do Poslanecké sněmovny. „ODS minus byla zacílená proti politickému oponentovi. Tato kampaň spíše provokuje,“ říká odborník na reklamu Jiří Mikeš.

Autoři: