130 let

Soud zpochybnil tunely

Česko

Jsou téměř hotové, ale nemají povolení. Řeč je o Královopolských tunelech v Brně, stavbě za přibližně devět miliard korun. Pražský soud zrušil stavební povolení, podle kterého vznikly.

BRNO/PRAHA Největší dopravní stavba v Brně ztratila stavební povolení. Městský soud v Praze zrušil dokument, který povolil stavbu Královopolských tunelů na Velkém městském okruhu. Ty jsou přitom téměř hotové.

Silničáři nyní řeší, jak budou postupovat. „Čekáme, až obdržíme rozsudek. Nebudeme se samozřejmě protivit, na jeho základě stanovíme další postup,“ potvrdil LN Pavel Doležal z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. To stavbu zajišťuje.

Soud zrušil na neveřejném jednání rozhodnutí ministerstva dopravy z roku 2007, kterým úřad potvrdil stavební povolení krajského úřadu. Ani ti, kteří protestovali, však důvody neznají.

Protestujícím vadí slabá opatření proti hluku „Čekáme na písemné vyhotovení rozsudku, které bychom měli obdržet zhruba do měsíce. Další osud stavby závisí na ministerstvu dopravy, které může stavební povolení vydané krajským úřadem zcela zrušit nebo se pokusit toto nepovedené a nezákonné rozhodnutí nějak zachránit,“ uvedl Karel Štěpaník. Sdružení Velký městský okruh Brno, jemuž předsedá, proti vydání stavebního povolení protestovalo. Hlavním důvodem nespokojenosti obyvatel z okolí stavby se staly obavy z hlukové zátěže. A navrhovaná opatření investora nepovažovali za dostatečná.

Z plné verze rozsudku se ukáže, zda ministerstvo udělalo jen formální chyby, nebo bude třeba zásadnější změny. Ministerstvo každopádně bude muset o stavbě rozhodovat znovu, případně proti výroku soudu bude moci protestovat kasační stížností u Nejvyššího správního soudu.

Silničáři zdůrazňují, že problémové stavební povolení je jen jedním z mnoha, která s tunely souvisí, byť patří k těm ústředním. Rozhodně neznamená vyklizení staveniště. „Navíc ani samotné tunely nelze jen tak vyklidit, některé práce jsou potřeba, aby neohrozily majetek a bezpečnost,“ řekl Doležal.

Ministr dopravy Vít Bárta označuje tunely za mimořádně důležité. Proto stát i přes škrty platí vybudování křižovatky výjezdu z nich se Svitavskou radiálou, na niž chyběly peníze. „Je to v rámci celé České republiky nejméně hloupé z hloupých řešení, jaké stavby jsem měl zastavit a jaké ne,“ tvrdí Bárta.

Do tunelů měla auta vjet už v příštím roce Stavba kilometr a půl dlouhého silničního tunelu se dvěma tubusy pod brněnskou čtvrtí Královo Pole má skončit příští rok. Už probíhají jeho vnitřní úpravy a vybavování technologiemi. Rozpočet stavby tunelů včetně příprav a navazujících křižovatek se blíží devíti miliardám korun. Hlavním investorem je stát, kterému patří důležité silniční průtahy městem. Počet aut projíždějících po brněnském městském okruhu jde denně do desítek tisíc.

Nad vývojem situace jen kroutí hlavou představitelé brněnského magistrátu. „Už jen doufám, že všechny ty tahanice stavbu nezastaví a že se tunely nebudou třeba zasypávat. Nedovedu si představit, jak by to ve městě vypadalo za pět osm let bez dokončení této zásadní stavby pro Brno,“ uvedl náměstek primátora Ladislav Macek.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás