Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Soudci se „obávají“ dopravních značek

Česko

PRAHA O zrušení některé z milionů dopravních značek v Česku může rozhodovat jen třicet lidí v zemi. Odborníci, kteří obvykle řeší nejsložitější případy ze správního práva - totiž soudci Nejvyššího správního soudu (NSS) - musí svůj čas věnovat i takovým drobnostem, jako je dopravní značení. V Česku totiž není jiný soud, který by mohl spory o značky rozhodovat.

Magistrát Hradce Králové před víc než dvěma lety zpoplatnil parkoviště u zimního stadionu. Kromě parkovacího automatu tak před parkovištěm přibyla značka: „Zakazuje se stání bez zaplacení parkovacího poplatku,“ peníze za parkování od lidí vybírala soukromá firma. Pozemek, na kterém je parkoviště, ovšem patřil státu. A tomu vadilo, že soukromá firma bere peníze za to, že lidé parkují na jeho pozemku. „Snažili jsme se nejdříve o smírné vyřešení sporu. Ale nebyla tam vůle ze strany magistrátu,“ řekla LN Jarmila Čejková z hradeckého pracoviště Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.

Rozhodnutí do třiceti dnů Zmíněnou značku u zimního stadionu tak nakonec zrušil až NSS. Je totiž jediným soudem v zemi, který může o oprávněnosti značky rozhodnout, pokud selže snaha dohodnout se s obcí či krajem. A to přesto, že případy ze správního práva obvykle řeší nejdříve krajské soudy, NSS bývá až odvolací instancí. „V tomto případě se jedná o takzvaná opatření obecné povahy, která řeší dle zákona jen NSS,“ vysvětluje jeho soudce Karel Šimka.

Soudce navíc svazuje velmi přísné pravidlo: na rozhodnutí mají podle zákona pouhých třicet dnů, což je velmi krátká doba. Soudci tak většinou musí odložit případy, které mají na stole, a řešit dopravní značení. „Na prostudování problému a jeho rozhodnutí je velmi málo času,“ říká Šimka.

Rozhodování o opatřeních obecné povahy, mezi která kromě značek patří i územní plány měst a krajů, přiřkla NSS změna zákona před pěti lety. Od té doby jich každým rokem přibývá. „V předchozích dvou letech jsme měli kolem 25 zahájených případů ročně, letos už jich je stejné množství jen za první pololetí,“ potvrdil LN mluvčí NSS František Emmert.

Zavalený soud Soudci se proto obávají, že by je mohlo rozhodování o značkách zahltit. V Česku jsou jich miliony a pokud se rozšíří povědomí o tom, že soud o značku končí do třiceti dnů, může na NSS přijít rázem několik desítek podání.

„Víme o tom problému už delší dobu. A je to jedna z priorit, kterou bude potřeba co nejdříve změnit,“ slibuje Marek Benda (ODS), který byl do voleb předsedou ústavněprávního výboru ve sněmovně. Vymyslet takovou změnu zákona, která zajistí, že soudce NSS nezahltí stížnosti na tisíce dopravních značek, a zároveň ochrání dostatečně práva lidí, bude ovšem náročné.

Třeba třicetidenní lhůta je totiž někdy důležitá. „Náš klient například potřeboval jezdit nákladními auty ke svému závodu. Obec na cestu ale dala zákaz vjezdu nákladním vozům. A pokud by soud tento případ nerozhodl rychle a značka se vzápětí neodstranila, společnost by mohla i zkrachovat,“ říká Daniel Mališ z advokátní kanceláře Mališ Nevrkla Legal. „Asi by to ale mohly řešit v první instanci krajské soudy. Ty krátké lhůty by tam však měly zůstat,“ dodává advokát.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!