Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Soupeření mezi festivaly sílí

Česko

Benátky letos zahájí přestavbu centrálního kinopaláce, Toronto přidá kinosály a Řím inovuje program

Ředitel benátského filmového festivalu Marco Muller, jehož 65. ročník dnes začíná, má letos jeden velký důvod k optimismu. Oficiálně odstartuje rozsáhlá rekonstrukce centrálního Palazzo del Cinema za 60 milionů eur, která by měla Benátky v roce 2011 vybavit nejmodernějším a nejvýstavnějším filmovým komplexem mezi všemi evropskými festivaly. A alespoň v představách vedení Mostry ho přiblížit na úroveň Cannes. Muller může vyhlížet své první hvězdy George Clooneyho a Brada Pitta, ale zároveň ho může trápit, jaké že filmy se budou v luxusním multifunkčním paláci, jehož hlavní sál pojme 2150 diváků, promítat. Možná mezi nimi bude čím dál tím méně těch hollywoodských.

Benátky sice mají byznys plán na revitalizaci festivalu, ale konkurence na podzimním festivalovém okruhu přituhuje. Festival v Torontu, který se s benátským částečně překrývá a letos v rámci renovace přidal kinosály i obměnil programové oddělení, je čím dál tím populárnější. A přestože každý z festivalů je charakterem i tím, co filmařům nabízí, jiný, Hollywood signalizuje, že by se napříště mohl obejít bez lesku a prestiže Benátek. Už teď jsou Benátky z produkčních nákladů na vyslání filmu nejdražší a některá studia mohou chtít hledat vhodné alternativy. Loňská premiéra romance Pokání, která Benátky zahajovala, vyšla studio Universal na milion dolarů. Přestože se Universalu připlatit si za prestiž evidentně vyplatilo, protože svůj film - Burn After Reading, který přehlídku večer zahájí - posílá na Lido i letos, podle deníku Variety začínají studia přehodnocovat svoje strategie a stavět ekonomické faktory před prestiž. Mezi producenty rozhodně nepanuje jednotný názor, jak výhodné je vlastně film na prestižní evropské festivaly posílat a jakou ekonomickou hodnotu má případné ocenění. Zda by nebylo lepší vydat se cestou, jakou zvolil minulý rok překvapivý hit a vítěz festivalu v Římě snímek Juno, který se zaměřil na tour po menších evropských festivalech a pověst a na ni navázaný komerční úspěch si budoval postupně. Takové přehodnocování sice může být hlavně reakcí na neklidný rok „stávek“, které zdržely řadu produkcí, ale Hollywood zažil i jiné změny. Řada studií nebo divizí studií -mezi nimi Warner Independent, Picturehouse, New Line nebo Vantage - skončila nebo se dočkala dramatické redukce. Efekt tak může být dlouhodobější.

Římské vyhlídky Stávkový rok může letos hrát do karet italskému festivalovému Benjamínkovi - festivalu v Římě (Festival Internazionale del Film di Roma), jehož třetí ročník se letos koná od 22. do 31. října. Program římské akce s velkorysým rozpočtem devět mil. eur, která na jaře prošla krátkodobým otřesem a na post ředitele nastoupil kritik Gian Luigi Rondi rozhodnutý dodat soutěži na vážnosti, může profitovat z posunutí výrobního plánu amerického filmového průmyslu. Filmy, které do Benátek nebyly hotové, mohou být hotové do Říma. Keira Knightleyová, jež se loni procházela po červeném koberci v Benátkách, se letos ukáže v městě nad Tiberou s historickým filmem Hraběnka. Odtud se film přesune po mezinárodní premiéře do Toronta. Do Říma se letos chystá například i David Cronenberg se svým multimediálním projektem Chromozomy nebo herec Al Pacino, kterému festival připravil retrospektivu. Na výběru filmů se slavný herec sám podílel - trval na Pátrání po Richardovi, Čínském kafi a Babylonii. Pacino převezme hereckou cenu Marka Aurelia. Loni ji získala Sofia Lorenová.

Autor: