Neděle 5. února 2023, svátek má Dobromila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Spalte svoje CD

Česko

VŠECHNO JE JINAK

Stahování hudby z internetu, MP3 formát, iPody, cédéčka… Zdá se, že digitalizace muziky dospěla do finální fáze. Stále dokonalejší technologie umožňují stále rafinovanější záznamy zvuku: kdo by si ještě před několika lety dovedl představit, že do iPodu, krabičky menší než mobil, se vejde až 40 000 skladeb?

Technický pokrok zvítězil. CD formát bude asi za pár let stejně archaickým nosičem, jako je dneska třeba magnetofonová kazeta.

Co ale cédéčka nahradí? Jaká nová technická vymoženost se na posluchače chystá nyní?

Vinyl.

Ano, ta velká černá placka, o které jste si mysleli, že už dávno patří jen do muzeí. Ta černá placka, do jejíchž drážek se s praskáním „zakousne“ gramofonová jehla.

Možná je to trochu přehnané. Ale jen trochu. Technický pokrok si totiž sám na sebe upletl bič: jak si hudební fanoušci postupně zvykali na stále nové a nové formy záznamu zvuku, stali se rozmazlenými. A začali hledat ten nejlepší, nejplastičtější, nejoriginálnější (dál si dosaďte sami) zvuk. A našli ho ve sbírkách svých rodičů, na které dlouho sedal prach.

Zvuk vinylu se totiž od digitálního zvuku CD liší. Rozdíl lze sice jen obtížně popsat řečí techniky, ale hudební gurmáni mají jasno: „Rozdíl mezi zvukem CD a zvukem vinylu je asi jako mezi radiátorem a táborákem. U radiátoru se člověk taky ohřeje, ale nemá se u toho na co koukat, necítí kouř, nemusí přikládat – tedy otáčet desku,“ říká hudebník, zvukový inženýr a producent Ondřej Ježek. „Z technického hlediska je zvuk na vinylech spojitá záležitost, na CD jde jen o dlouhou řadu hodně krátkých statických informací,“ popisuje Ježek, držitel Anděla coby kytarista a zpěvák vlastní kapely OTK i coby zvukový inženýr na albu Ecstasy Of St. Theresa z roku 2005.

Vinyl je prostě zpátky. A čísla z posledních let dokazují, že už nejde jen o zábavu několika nadšených fanoušků alternativních hudebních stylů. Časopis Time věnoval v lednu comebacku vinylových desek rozsáhlý materiál, v němž uvádí, že nárůst prodeje „černých placek“ v roce 2007 byl o 15,4 % vyšší, než rok před tím.

V celkovém spektru prodeje jsou sice vinyly stále naprosto zanedbatelným činitelem (990 000 kopií z roku 2007 představuje jen 0,2%celého spektra prodaných nosičů – 10 % připadá na stahování hudby z internetu a 89,7 % na prodej CD), ale i velké firmy už zareagovaly na nový trend, v němž tuší potenciál do budoucna. „Není to sice ještě dominantní část našeho obchodu, ale je to už dost zajímavé na to, aby z toho někdo mohl udělat skutečný byznys,“ váhavě připouští John Esposito, prezident americké pobočky Warner Music. Na nový trend zareagoval i internetový obchod Amazon, který od října 2007 provozuje vinylovou sekci.

„Vinyl je zpátky ve hře paradoxně i proto, že získat hudbu je dnes tak neuvěřitelně lehké,“ říká hudební publicista Karel Veselý. „Koupí vinilu si tak vlastně pořizujete luxusní zážitek. Když kliknu na přehrávač v počítači, často se mi stane, že za deset minut už nevnímám, že něco hraje. To u vinylu nehrozí.“

S tím souhlasí i fanoušci. „Hodnota CD formátu se začíná vytrácet,“ myslí si osmadvacetiletý Milan Trachta, majitel jedné z největších vinylových sbírek v Česku. „Spousta lidí se vrací zpátky k něčemu, co se nedá úplně nahradit. Cédéčko si můžete sami přepálit a potisknout, sami si můžete vyrobit i booklet. To celé v kvalitě téměř nerozeznatelné od originálu. Vinyl je ale originál za každých okolností,“ doplňuje Trachta.

Podle Veselého je navíc vinylová kultura i více „osobní“ – na rozdíl od nekonečných regálů s CD v megastorech. „Návštěva obchodu s deskami je taky trochu společenská událost. Dostanu se tam jen dost málo, a tak tam obyčejně strávím hodně času. Prodavači jsou na lidi jako já asi zvyklí a nechají nás v klidu meditovat s prsty zabořenými v krabicích,“ popisuje novinář.

Pokud bude comeback vinylů postupovat i nadále takto razantním tempem, kdo ví, čeho se dočkáme. „Nárůst prodeje vinylů v našem kamenném obchodě je za poslední rok opravdu markantní,“ uznává Miroslav Pátý z distribuce Day After, která se od svého vzniku v první polovině 90. let specializuje i na dovoz vinylových desek. Pátý nedávno otevřel v Praze specializovaný obchod v Karlově ulici a odhaduje, že počet prodaných vinylů je dnes v poměru k cédéčkům už zhruba 50 na 50.

A nakonec nejpádnější argument zastánců vinylu: na rozdíl od CD prý vydrží – při šetrném zacházení – navždy. „Záleží jenom na výrobci, jak je které CD kvalitní. Ale ta tenká vrstva kovu zatavená v plastu prostě jednou zoxiduje,“ říká Ježek. Pro příští generace i pro návštěvy z kosmu bychom tedy měli historii lidského rodu raději nechat namluvit na vinylové desky. Když už nic jiného, budou mít mimozemšťané alespoň kvalitní poslech.

***

Rozdíl mezi zvukem CD a zvukem vinylu je asi jako mezi radiátorem a táborákem. U radiátoru se člověk taky ohřeje, ale nemá se přitom na co koukat, necítí kouř a vůbec nemusí přikládat – tedy otáčet desku.

O autorovi| Adam Nenadál, šéfeditor LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat