Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Španělé prodají letiště Gatwick

Od konsorcia GIP dostanou 1,51 miliardy liber. Budou však muset prodat ještě jedno letiště v Londýně

PRAHA Druhé největší britské letiště mění majitele. Letištní operátor BAA se dohodl na prodeji londýnského letiště Gatwick společnosti Global Infrastructure Partners (GIP) za 1,51 miliardy liber, což je v přepočtu asi 43 miliard korun. Získané peníze hodlá použít na úhradu části svého dluhu.

BAA, kterou od roku 2006 z většiny vlastní španělská firma Gruppo Ferrovial, v Británii provozuje celkem sedm letišť včetně největšího toho největšího londýnského Heathrow. Britský antimonopolní úřad však letos firmě nařídil prodat londýnská letiště Gatwick a Stansted a jedno ze dvou velkých letišť ve Skotsku. Úřad totiž dospěl k závěru, že cestující jsou poškozováni nedostatkem konkurence.

Prodej letiště Gatwick, který ještě musí schválit Evropská unie, by měl být podle BAA dokončen v prosinci. „Přejeme Gatwicku dobrou budoucnost a věříme, že letiště bude pod novým vlastníkem vzkvétat,“ uvedl generální ředitel BAA Colin Matthews.

Novým majitelem letiště Gatwick se stane konsorcium, jehož členy jsou například Credit Suisse či General Electric. Společnost GIP již vlastní letiště London City Airport.

Gatwick je druhým nejvytíženějším letištěm ve Velké Británii. „Tvrdý konkurenční boj s letištěm Heathrow zatím nepřichází v úvahu, ale když se víc zaměříme na propagaci Gatwicku, přilákáme nové zákazníky,“ uvedl společník GIP Michael McGhee, podle něhož bude nutné zatraktivnit prostředí letiště, aby pasažérům poskytlo lepší uživatelský komfort a s tím související cestovatelský zážitek. „Je to běh na dlouhou trať,“ uvedl McGhee.

Prodejní cena je nakonec nižší, než regulační báze aktiv, což je základna, na níž je uplatňována míra výnosnosti. V případě Gatwicku je vyčíslena na 1,57 miliardy liber. Analytici proto říkají, že po započítání nákladů BAA spojených s prodejem získává nabyvatel letiště zhruba čtrnáctiprocentní slevu proti regulační bázi aktiv. Agentura Reuters v této souvislosti upozorňuje, že prodej Gatwicku detailně sledují vlády, které se snaží prodat svá letiště. Kromě české vlády, která dosud ovládá Letiště Praha, je to i portugalská vláda, chystající se na prodej letiště v Lisabonu.

Česká vláda však včera ústy premiéra Jana Fischera deklarovala, že zatím privatizaci Letiště Praha nechystá. Ruzyňské letiště chtěl prodat bývalý premiér Mirek Topolánek, ale kvůli sporům s primátorem Pavlem Bémem nakonec letiště prodat nestihl. Jeho vláda navíc na jaře padla.

Rychlý prodej Po rozhodnutí Britského antimonopolního úřadu, který firmě BAA nařídil prodat některá aktiva, vzaly věci rychlý spád. Podle zdrojů agentury Reuters uvnitř firmy se totiž management obával, že když nebude postupovat rychle, bude muset najednou prodávat více letišť, a tím by jejich prodejní cena klesla. K prodeji firmu tlačilo i veřejné mínění pobouřené faktem, že jedna firma kontroluje všechna londýnská letiště.

„Byl bych překvapen, kdyby také Stansted do konce roku nepatřil novému majiteli,“ uvedl nejmenovaný zdroj z BAA, který se podílí na přípravách prodeje letišť v majetku tohoto podniku.

Vysoce zadlužená BAA, která ke konci června vykázala čisté dluhy v objemu 9,7 miliardy liber, chce peníze získané z prodeje letišť použít na uspokojení části věřitelů. Nejvíce ji tíží miliarda liber splatná v březnu 2010. Sice by ji dokázala splatit z vlastních zdrojů i bez příjmů z prodeje Gatwicku, ale už v březnu 2011 bude muset splatit další miliardu liber.

Španělská společnost Ferrovial koupila BAA za 10,1 miliardy liber. Podle aktuálních dat projde letišti ve vlastnictví BAA šedesát procent ze všech leteckých pasažérů ve Velké Británii. V Londýně je to dokonce zhruba 90 procent všech cestujících.

Příliš mnoho letišť

1965 Založení společnosti britskou vládou 1966 Převzetí londýnských letišť Heathrow, Gatwick, Stansted. Mezi lety 1971 a 1975 získala firma i skotská letiště v Edinburghu, Aberdeenu a Glasgowě. 1987 BAA vstupuje na burzu. 2005 Převzetí letiště v maďarské Budapešti

Historie provozovatele britských letišť BAA (British Airports Authority)

2006 Španělská stavební firma Ferrovial kupuje BAA za více než 10 miliard liber. 2007 Prodej budapešťského letiště německé stavební firmě Hochtief za 1,9 miliardy eur 2008 První problémy s antimonopolním úřadem, který firmě nařídil prodat dvě londýnská letiště a jedno ze skotských. V září nabídla BAA na prodej Gatwick, prodeji dalších letišť se brání.

2009 BAA přistupuje na požadavek prodat tři letiště za dva roky. 21. října Firma souhlasí s prodejem Gatwicku, druhého největšího letiště v Británii, konsorciu vedenému firmou Global Infrastructure Partners, které už vlastní letiště London City.

Autor: