Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Specialista především na město

Česko

Suzuki Splash není nijak revolučním vozem. Když s ním ale jedete, uvědomíte si, že jízda po městě může být i zábavná. Právě to nám potvrdil redakční test.

Značka Suzuki je celosvětovým specialistou na malé vozy. Na domácím trhu je přitom ještě nedávno dodávala mnoha konkurenčním značkám. Také v Evropě se nabídka této značky opírá s výjimkou off-roadů o menší vozy. Na horní okraj segmentu miniaut patří s délkou 3,7 metru také model Splash.

Ve výrobním programu Suzuki navazuje splash na typ Wagon R+. Avšak jedinou společnou vlastností těchto vozů je zvýšená karoserie. Splash je totiž laděn zcela jinak. Klade si za cíl svým svěžím a přátelským designem oslovit především mladší zákazníky požadující kompaktní, ale přitom v mezích daných rozměry také praktický automobil určený hlavně pro ježdění po městě.

Jistě není bez zajímavosti, že Suzuki dodává tento model také značce Opel. Ta jej prodává za mírně vyšší cenu a s pouze dvouletou zárukou pod obchodním označením Agila.

Dobrý základ Po technické stránce je splash postaven na základě menšího a sportovněji laděného typu Swift. A právě tato skutečnost slibuje mnohé. Podvozek je z čistě konstrukčního pohledu konvenční. Vpředu má nápravu typu McPherson a vzadu zkrutnou příčku s vlečnými rameny. Karoserie s výškou skoro 1,6 metru může u někoho vzbuzovat rozpaky. Ty se ale okamžitě rozplynou po rozjezdu. Na trhu není mnoho automobilů dané velikosti, charakteru i ceny, které by dokázaly při jízdě tak potěšit.

Splash samozřejmě není vysloveně sportovní, nicméně jeho jízdní vlastnosti a celkové sladění podvozku a řízení je velmi dobré. Automobil se proto velmi příjemně řídí. Na tom má svůj podíl také vhodně nastavený posilovač řízení, který dokáže poskytnout překvapivě intenzivní vazbu s předními koly. Silnou stránkou automobilu je také velký rejd, který oceníte hlavně při manévrování po městě nebo při parkování. Průměr otáčení činí jen 9,6 metru.

Na velmi dobrém pocitu z jízdy má velký podíl také čtyřválec 1,2 litru. Motor má výkon 86 koní, ale důležitější je jeho podmanivá chuť po otáčkách. Dynamika reprezentovaná zrychlením z klidu na 100 km/h za 12,3 sekundy sice nijak neomračuje, živelnost motoru ale způsobuje, že automobil vnímáte jako rychlejší.

Jakmile budete jezdit dravěji, nevyvarujete se častějšího vytáčení motoru. V tomto případě je potřeba počítat s větší hlučností pohonné jednotky. Jinak je použitý čtyřválec tichý a kultivovaný. Vnitřní hlučnost ne zcela příjemně zvyšuje také jízda po méně kvalitních silnicích, kdy jsou více slyšet odvalující se pneumatiky.

Při častém ježdění po městě jsme během testu dosáhli průměrné spotřeby 6,5 l/100 km. Když ale s automobilem vyjedete mimo zastavěné aglomerace, můžete spotřebu stlačit až pod pět litrů na sto kilometrů. Vysoká sedadla Splash má sedadla umístěná o něco výš, než je tomu v běžných vozech. Současně se v něm sedí poměrně vzpřímeně, což pro každého nemusí být příjemné. Na tuto, zpočátku nepříliš příjemnou pozici, si ale lze zvyknout. Jejím přínosem je kromě celkově solidní prostornosti vnitřního prostoru také dobrý výhled všemi směry a snadnější nastupování. Přístrojová deska je jednoduchá a využívá přístupu aplikovaného také u swiftu. V tomto případě má ale řadicí páku integrovanou do spodní části středového panelu. Nad ní je umístěn otevřený prostor vhodný například pro odložení mobilního telefonu. Bohužel je ale příliš mělký a při akceleraci z něj telefon nebo cokoliv jiného vypadává. Pro umístění drobností je ale velmi praktický otevřený prostor pod airbagem spolujezdce.

Pobyt řidiče zpříjemňuje například i kůží čalouněný volant s tlačítky ovládání audiosystému, který je od středního provedení za 274 900 Kč jedním z prvků standardní výbavy. To je věc, která není obvyklá ani u vozů o jednu či dvě třídy výše.

Na zadních místech splash neohromí, ale nabízeným prostorem se nevymyká ze standardů obvyklých v této skupině vozů. Prakticky je vyřešen jejich sklápěcí mechanismus. Po složení má totiž vzniklý prostor podlahu s rovným dnem. Samotný zavazadlový prostor potěší dvojitou podlahou, ovšem jeho délka by mohla být větší. To je ale daň kompaktním celkovým rozměrům. Jde vlastní cestou Splash je zajímavou alternativou v segmentu malých vozů i z pohledu ceny. Základní provedení s litrovým motorem má sice vyvolávací cenu 220 tisíc korun, ale to nelze vzhledem k pouze litrovému motoru a okleštěné komfortní a bezpečnostní výbavě doporučit. Rozumnější volbou je model s testovaným motorem 1,2 litru.

Za téměř 275 tisíc totiž přichází s nečekaně kompletní nabídkou včetně klimatizace, čtveřice airbagů či rádia s přehrávačem CD. V nabídce je také verze vybavená čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, která patří k vůbec nejlevnějším automatům na trhu. Škoda, že samočinnou převodovku je potřeba spojovat pouze s nejvyšší úrovní výbavy.

***

Suzuki Splash 1,2

Koncepce: pětidveřový pětimístný automobil s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 3715x1680x1590 mm, rozvor 2360 mm, prov. hmotnost 1065 kg, zav. prostor 236 l Motor zážehový čtyřválec, 1242 cm3 Výkon 63 kW (86 k)/5500 min-1 Toč. moment 114 N.m/4400 min-1 Převodovka 5M Nejvyšší rychlost 175 km/h Zrychlení 0-100 km/h 12,3 s Komb. spotřeba 5,5 l/100 km Cena 274 900 Kč Klady: zábavné jízdní vlastnosti, přesné řízení, projev motoru, bohatá výbava Zápory: vzpřímená pozice za volantem, krátký zav. prostor, hlučnost na horších silnicích

KONKURENCE

Fiat Panda je svým pojetím splashi velmi blízko. Předností fiatu je širší nabídka různých verzí, stejně tak jako větší možnosti individualizace. Při stejné výbavě je fiat i přes akční zvýhodnění dražší.

Opel Agila je po technické stránce shodný se Suzuki Splash. Je ale posazen cenově mírně výše a současně má pouze dvouletou záruku. Opel v tomto případě zřejmě sází především na sílu své image a rozvinutější síť prodejců.

Subaru Justy, které vychází z konstrukce daihatsu, má o trochu nižší stavbu než suzuki. Má podobně příjemné jízdní vlastnosti, ale bohužel jen slabší litrový tříválec. Cenově je splash posazen níže.

Autor: