Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Spíše jezdící pokoj než auto

Česko

Test hybridního Lexusu RX 450h opět ukázal, jak rychle se tento druh pohonu vyvíjí.

Toto luxusní SUV je díky němu velmi specifickým automobilem, který v současnosti nemá žádného přímého konkurenta.

Při jízdě s hybridními automobily je vtipné sledovat jejich ukazatel spotřeby paliva. Ten v Lexusu RX 450h ukazuje průměrnou spotřebu během každé minuty jízdy. Když jedete po dálnici nebo venkovské silnici a příliš na úsporu nemyslíte, sloupek spotřeby se pohybuje nad hranicí 10 l/100 km. Jen občas se vyhoupne ke dvacítce.

Jakmile ale přijedete do města a nejlépe rovnou do nějaké kolony, sloupky zmizí, a než třeba projedete po ucpané magistrále z pražského Pankráce na Václavské náměstí, tak během této cesty spotřebujete jen pár kapek benzinu - motor je totiž po většinu času vypnutý a pohyb automobilu, stejně tak jako jeho spotřebiče, je živený pouze výkonnými akumulátory.

Avšak nízká spotřeba ve městě není jediným lákadlem tohoto vozu. Když ještě na okamžik zůstaneme u jízdního projevu, další jeho silnou stránkou je nesmírná kultivovanost a nízká hlučnost. Automobil se ovládá jen s pomocí dvou pedálů - tedy jako automat. Propracovaný řídicí systém hybridního ústrojí pohonu se stará o to, aby souhra zážehového motoru a elektromotoru vždy do důsledku odpovídala požadavkům vaší pravé nohy na plynovém pedálu.

Nebo naopak na brzdě. Protože silnou stránkou hybridního vozu je schopnost rekuperace kinetické energie, je systém zpomalování a brzdění tohoto vozu odlišný od běžných automobilů. Když se totiž dotknete brzdy, systém vozu brzdný účinek rozdělí mezi výrobu elektřiny a klasickou brzdovou soustavu. Opět je potřeba pochválit konstruktéry za velmi jemné naladění.

Lexus tento svůj hybrid doplnil moderní obdobou ekonoměru, který kromě energetické náročnosti vaší akcelerace informuje také o aktuální schopnosti dobíjet akumulátory. Když se naučíte s tímto ukazatelem pracovat a zpomalovat přesně podle něj, tak aby se brzdilo především výrobou elektřiny, spotřeba díky většímu používání elektromotoru účinně klesne.

Lexus RX 450h má psanou kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km. Moje reálná hodnota během testu s větším podílem jízdy mimo město byla 9 l/100 km. A to si přiznejme, je podobně, za kolik jsou schopné jezdit naftové verze konkurenčních velkých SUV. Abych ale byl objektivní, je potřeba říci, že Lexus je mnohem kultivovanější, tišší a z výfuku jeho zážehového motoru jde méně škodlivin.

Na silnici Při jízdě má člověk pocit, jako když ho Lexus RX 450h konejší a uklidňuje. Jako by jasně říkal, že nejdůležitější je plynulost a klid. Z tohoto důvodu je zřejmě vhodnější objednat jej se vzduchovým odpružením, které tomuto charakteru svojí měkkostí odpovídá lépe.

Výrobce nabízí ještě podvozek s aktivními stabilizátory, které měl i testovaný vůz. Ty sice významně posunují kvalitu jízdních vlastností, avšak zejména při jízdě s prázdným vozem zajišťují spíše nepoddajný přejezd nerovností. Ačkoliv tedy z čistě řidičského pohledu projev zlepšují, vzhledem k pojetí vozu je lepší jezdit „na vzduchu“. Hýčkající interiér Na předních sedadlech Lexusu RX 450h působí tento automobil velmi moderním dojmem. Ačkoliv přístrojová deska má netradiční tvary, je přehledná, srozumitelná a také velmi efektní. Lexus právě v tomto modelu uvedl na trh nový systém sdruženého ovládání.

Dříve používaný dotykový displej nahradilo ovládání pomocí joysticku podobného počítačové myši. Systém reaguje velmi rychle a ovladač dokonce disponuje citlivou zpětnou vazbou, která uživateli přirozeně sdělí, že je na požadovaném tlačítku. Po zkušenostech s konkurenčními systémy je možná škoda, že Lexus své zařízení nevybavil tlačítky přímé volby některých z funkcí, které by usnadnily například přechod mezi palubním počítačem, mapou a audiosystémem.

Ve srovnání s konkurenty je Lexus RX 450h velmi specifickým vozem, který nabízí zcela specifické vlastnosti. Ukázalo se, že nejlépe se cítí při jízdách po městě, kde se dokonale osvědčí nízká spotřeba, ale také kultivovaný projev pohonného ústrojí jako celku. Opomenout přitom nelze ani vynikající výhled z vozu, velmi bohatou výbavu obsaženou již v základní ceně a také zvláštní image, která se jakoby distancuje od všech spíše arogantně působících evropských vozů daného segmentu.

***

Hybridní technika Lexusu RX 450h Hybridní systém pohonu značky Lexus sází i v případě modelu RX 450h na maximální možné propojení zážehového motoru a elektrických zdrojů síly, pro které se používá označení Full-Hybrid. Srdcem tohoto vozu, v němž dochází ke spojování síly spalovacího motoru a elektromotoru, stejně tak jako k rozdělování síly spalovacího motoru mezi pohon a dobíjení akumulátoru, je planetové soukolí. Právě v něm se setkává spalovací motor, elektromotor a generátor, jejichž činnost se vzájemně kombinuje s cílem maximální možné účinnosti celého systému pro daný okamžik jízdy. Aktuální provozní režim, který se neustále mění podle jízdní situace, se ukazuje na hlavním displeji a s jeho pomocí je možné vhodným jízdním stylem účinně snižovat spotřebu. Automobil je schopen ujet několik kilometrů i na čistě elektrický pohon. Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 litru pracuje v tak zvaném Atkinsonově cyklu, který se v úzkém spektru otáček vyznačuje velkou účinností. Vtip je v tom, že právě hybridní systém s planetovým soukolím je schopen udržet v širokém rozpětí provozních podmínek motor v těchto efektivních otáčkách, což samozřejmě znamená samo o sobě snížení spotřeby paliva. Motor se vyznačuje zcela přepracovaným hospodařením s teplem. Tím se podařilo zajistit jak rychlejší nástup topení, tak účinnější rekuperaci výfukových plynů. Lexus RX 450h disponuje pohonem všech kol. Ten je unikátní konstrukce, protože je tvořen pouze elektromotorem, jenž pohání zadní kola. Činnost zadního elektromotoru je samozřejmě začleněna do propočtů hybridního systému, ale současně je také nedílnou součástí, a především akčním členem stabilizačního systému. Ve srovnání s předchozí generací došlo u hybridního systému tohoto modelu především ke zdokonalení akumulátorů. Ty jsou nyní schopné rychlejších a pružnějších reakcí na aktuální provozní podmínky. Kromě toho byl celý systém pohonu v jednotlivých detailech zdokonalen tak, aby zajistil ještě plynulejší a tišší projev.

Lexus RX 450h Koncepce: pětimístné pětidveřové SUV s motorem vpředu napříč a elektrickým pohonem všech kol, rozměry 4770x1885x1685 mm, rozvor 2740 mm, provozní hmotnost 2180 kg, zavazadlový prostor 496 l Pohon hybridní ústrojí, zážehový V6, 3456 cm3, 183 kW + 2 synchronní elektromotory, 123 kW a 50 kW + akumulátor 288 V Celkový výkon 220 kW (299 k) Převodovka planetová bezestupňová Zrychlení 0-100 km/h 7,9 s Nejvyšší rychlost 200 km/h Kombinovaná spotřeba 6,3 l/100 km Cena 1 549 000 Kč

HODNOCENÍ

Hybridní Lexus RX 450h se projevuje nejlépe ve městě. Zde je úsporný, kultivovaný a pohodlný. S podvozkem vybaveným aktivními stabilizátory je spíše tvrdší, lépe se k němu hodí vzduchové odpružení. Silnou stránkou je vzhledem k velikosti a dynamice cena a výbava. Klady: nízká hlučnost, jemnost pohonu, nízká spotřeba ve městě, jistě jízdní vlastnosti, kvalita zpracování Zápory: vyšší hmotnost, tvrdý podvozek testované verze, archaické digitální hodiny na středovém panelu

KONKURENCE BMW X5 xDrive35d je laděné sportovněji než Lexus, je hlučnější, avšak je vhodnější pro jízdu po dálnici, kde nabízí více dynamiky a nižší spotřebu. Z cenového pohledu je větší BMW také citelně dražší. Infiniti EX37 působí drobnějším dojmem a je laděné blíže osobním vozům. Dynamikou se Lexusu nemůže rovnat. Infiniti láká příznivější cenou, která je doplněna i bohatou výbavou. Jeho nevýhodou je ale vysoká spotřeba paliva.

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...