„Na zvýšení počtu dlužníků má bezpochyby vliv současná ekonomická recese doprovázená bankroty velkých podniků, po nichž následovala hromadná propouštění“, řekla mluvčí Home Creditu Eva Řimnáčová. Pro řadu lidí se podle ní naprosto změnily finanční možnosti, a jsou tak nuceni se vyrovnávat i s neschopností splácet své úvěry.
Počet klientů, kteří nezaplatili Home Creditu dvě, tři a více měsíčních splátek, se zvýšil proti loňskému září o několik desetin procenta. Objem nesplácených úvěrů tak vzrostl lehce nad pět procent, což je stále relativně nízké číslo. „Předpokládáme, že s nárůstem nezaměstnanosti se toto číslo bude v druhé polovině roku 2009 zvyšovat,“ dodala Řimnáčová.
„Nyní sledujeme nárůst klientů, kteří nejsou schopni řádně splácet své úvěry. Z tohoto důvodu jsme zřídili poradnu, kde se snažíme najít řešení vzniklé situace,“ doplnil mluvčí společnosti Cetelem Martin Malý. V první polovině roku firma zaznamenala stabilní zájem o všechny své produkty. Vzhledem ke zhoršující se ekonomické situaci je však prý proti předchozím rokům větší procento klientů zamítlo. Hlavním důvodem je, že se klientům snižuje jejich rodinný rozpočet nebo ztratí zaměstnání, podotkl.
Častěji se teď jako důvod prodlení s úhradou splátky objevuje ztráta zaměstnání, míní marketingová ředitelka společnosti Cofidis Olga Moradiellosová. Ze strany žadatelů o úvěr a nových klientů eviduje větší zájem o doplňkové služby pojištění proti platební neschopnosti.