Neděle 28. listopadu 2021, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Sportovní limuzína? Došlo i na drncání“

Česko

Prezident Klaus jezdí v Audi A8 místo ve Škodě Superb, protože podle něj méně „drncá“. Nová generace největšího Audi by jej zklamala. Automobilka z něj udělala „sportovní vůz“, který ale ztratil vlastnosti pro limuzíny typické.

Audi si nedá pokoj. Také o svém největším modelu A8 tvrdí, že je nejsportovnější limuzínou. Sportovnější než třeba Maserati Quattroporte? To není. V Ingolstadtu si pod pojmem „sportovní“ zřejmě představují tvrdý podvozek, LED světla a uživatelské rozhraní, které umožňuje měnit charakter vozu. Na výběr je ze čtyř režimů včetně jednoho nastavitelného. Ty ovlivňují odpružení, řízení, chování motoru s převodovkou, tlak řidičova bezpečnostního pásu a aktivní zadní diferenciál, přenášející v zatáčkách více síly na vnější kolo.

Největší Audi je velmi stabilní, jeho hliníková karoserie se nekroutí a zatáčky dokáže projíždět velmi rychle – než jej ale zradí těžká příď, v extrémních situacích vyvolávající nedotáčivost. Navíc mu chybí pro rychlou jízdu věc veledůležitá: odezva v řízení. Z volantu se téměř nic nedozvíte a ani zvolení sportovního režimu nepomůže. Spíš naopak, řízení v tu chvíli ztuhne tak, že otočit volantem zvládnou jen silné ruce. Lepší zpětnou vazbou ji však neodmění. Limuzína má být kultivovaná Co je ještě horší, ani v komfortním módu nedokáže vzduchové pérování A8 tlumit nerovnosti tak, jak by mělo. Na hrbolatých silnicích vůz působí trochu „prkenně“ a přejezd ostřejších nerovností se v kabině ozve tlumenými ranami, „drncáním“. Navíc jízdu doprovází tlumený, ale slyšitelný hluk od odvalujících se kol. Nelze říci, že by bylo Audi A8 hlučné či nepohodlné. V kultivovanosti jízdy jej ale předčí i o třídu menších auta a „vznášet se“ jako nejlepší konkurenti neumí.

Škoda, jinak lze Audi A8 považovat za technický skvost. Osmiválcový turbodiesel je mistrovským dílem. Tichý, kultivovaný a ohromně silný. Stačí více sešlápnout plyn a obří vůz vystřelí vpřed s impozantní nenuceností, i v tříciferných rychlostech začínajících dvojkou. Přitom dokáže být docela střídmý. S motorem skvěle spolupracuje fantasticky jemná i rychlá nová osmistupňová automatická převodovka a rychlost bezpečně sníží vynikající brzdy. Na přesuny po německých dálnicích ideální...

Možná ještě větší dojem dokáže udělat interiér. Velkorysá prostornost je v této třídě standardem, kabina Audi A8 však zapůsobí dokonalým zpracováním, perfektními materiály i efektními detaily. A také technologiemi, na jejichž popis zde zkrátka není prostor. Vozy s navigací mají například touchpad jak notebooky, který umí rozeznat písmo. V civilizovanějších zemích se navíc podle map navigace řídí třeba převodovka vozu, která nepřeřadí výše, když vůz čeká zatáčka.

Audi A8 je přehlídkou špičkové techniky a vynikajícího řemeslného zpracování. Ale to, co by měly dělat limuzíny nejlépe, umí bohužel asi nejhůře.

Tabulka

TECHNICKÉ PARAMETRY

Rozměry 5137x1949x1460 mm

Zavazadlový prostor 510 l

Hmotnost 1995 kg

Motor turbodiesel 8válec, 4,1 l

Výkon 250 kW (326 k)/4000 min-1

Toč. moment 800 N.m/1750 min-1

Provozní vlastnosti

Zrychlení 0–100 km/h 5,5 s

Nejvyšší rychlost 250 km/h

Komb. spotřeba 7,6 l/100 km

Cena 2 448 000 Kč

(při kurzu 26 Kč/eur)

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!