Audi si nedá pokoj. Také o svém největším modelu A8 tvrdí, že je nejsportovnější limuzínou. Sportovnější než třeba Maserati Quattroporte? To není. V Ingolstadtu si pod pojmem „sportovní“ zřejmě představují tvrdý podvozek, LED světla a uživatelské rozhraní, které umožňuje měnit charakter vozu. Na výběr je ze čtyř režimů včetně jednoho nastavitelného. Ty ovlivňují odpružení, řízení, chování motoru s převodovkou, tlak řidičova bezpečnostního pásu a aktivní zadní diferenciál, přenášející v zatáčkách více síly na vnější kolo.
Největší Audi je velmi stabilní, jeho hliníková karoserie se nekroutí a zatáčky dokáže projíždět velmi rychle – než jej ale zradí těžká příď, v extrémních situacích vyvolávající nedotáčivost. Navíc mu chybí pro rychlou jízdu věc veledůležitá: odezva v řízení. Z volantu se téměř nic nedozvíte a ani zvolení sportovního režimu nepomůže. Spíš naopak, řízení v tu chvíli ztuhne tak, že otočit volantem zvládnou jen silné ruce. Lepší zpětnou vazbou ji však neodmění. Limuzína má být kultivovaná Co je ještě horší, ani v komfortním módu nedokáže vzduchové pérování A8 tlumit nerovnosti tak, jak by mělo. Na hrbolatých silnicích vůz působí trochu „prkenně“ a přejezd ostřejších nerovností se v kabině ozve tlumenými ranami, „drncáním“. Navíc jízdu doprovází tlumený, ale slyšitelný hluk od odvalujících se kol. Nelze říci, že by bylo Audi A8 hlučné či nepohodlné. V kultivovanosti jízdy jej ale předčí i o třídu menších auta a „vznášet se“ jako nejlepší konkurenti neumí.
Škoda, jinak lze Audi A8 považovat za technický skvost. Osmiválcový turbodiesel je mistrovským dílem. Tichý, kultivovaný a ohromně silný. Stačí více sešlápnout plyn a obří vůz vystřelí vpřed s impozantní nenuceností, i v tříciferných rychlostech začínajících dvojkou. Přitom dokáže být docela střídmý. S motorem skvěle spolupracuje fantasticky jemná i rychlá nová osmistupňová automatická převodovka a rychlost bezpečně sníží vynikající brzdy. Na přesuny po německých dálnicích ideální...
Možná ještě větší dojem dokáže udělat interiér. Velkorysá prostornost je v této třídě standardem, kabina Audi A8 však zapůsobí dokonalým zpracováním, perfektními materiály i efektními detaily. A také technologiemi, na jejichž popis zde zkrátka není prostor. Vozy s navigací mají například touchpad jak notebooky, který umí rozeznat písmo. V civilizovanějších zemích se navíc podle map navigace řídí třeba převodovka vozu, která nepřeřadí výše, když vůz čeká zatáčka.
Audi A8 je přehlídkou špičkové techniky a vynikajícího řemeslného zpracování. Ale to, co by měly dělat limuzíny nejlépe, umí bohužel asi nejhůře.
Tabulka
TECHNICKÉ PARAMETRY
Rozměry 5137x1949x1460 mm
Zavazadlový prostor 510 l
Hmotnost 1995 kg
Motor turbodiesel 8válec, 4,1 l
Výkon 250 kW (326 k)/4000 min-1
Toč. moment 800 N.m/1750 min-1
Provozní vlastnosti
Zrychlení 0–100 km/h 5,5 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Komb. spotřeba 7,6 l/100 km
Cena 2 448 000 Kč
(při kurzu 26 Kč/eur)