Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sázka na smrt i knockout. Novou kampaň na kolejích provázejí drsné záběry z nehod

  11:52
Správa železnic (SŽ) v pondělí spustila osvětovou kampaň Budeš nám chybět, která má pomoci předejít riskantnímu chování na železničních přejezdech. Jen v loňském roce zemřelo na železnici 204 lidí. Podle SŽ se ale loni stalo nejméně nehod za pět let, kromě kampaně k tomu přispívá také vyšší úroveň zabezpečení přejezdů.

S kampaní se lidé budou moci setkat na nádražích po celém Česku či ve vysílání České televize. „Spěch, nepozornost, risk – stačí vteřina a už to nejde vzít zpátky,“ uvedla Správa železnic na sociální síti X při představení kampaně.

Spoty opět využívají vizuální prvek prázdné židle. „Tentokrát ale přidá ještě emotivnější poselství: pracuje s motivem náhrobního kamene a číslem 204. To symbolizuje počet lidí, kteří se následkem hazardního chování na železnici už nikdy nevrátili domů,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Správa nově cílí také na školy, na webu budesnamchybet.cz zveřejnila řadu výukových materiálů. Obsahují například krátký snímek To nedáš!, který přibližuje tři tragické příběhy z železnice, osm bezpečnostních pravidel, či několik krátkých videí s informacemi, jak se chovat na železnici.

Loni byl počet nehod na železnici nejnižší za pět let, celkem došlo ke 133 střetům vlaků se silničními vozidly. „To platí i o počtu usmrcených, kterých bylo 26. Důležitým příspěvkem ke zvýšení železničního i silničního provozu je rušení přejezdů, loni jich zaniklo 58,“ informovala Friebová. Od roku 2021 ubylo na železnici celkem 273 úrovňových křížení.

Za posledních deset let prošlo modernizací téměř 1500 přejezdů. Letos SŽ plánuje upravit dalších 128 míst, náklady by se měly vyšplhat na 1,6 miliardy korun. Podle Friebové půjde celkem o 42 přejezdů na silnicích 3. třídy.

„V poslední době se nám daří snižovat počty obětí i nehod na přejezdech. Jsem přesvědčený, že vedle investic do jejich zabezpečení tomu napomohla i osvěta, kterou už několik let děláme. Za předcházející ročník kampaně Budeš nám chybět jsme dokonce dostali několik ocenění,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Autor: