Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Spravedlivý obchod“ u nás roste. Ale pomalu

PRAHA Zvyklosti českých spotřebitelů se začínají měnit. Lidé při nákupech nelitují sáhnout i po dražších potravinách ze zemí třetího světa a připlatit si za kvalitu. Jedná se o výrobky tzv. fair trade (spravedlivý obchod). Zapojují se do něj nejen africké země, ale i Jižní Amerika a jihovýchod Asie. Výrobci z chudých zemí se díky tomu mohou dostat mnohem snáze na trhy nejvyspělejších zemí.

Objem těchto potravin prodaných na tuzemském trhu sice narůstá rychle, ale stále patří spíše k „popelkám“.

„V roce 2007 utratili Češi za tyto výrobky zhruba 25 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2006 to bylo o 15 milionů korun více,“ potvrzuje nárůst Jana Popovičová z PR oddělení Společnosti pro Fair Trade(SFT).

Přestože nárůst je poměrně značný, stále se v Čechách neprodá tolik výrobků jako v zahraničí. Nejoblíbenější jsou ve Velké Británii, kde se tržby z prodeje tohoto zboží za minulý rok zvýšily o 81 procent a celkový obrat činil 493 milionů liber (15,25 miliardy Kč). Za rok 2006 utratili spotřebitelé na celém světě za fair trade zboží 1,6 miliardy eur (39,2 miliardy korun).

Nejoblíbenějšími produkty spravedlivého obchodu jsou káva a čaje. „Káva je velmi oblíbená. Protože to je po ropě druhá nejobchodovanější komodita na světě, je přínos fair trade pro pěstitele kávy obrovský. Jedná se o velký objem produkce,“ doplňuje Tomáš Bílý ze SFT.

V České republice se dají zatím koupit jen v některých specializovaných obchodech nebo přes internet. Z větších řetězců je prodávají pouze Marks&Spencer a DM Drogerie. V zahraničí se do prodeje zapojily i velké potravinářské řetězce -například Tesco.

To ale v České republice zatím tyto výrobky nenabízí. „Od října letošního roku budeme mít v nabídce dva fair trade výrobky - bude se jednat o čokoládové bonboniéry,“ řekla Jana Matoušková, tisková mluvčí Teska. Nevyloučila, že Tesco bude v budoucnu nabídku fair trade zboží rozšiřovat.

Většímu povědomí a oblíbenosti u spotřebitelů by podle mluvčí Marks&Spencer Renaty Fischerové určitě pomohly informační kampaně. „Zatím to v povědomí lidí není zakódováno. Proto jsme se spojili se Společností pro Fair Trade a snažíme se komunikovat se spotřebiteli,“ dodala Fischerová.

Autor: