Pakliže ještě někdo věřil, že případné zavedení šrotovného může posílit odbyt automobilkám a potažmo přispět k růstu spotřebitelské poptávky, včera zveřejněná data o vývoji maloobchodních tržeb snad konečně vzala vítr z plachet i jeho nejskalnějším příznivcům. Právě včerejší data totiž poskytla odpověď na otázku, jaký dopad na maloobchod mělo dubnové zavedení odečtu DPH u automobilů „s mřížkou“.
Odpověď? Žádný!
Podle očekávání mělo faktické zlevnění aut pro podnikatelské účely „nastartovat“ poptávku po nich a tím mělo dojít i k celkovému posílení maloobchodu. Efekt tedy měl být podobný jako u uvažovaného šrotovného, které by přineslo majitelům starých aut třicetitisícový státní příspěvek při vyřazení starého auta. Jenže kouzlo se zatím nekonalo. Nejenže tržby za prodej a opravy automobilů po zavedení odpočtu DPH u podnikatelských aut nerostly, ony dokonce klesly. A to o celých 14,6 procent. Paradoxem je, že v dubnový pokles tržeb v automobilovém průmyslu byl „jen“ 5,3 procent. Automobilový sektor tak zaznamenal jeden z největších propadů v české ekonomice. Vždyť celkové maloobchodní tržby v květnu klesly „jen“ o 7,5 procent. Automobilový sektor tak i přes daňové zvýhodnění táhl maloobchod dolů.
A jakou že to vlastně propad maloobchodních tržeb přináší zprávu o stavu české ekonomiky? Dobrou i špatnou zároveň. Ta dobrá je, že český spotřebitel je odpovědný. Ví, že v období nejistého hospodářského vývoje nemůže nezodpovědně utrácet a nechat se nachytat na různé slevy, ať už pocházejí z dílny obchodníků či státu.
Tou špatnou zprávou ale je, že Češi nevěří, že obnova růstu domácí ekonomiky je na obzoru. Vývoj maloobchodních tržeb totiž také signalizuje, s jakými budoucími příjmy lidé počítají a podle toho přizpůsobují svoje současné útraty. Je to začarovaný kruh, namítnou ekonomové. Malý odbyt totiž dusí firmy a potažmo ekonomickou obnovu. Odpovědnost k útratám musí být základem. Pro stát i jednotlivce.