Pátek 27. ledna 2023, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Stále živé otázky bez odpovědi

Česko

Herci

Odramatu Ellieho Wiesela Šamhorodský proces, které vzniklo roku 1970, nelze psát na několika řádcích, upozornit však na inscenaci brněnského Divadla U stolu je plně na místě. Text inspirovaný skutečným zážitkem z koncentráku, kdy tři rabíni uspořádali „soud nad Bohem“, přeložil pro Františka Derflera Josef Mlejnek. Vedle silných mužských postav Ladislava Koláře, Viktora Skály, Jana Mazáka a Miroslava Maršálka (Hospodský, Ďábel, Rabín a Pop) se v sugestivním příběhu objevují i slibné výkony mladých herců. Lukáš Riegel a Lukáš Janota jako potulní purimoví herci se komediantsky mění od divokého furiantství přes ulekanou opatrnost až k zoufalému rozhodnutí čelit zlu s ostatními.

Drsné chlapské prostředí prosvítí dvě mladé ženy: udřená služka Marija (Sandra Riedlová) a křehká Hana, oběť pogromu (Barbora Jelenová). Ta se uchyluje do jiného světa; v bílé košili, bosá, se zcuchanými vlasy přes obličej, přežila možná útěkem do šílenství. Z uhrančivých tmavých očí a drobného úsměvu však vyzařuje zvláštní láska k životu. Stokrát otřesená víra promlouvá trpce staženými ústy Mariji, v níž herečka nachází utajenou krásu a obětavost ženy, která se stala svědkem hrůz. Ušlechtilá tvář i pevný kovový hlas přesvědčivě vyjádří strach i hněv ve střetu s neznámým příchozím. Mlčenlivé napětí těch dvou je až nesnesitelné. Soud nad Bohem v Šamhorodu klade otázky stále živé, na které nejsou odpovědi.

Ellie Wiesel: Šamhorodský proces aneb Soud nad Bohem Režie František Derfler, Divadlo U stolu Brno, premiéra 15. 5. 2008

Autor: