Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Starosta vesnice u obchvatu Prahy: Hluk nás budí ze spaní a nikdo se nás nezastane

Česko

  19:30
PRAHA - Dobřejovice jsou podobně jako celá řada obcí na periferii Prahy už více než pět let vystaveny hluku z Pražského okruhu. Rámus je prý takový, že si tamější obyvatelé v noci nemohou ani otevřít okna. „O změnách jednáme s kdekým, s ministrem i Evropskou komisí. Prakticky ničeho jsme ale nedosáhli,“ řekl v rozhovoru se serverem Lidovky.cz starosta Dobřejovic Jiří Kappel (SNK).
Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Lidovky.cz: Dobřejovice na problémy s hlukem upozorňují už ode dne, kdy na Pražský okruh poprvé vjela auta. Jak obchvat život ve vaší obci ovlivňuje?
Hlukové limity jsou u nás překročeny opravdu výrazně, rámus je nepřetržitě asi dvakrát vyšší než povoluje vyhláška. (Ministerstvo dopravy tak výrazné překročení odmítá – pozn. red.) Naši obyvatelé si často stěžují, že v noci nemůžou spát. V létě, když je horko, si ani nemohou otevřít okna. A tak dále. A to všechno trvá už více než pět let.

Boj proti hluku z obchvatu

  • Obce, které se nacházejí u Pražského okruhu, proti hluku bojují už od září 2010. Navzdory protestům, peticím i žalobám ale až do prosince 2015 žádné změny neprosadily.
  • Na konci loňského roku Evropská komise Ministerstvu dopravy pohrozila, že pokud problémy s rámusem nevyřeší, nepošle do Česka peníze z fondů.
  • Ministerstvo sice slíbilo nápravu, v únoru ale obcím oznámilo, že nechá postavit jen čtyři krátké stěny. Ty podle samospráv problémy s hlukem nevyřeší.

Lidovky.cz: Pražský okruh byl otevřen v září 2010. Dosáhli jste od té doby ze strany státních úřadů alespoň na nějaký ústupek?
Ne. České úřady nám nijak vstříc nevyšly. A to proti hluku intenzivně bojujeme opravdu roky. Prvního zastání se nám dostalo až v prosinci 2015, kdy nám alespoň trochu pomohla Evropská komise, když nařídila ministerstvu dopravy, aby s hlukem něco udělalo. Ministerstvo ale nechá postavit jen čtyři stěny – to nám moc nepomůže. Navíc se stále ještě nezačalo ani stavět, takže bůhví, jak to nakonec skončí. (Ani jedna z nových stěn nebude v bezprostřední blízkosti Dobřejovic – pozn. red.)

Lidovky.cz: České úřady zároveň na začátku roku nechaly na části Pražského okruhu přechodně snížit maximální povolenou rychlost – na 100 km/h pro osobní auta a na 70 km/h pro kamiony. Ulevilo vám alespoň toto opatření?
Samozřejmě, že neulevilo. Značky tam sice jsou, řidiči ale to nařízení prostě nerespektují. Bylo by potřeba, aby jeho dodržování někdo kontroloval. Ale policie na to prý nemá dostatek kapacit.

Dobřejovice leží u Pražského okruhu.

Dobřejovice leží u Pražského okruhu.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Lidovky.cz: Jak tedy chcete postupovat dál?
Teď budeme muset nějaký čas čekat, dokud nebudou postaveny ty čtyři nové stěny. Pak se bude měřit, jestli se hluk díky nim snížil, nebo ne. Pokud se nesníží, což je podle nás skoro jisté, nezbude nám nic jiného než bojovat dál a doufat, že jednoho dne přece jen dosáhneme toho, že hluk z obchvatu bude v souladu s hygienickými předpisy.

Protihlukové stěny se stříškou. Takové mají například v Německu a v Rakousku. A takové by si obce přály i na Pražském okruhu.

Lidovky.cz: Jaká opatření by podle vás problém vyřešila?
Možností je celá řada. Například by se mohly postavit pořádné protihlukové stěny, takové jaké mají například v Německu nebo v Rakousku. Zároveň by se měl upravit asfalt, protože na okruhu je jiný povrch, než se kterým počítal projekt. To by mělo bohatě stačit. Do té doby by měla zůstat snížená rychlost. A policie by měla důsledně kontrolovat, jestli řidiči omezení dodržují.

Lidovky.cz: A vy jako obec žádné pravomoci vůči Pražskému okruhu nemáte?
Ne. Společně s dalšími obcemi se ale snažíme tlačit, kde to jde. Podali jsme celou řadu žalob na kdeco a kdekoho. Jednáme na nejvyšší úrovni, dokonce jsme měli schůzku i s ministrem dopravy. Ale výsledky nejsou prakticky žádné.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat