130 let
Dítě - ilustrační foto.

Dítě - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Doporučujeme

Startuje projekt na zvyšování výkonu mozku předškoláků

Česko
  •   20:26
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Společnost Mensa ČR, sdružující lidi s nadprůměrně vysokou inteligencí, získala od ministerstva školství akreditaci na unikátní systém zvyšování výkonu mozku u dětí v předškolním věku. Soubor motorických cvičení a her, který vymyslel Srb Ranko Rajovic, se tak může po pilotní fázi projektu rozšiřovat do všech mateřských školek v republice

LN to včera potvrdil předseda Mensy ČR Tomáš Blumenstein. Česká Mensa už loni začala zkoušet Rajovicův systém na třech vybraných moravských školkách, a protože s výsledky jsou údajně spokojeni jak tvůrci projektu, tak učitelky a rodiče dětí, vedení Mensy ČR ho nabízí na základě ministerské akreditace dalším předškolním zařízením.

"Na rozdíl od zahraničí zatím nemáme k dispozici nějaké neurologické testy, které by jednoznačně prokázaly zvýšení mozkových synopsí u dětí. Subjektivní zkušenosti s projektem jsou ale vynikající," řekl LN Blumenstein.

Cvičení v délce pouhých patnácti minut spočívá v celé řadě úkonů, od pohybových her až k předčítání a poslechu hudby. Děti, které takto cvičí, mohou podle autora projektu Ranka Rajovice zvýšit výkonnost svého mozku až o pětinu.

Nejde přitom o to, že by cvičení ovlivňovalo inteligenci, která je vrozená, a pokud se dá mírně ovlivnit, tak pouze do jednoho roku od narození dítěte. "Cvičení však může přispět k tomu, že děti dokážou svůj mozek využívat s mnohem větší účinností," tvrdí Blumenstein.

Zájem o cvičení projevilo už 60 mateřských škol

Protože Mensa ČR získala po pilotní, tedy testovací fázi projektu ministerskou akreditaci, pokud budou mít zájem další školky, systém se rozšíří do celé republiky. "Zatím jsme vyškolili zhruba šedesát učitelek mateřských škol, které chtějí cvičení vyzkoušet," uvedl Blumenstein. Systém Radka Rajovice si pochvaluje například ředitel Základní a mateřské školy Křídlovická v Brně Alexandr Polák.

"Podle mě jsou cvičící děti ve srovnání s vrstevníky bystřejší a mají rychlejší reakce," řekl už dříve LN Polák. V prostějovské školce, kde se systém také začal zkoušet, jsou ale učitelky v hodnocení projektu mnohem opatrnější. "Protože jsme na začátku projektu neměli žádné vstupní informace o množství mozkových propojení u konkrétních dětí, nemůžeme jednoznačně potvrdit jejich zvýšení," řekla LN učitelka školky Silvie Soldánová.

I když podobně jako Alexandr Polák říká, že cvičení dětem prospívá, nemusí být podle ní jedinou příčinou zvyšování výkonnosti dětského mozku. "My nevíme, nakolik se na dětech projevuje i naše běžná práce, kterou s nimi děláme," uvedla Soldánová.

Autoři projektu přitom tvrdí, že cvičení může zvýšit počet propojení v dětském mozku, ale zároveň pomáhá odhalit děti mimořádně nadané v určitém oboru. Podle dětských psychologů nemusí jít v případě srbského systému o žádný geniální a převratný vynález.

"Čím více se s takto malými dětmi pracuje, cvičí, předčítá se jim, mluví se s nimi, ať už ve školce nebo v rodině, tím je to pro úspěšnost dítěte v budoucím životě lepší," řekla LN dětská psycholožka Šárka Bínová.

Autor: Marek Kerles
  • Vybrali jsme pro Vás