Nová nabídka je podstatně lacinější než se odhadovalo v původní soutěži, kterou zadalo bez výběrového řízení bývalé vedení Ředitelství silnic a dálnic. Tuto zakázku s odhadovanou hodnotou 52 milionů zastavil nově pověřený šéf ŘSD Jiří Mayer.
ČTĚTE TAKÉ: |
Geologický průzkum může začít v nejbližších dnech, v současnosti jsou už v okolí sesuvu odtěžené stromy, které komplikovaly přístup těžké techniky. Podle původních odhadů potrvá geologický průzkum zhruba tři měsíce a poté bude na základě jeho výsledků možné začít vybírat firmu, která sesutou zeminu bezpečně odtěží.
Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky a přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří. Bezprostředně po události byly škody odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity prostředky z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí.
ČTĚTE VÍCE: |
Sanace může trvat více než rok. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že při vydatnějších deštích se může podobný sesuv opakovat a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.
Kromě samotného zhruba 200 metrů širokého a 500 metrů dlouhého pásu utrženého svahu je také potřeba sledovat a zabezpečit mnohem širší území od vrchu Kubačka po břeh Labe nacházejícího se západně od Litochovic.
I přesto však nebude možné stoprocentně zaručit, že dálnici v budoucnu nezasype další sesuv. Mezi dálničním mostem Ječky a pražským portálem tunelu Prackovice se nachází území, kde jsou tyto deformace časté. Stavebními úpravami lze dosáhnout pouze minimalizace ohrožení automobilového provozu na budoucí dálnici.