Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Stát chtěl platit 52 milionů za geology, tendr srazil cenu na 2 miliony

Česko

  16:56
PRAHA - Geologický průzkum zříceného svahu na dálnici D8 provede sdružení v čele se společností AZ Consult, které zvítězilo mezi devíti oslovenými uchazeči. Cena průzkumu, který má rozhodnout o budoucí sanaci sesuvu, vyjde na zhruba dva miliony korun.

Sesunutý svah nad stavbou dálnice D8 foto: Lidové noviny

Nová nabídka je podstatně lacinější než se odhadovalo v původní soutěži, kterou zadalo bez výběrového řízení bývalé vedení Ředitelství silnic a dálnic. Tuto zakázku s odhadovanou hodnotou 52 milionů zastavil nově pověřený šéf ŘSD Jiří Mayer.

ČTĚTE TAKÉ:

Geologický průzkum může začít v nejbližších dnech, v současnosti jsou už v okolí sesuvu odtěžené stromy, které komplikovaly přístup těžké techniky. Podle původních odhadů potrvá geologický průzkum zhruba tři měsíce a poté bude na základě jeho výsledků možné začít vybírat firmu, která sesutou zeminu bezpečně odtěží.

Svah rozestavěnou dálnici zavalil loni 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky a přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří. Bezprostředně po události byly škody odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity prostředky z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí.

ČTĚTE VÍCE:

Sanace může trvat více než rok. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že při vydatnějších deštích se může podobný sesuv opakovat a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

Kromě samotného zhruba 200 metrů širokého a 500 metrů dlouhého pásu utrženého svahu je také potřeba sledovat a zabezpečit mnohem širší území od vrchu Kubačka po břeh Labe nacházejícího se západně od Litochovic. 

I přesto však nebude možné stoprocentně zaručit, že dálnici v budoucnu nezasype další sesuv. Mezi dálničním mostem Ječky a pražským portálem tunelu Prackovice se nachází území, kde jsou tyto deformace časté. Stavebními úpravami lze dosáhnout pouze minimalizace ohrožení automobilového provozu na budoucí dálnici.

Autoři: ,