Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Stát už ví, kdo mu poradí s dálnicemi

Česko

Ministerstvo dopravy vybralo firmy KPMG, Deloitte a PwC jako poradce pro projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru

PRAHA Ministerstvo dopravy vybralo tři firmy, které dostanou možnost v příštích čtyřech letech úřadu radit při projektech partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Rámcovou smlouvu v hodnotě až 150 milionů korun uzavřelo ministerstvo se společnostmi PricewaterhouseCoopers, KPMG a Deloitte. Ministerstvo to zveřejnilo v Informačním systému o veřejných zakázkách.

Jak uvedl specialista na PPP projekty Martin Janeček z ministerstva dopravy, smlouvy zatím nebyly uzavřeny na konkrétní projekty. „Až budeme potřebovat poradenství na konkrétní zakázku, tak se o ní tato trojice utká v dílčí soutěži,“ uvedl Janeček. Úřad chtěl nyní pouze vybrat skupinu firem, které díky mezinárodním zkušenostem s PPP projekty dostanou šanci se o zakázky v oblasti poradenství ucházet.

Společnosti budou ministerstvu pomáhat během soutěží, kde se budou vybírat soukromí investoři do výstavby dálnic, budou radit s nastavením splátek státu soukromým firmám nebo vyjednávat s Evropskou investiční bankou a dalšími finančními ústavy.

Trojice vybraných uchazečů dostane poprvé možnost představit svou nabídku u chystaného projektu PPP na rekonstrukci dálnice D1, termíny ale ministerstvo ještě neurčilo. Vůbec prvním projektem PPP by měla být dostavba dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, kde už jsou finanční plány hotovy.

Plánovaná základní síť českých dálnic a rychlostních silnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů. Pro případ finančního zapojení PPP, dluhopisů fondu dopravy a navýšení státní dotace od roku 2013 o desítky miliard korun ročně vytvořilo ministerstvo dopravy takzvaný realistický scénář výstavby. Podle něj bude síť hotová v roce 2025. Původně plánovaný rok 2020 označilo ministerstvo za „finančně nijak nezajištěný předpoklad“. Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo třeba na dostavbu dálnic do roku 2020 zhruba 500 miliard korun v dnešních cenách, k dispozici je však pouze necelých 100 miliard. Při započtení inflace a rekonstrukce dálnice D1 jsou odhadované náklady realistického scénáře 575 miliard korun.

Ministr dopravy Gustav Slamečka připustil, že ani realistický scénář se nemusí dočkat naplnění. „Platí to, že i s použitím PPP a speciálních dluhopisů bude muset ministerstvo financí sáhnout hlouběji do kapsy,“ uvedl ministr. Kritické podle něj bude období od roku 2014, kdy výrazně klesnou příspěvky z evropských fondů a státu budou chybět desítky miliardy korun ročně.

***

PROJEKTY PPP MAJÍ ZACHRÁNIT DÁLNIČNÍ SÍŤ

* Zapojení soukromých investorů do výstavby dálnic (projekty PPP) se má stát podle představ ministra dopravy Gustava Slamečky jedním z pilířů financování výstavby.

* Po dálnicích D3 a D1 by se měla tímto způsobem financovat i dostavba rychlostní silnice R35, která bude vedle D1 druhou základní spojnicí Čech a Moravy, a také východočeská R11 do Polska.

* Plánovaná základní síť českých dálnic a rychlostních silnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!