Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Stát začal komunikovat elektronicky

Česko

Včera začala na úřadech „elektronická revoluce“. Státní správa musí komunikovat pomocí datových schránek. Státu i podnikatelům má systém ušetřit desítky miliard korun.

PRAHA Datovou schránku mají povinně ze zákona zřízenou - a od včerejška i aktivní - státní instituce a firmy zapsané v obchodním rejstříku. Těm, kteří se do neděle nestihli do schránky přihlásit, ji ministerstvo vnitra aktivovalo automaticky. Začínají tak běžet některé lhůty, na které si budou muset úředníci i čeští podnikatelé dát pozor.

Pokud totiž dostanou dnes do datové schránky z úřadu libovolnou zprávu, od desátého dne po doručení do schránky se taková zpráva považuje za doručenou. Od tohoto dne také začíná úřad uplatňovat zákonné lhůty. Z nepoužívání datové schránky pro firmy žádné sankce přímo nevyplývají. V momentě, kdy jsou do ní posílány ze strany úřadů důležité dokumenty, může ale mít jejich opomíjení fatální následky.

Přes datové schránky, které pro stát provozuje Česká pošta, od včerejška musí komunikovat skoro 340 tisíc firem a asi devět tisíc úřadů, obcí, krajů, soudů a dalších státních institucí. Ty pošta a ministerstvo vnitra obeslaly dopisem s přístupovými údaji k jejich datové schránce. Některé firmy ale měly v obchodním rejstříku nepřesnou adresu, takže se k nim přístupové údaje nemusely dostat.

Fyzické osoby si mohly nechat schránku zřídit dobrovolně. Do pátku si ji aktivovalo přes pět a půl tisíce lidí. Pro komunikaci se státem tak občané nepotřebují elektronický podpis, za jehož zřízení se platí. „Jsme schopni například finančnímu úřadu garantovat, že zpráva přišla z dané datové schránky, ze které to mohla odeslat jen autorizovaná osoba,“ uvedl šéf sekce e-governmentu České pošty Petr Stiegler.

Pro firmy i jednotlivé občany budou provoz datových schránek i odesílání zpráv bezplatné. Pošta za zprávy vybírá poplatky od státu. Převod na papír? Může být problémem Tyto částky budou nižší než současné platby za poštovní korespondenci. Podle ministerstva vnitra systém datových schránek ušetří dvě stě miliard, které by se jinak vyplatily na poštovném.

Obsah zpráv, tedy samotné dokumenty, jde převést znovu na papír. Slouží k tomu takzvaná „autorizovaná konverze“, kterou je možné učinit na každém Czechpointu, typicky tedy na úřadech a poštách. Služba je však placena třiceti korunami a rovná se vytvoření úředně ověřené kopie z datové zprávy.

Konverze ale není bez problémů. Například analytikovi Jiřímu Peterkovi se podařilo proměnit na úřadem posvěcenou listinu i dokument, který předtím pozměnil. Porušil i jeho elektronický podpis. Na poště na Czechpointu, kam jej ke konverzi donesl, mu jej bez problémů obdařili úřední doložkou. „Sám jsem si dokument,padělal‘, ale nikdo na to nepřišel,“ řekl Peterka. Podle něj je chyba v zákoně, který nemyslí na to, že by nemělo být možné konvertovat dokument s neplatným elektronickým podpisem. „Stanovuje to jen malá poznámka k manuálu k Czechpointu,“ uvedl Peterka.

Podle Stieglera to byla individuální chyba pracovnice pošty. „Je to lidské selhání. Ke konverzi nemělo vůbec dojít,“ uvedl.

Na zprávy trezor Podnikatelé by si podle Stieglera měli dát pozor i na to, že datové zprávy ze schránky po devadesáti dnech zmizí. Pošta proto poskytuje za roční paušál takzvaný „datový trezor“, kam mohou své zprávy především firmy ukládat tak, aby o ně nepřišly. „Jde o autorizovaný archiv. V případě, že někdo bude dokument chtít za několik let použít, jsme schopni potvrdit, kdy došlo k uložení souboru do archivu a že se souborem nikdo nemanipuloval,“ dodal Petr Stiegler z České pošty.

***

Schránky Kolaps úřadů, nebo elektronická revoluce?

Systém datových schránek používá od včerejška celá státní správa a firmy zapsané v obchodním rejstříku. Komunikace státu s firmami tak bude probíhat v drtivé většině elektronicky. Zatímco firmy deklarovaly, že jsou na datové schránky víceméně připravené, u státních úřadů je situace odlišná. Například soudy budou postupovat tak, že si každou datovou zprávu zároveň i vytisknou - uvnitř mnoha úřadů tak bude obíhat papírová i elektronická podoba dokumentu. Do schránky se uživatelé přihlašují přístupovým jménem a heslem. Zabezpečení schránky je možné zvýšit i certifikátem vydaným jednou ze tří českých certifikačních autorit (1. CA, eIdentity nebo PostSignum). Průběh zavádění datových schránek: 1. 7. 2009 - 1. 11. 2009 Start systému datových schránek a možnost aktivace datové schránky prvním přihlášením se. V této době byla schránka pro úřady i firmy nepovinná. 1. 11. 2009 Zpřístupnění (aktivace) všech datových schránek, i těch, do kterých se zatím oprávněný zástupce úřadu či firmy nepřihlásil. 1. 1. 2010 Firmy mohou od tohoto data posílat pomocí datových schránek elektronické faktury. Tuto službu ale Česká pošta zpoplatňuje. 1. 7. 2010 Firmy si od tohoto data mohou posílat mezi sebou libovolné dokumenty. 1. 12. 2012 Zřízení datové schránky advokátům a daňovým poradcům.

Autor: