Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Stát „značkuje“ české restaurace

Česko

Program Czech Specials má vytypovat restaurace servírující dobrou českou kuchyni. Podle kritiků jsou ale kritéria příliš mírná.

PRAHA Stejně jako je nemyslitelné opustit Neapol a neochutnat tradiční pizzu Margheritu či z Alsaska zmizet bez snědení alespoň jedné porce Tarte flambée, neměl by turista z Česka odjíždět, aniž by si pochutnal na některé z našich regionálních či národních specialit. Alespoň taková je představa tvůrců programu Czech Specials, který zastřešuje státní agentura pro podporu cestovního ruchu CzechTourism.

Modrobílou nálepkou Czech Specials jsou označené restaurace, které servírují české národní jídlo, za které byla stanovena svíčková s knedlíkem. Kromě něj musejí nabízet ještě alespoň jednu regionální specialitu a splnit podmínky programu, například mít uniformované číšníky, čisté toalety a splňovat hygienické předpisy.

Podle generálního sekretáře Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka jde o dostatečná kritéria. „Pokud restaurace splní aspoň toto, nemusíme se tam bát pustit hosta. Projekt startuje a nemůžeme chtít ode všech restaurací, aby prodávaly jenom české speciality,“ řekl Stárek.

Značku získalo 20 restaurací Státní agentura CzechTourism projektu věří natolik, že z rozpočtu na jeho propagaci už vyčlenila statisíce. „Utratili jsme sedm set tisíc za brožury, internetové stránky a jednu zaměstnankyni, která se projektu věnuje na plný úvazek. Do konce roku plánujeme utratit ještě milion korun,“ řekl LN mluvčí agentury Filip Remenec. „Chystáme propagaci v odborných gastronomických médiích a na regionálních rozhlasových stanicích,“ dodal Remenec. Příští rok pak bude agentura projekt prezentovat v okolních státech, kde budou organizovány týdny české kuchyně.

„Během příštího roku připravujeme šest regionálních kulinářských soutěží, takzvaných Food Cupů, mezi certifikovanými restauracemi, kde budou jednotlivé pokrmy hodnocené odbornou porotou i veřejností,“ přibližuje velké plány do budoucna Remenec.

Zatím je certifikovaných restaurací málo, má jich ale přibývat. „Oslovili jsme tisíce restaurací, momentálně je jich dvacet certifikovaných a mnoho dalších se hlásí,“ řekl Stárek z asociace. „Do konce roku by mělo být za každý region certifikováno patnáct až dvacet restaurací, tedy celkem asi tři sta za celou republiku,“ uvedl Remenec.

Certifikace a kontrola v programu je ale podle kritiků příliš mírná. „Z drtivé většiny se kritéria kryjí se současnou legislativou a tím kryjí samozřejmý standard. Vůbec se nehodnotí například čerstvost použitých surovin. Restaurace může klidně vařit z prášku a mražených polotovarů,“ kritizuje projekt Martin Kuciel, který hodnotí restaurace pro časopis Týden a je autorem známého blogu Cuketka.cz.

„Pro zařazení do projektu v podstatě stačí mít na menu svíčkovou a jednu specialitu ze seznamu – a to je výsměch. Značkou by se měly honosit podniky, které se českou kuchyní skutečně zabývají. Některé podniky, které certifikát dostaly, dobře znám a já osobně bych do nich nikoho na regionální českou, natož kvalitní kuchyni neposlal,“ říká Kuciel. Chybí podle něj také využití lokálních a sezonních surovin, které je pro regionální kuchyni typické. Projekt je ale vůbec nevyžaduje.

Sekretář Stárek z Asociace hotelů a restaurací oponuje tím, že projekt se rozbíhá postupně. „Regionální suroviny jsou jednou z věcí, kterou do projektu budeme chtít zapojit už v příštím roce,“ uvedl.

Lokální kuchyni propagují i regiony Do propagace místních dobrot se pouští i jednotlivé kraje. Například na jižní Moravě je v běhu projekt „Ochutnejte Moravu“, zastřešený místní centrálou cestovního ruchu. Výsledkem by měla být kuchařka s pravými jihomoravskými recepty, podle kterých budou vybrané restaurace vařit během „Týdne moravské gastronomie“, který proběhne v říjnu v Brně. Podle finančního manažera centrály cestovního ruchu Lukáše Bačíka dal kraj na celý projekt přes půl milionu korun.

„Nyní probíhá propagační kampaň, během které lidé zasílají své moravské recepty, které pak zveřejňujeme na webových stránkách,“ řekla LN Martina Bláhová z agentury Dring Consulting, jež projekt realizuje. „Ve druhé fázi pak vybereme restaurace na jižní Moravě, asi dvě až tři za každý okres v kraji, které nabízejí tradiční moravskou kuchyni,“ dodala Bláhová. Ty pak budou vařit koncem října po celý týden moravské speciality.

Autor: