Toyota se distancovala od prohlášení z 24. března, ve kterém bývalý člen představenstva Toyoty a dnes prezident Chrysleru Jim Press prohlásil, že Toyota na vývoj Priusu čerpala dotace. „Japonská vláda zaplatila sto procent nákladů na vývoj baterií a hybridních systémů do Toyoty Prius,“ napsal v prohlášení Press.
Jim Press odešel z Toyoty loni v září poté, co ve společnosti strávil 37 let.
Podílel se i na vývoji modelu Prius.
Mluvčí Toyoty Paul Nolasco prohlásil, že společnost žádné dotace nečerpala, a prohlášení bývalého spolupracovníka popřel. „Můžu stoprocentně prohlásit, že Toyota nezískala absolutně žádnou vládní podporu na vývoj Priusu – žádné peníze ani granty,“ řekl Nolasco.
Japonské společnosti jsou známé úzkou spoluprací s vládou. Na některé projekty v soukromém sektoru získávají státní peníze, obzvláště na ty zaměřené na ekologii. Dosud se ale neobjevilo žádné obvinění, že by ze státní kasy mohl být financován i Prius.
Japonský Prius se po uvedení na trh stal celosvětovým hitem, a to hlavně v době, kdy rostou ceny pohonných hmot ve světě a globální oteplování je velmi diskutovaným tématem. Tento model umožňuje přepínat mezi klasickým spalovacím benzinovým motorem a elektrickým pohonem. Auta s hybridním pohonem nabízí Toyota i pod svou luxusní značkou Lexus. Toyota v tomto týdnu oznámila také plán investovat do továrny na výrobu motorů v severním Japonsku až 500 milionů dolarů (přibližně 8 miliard korun). Firma tak pokračuje v rozšiřování výroby, aby uspokojila stoupající poptávku po vozech s nízkou spotřebou paliva.