8. října 2017 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Křížovky nebo Okamurův domeček. Stranické listy vábí k volbám i bizarní hrou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 49Diskuse
Stranické předvolební plátky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stranické předvolební plátky. | foto: Richard Cortés, Lidové noviny

PRAHA Rozhovory s předsedou strany, lídry kandidátek a volební priority. Ale také křížovky nebo třeba bizarní rodinná stolní hra. To je v hrubých rysech obsahová nabídka volebních novin, které ve vrcholící kampani vydávají politické strany.„Jejich grafická i obsahová úroveň bývá poměrně nízká. Působí ale věrohodněji než běžné letáky. A pokud čtenáře křížovky zajímají, hned tak tyto noviny nevyhodí,“ vysvětluje nezávislý mediální konzultant Petr Majerik.

Například volební noviny SPD vsadily ještě na jinou kartu. Čtenářům předkládají hru Okamurův domeček. Hraje se jako Člověče, nezlob se!. Některá políčka vracejí hráče zpět na začátek, jiná ho posunou do „domečku“. Vymyká se ale téma. „Trefa! Tomio vyhrál volby, pivo zlevnilo a platy šly všem nahoru,“ stojí u jednoho z políček. 

„Jejda. V posteli jsi našel deset znepřátelených uprchlíků. Vrať se do domečku,“ říká jiná popiska. Kdo se u hry vyfotí a pošle svůj snímek (který okamurovci umístí na Facebook), může dokonce vyhrát iPhoneX.

Podle Alžběty Králové z Institutu politického marketingu musí obsah i provedení novin odpovídat cílové skupině, na niž strana ve volbách míří. „Ačkoli se Okamurova rasistická verze populárního Člověče, nezlob se! zdá na první pohled části společnosti bizarní, voliče SPD rozhodně má šanci oslovit,“ upozorňuje Králová, která má zkušenosti s volebními kampaněmi v Česku i v USA.

Na výhry lákají i další. Za správně vyluštěnou křížovku tak lze s KSČM vyhrát televizory, ODS nabízí prohlídku dolní komory, Piráti tričko a Zelení odměnu pro každého.

Z všech deseti politických stran, které mají podle zářijového průzkumu agentury Median potenciál dostat se do Poslanecké sněmovny, nepřipravila volební noviny pouze TOP 09. Místo toho její kandidáti na setkáních s voliči rozdávají publikaci Tahle knížka není pro starý.

Místo novin knížka

Vznik knížky s tvářemi pražských kandidátů TOP 09 inicioval jedenadvacetiletý teplický radní za TOP 09 a nyní parlamentní kandidát strany v Praze Dominik Feri. Je určena mladým voličům a je psána jejich jazykem.

Kapitola „Nikdy jsem to nedělal(a)...“ se věnuje tomu, jak volit. „Jak zasunout – hlasovací lístek do urny? Dvě věci mi poměrně jdou. Tou první je špatnej humor. Druhou popis toho, jak volit,“ následuje za titulkem Feriho text, který má oslovit hlavně mladé voliče.

Kromě toho Feriho knížka představuje také pražského lídra TOP 09 Karla Schwarzenberga a místopředsedkyni TOP 09 Markétu Adamovou Pekarovou. Přiblížit poslankyni voličům má například fotografie, na které si čistí zuby, s popiskem: „Poslanec je také svého druhu povolání, takže ráno brzy vstávat a do práce.“

Téměř všechny strany už také začaly noviny voličům rozdávat. Na poslední chvíli je připravují pouze lidovci. Budou se jmenovat Domov 24 a strana je podle volebního manažera Václava Pláteníka bude rozdávat až v závěrečné fázi kampaně, tedy týden před volbami.

Hodnocení jednotlivých volebních novin je ale podle odborníků obtížné. „Obsah volebních novin KSČM bude pravicovým voličům připadat směšný, to ale ještě neznamená, že nezaboduje u levicových voličů,“ tvrdí Alžběta Králová z Institutu politického marketingu. Řada stran také připravuje regionální mutace novin, takže se jejich noviny kraj od kraje liší.

Například ANO otvírá volební noviny třístránkovým rozhovorem s předsedou hnutí Andrejem Babišem. Sociální demokraté mají na titulní straně volebního lídra Lubomíra Zaorálka. Také SPD, Piráti nebo Zelení mají na titulní straně šéfa partaje. Jiné strany, například STAN nebo KSČM, otvírají pražská vydání obrázkem lídra krajské kandidátky.

Na emoce nejvíc míří volební speciál listu Na vlastní oči Tomia Okamury. Kromě politické hry Okamurův domeček přinášejí noviny například fotografie do půli těla svlečeného Tomia Okamury, jak zvedá činky. Do fotografie je přimalované červené srdíčko a vévodí jí titulek: České ženy volí Tomia Okamuru. Nechybí ani snímky z rodinného alba nebo fotografie se známým písničkářem Jaromírem Nohavicou.

SPD a komunisté také kromě křížovek či hry s lákavými věcnými cenami publikují v novinách kreslené vtipy. Na opačné straně stojí volební noviny ČSSD a STAN. Obě strany se na voliče obracejí pouze skrze svůj program a rozhovory s lídry a křížovky či vtipy do volebních novin nevkládají.

Svůj smysl mají

Volební noviny politických stran se podle odborníků hodí jako jeden z dárkových předmětů při kontaktní kampani. Na rozdíl od propisky či balonku mohou obsahovat přidanou hodnotu v podobě programových priorit strany.

Jejich výroba a distribuce má proto podle Alžběty Králové z Institutu politického marketingu smysl, pokud mají kvalitní obsah. „Klíčová je vizuální podoba novin. Líbivou vizualizací lze oslovit lidi, kteří si noviny ani nepřečtou, ale zapamatují si osobnosti z titulní strany,“ upozorňuje. „Výhodou volebních novin je, že veškerý obsah listu je v režii strany, která je vyrábí. Chybí tak zmínky o opozičních stranách nebo třeba kritické otázky novinářů, které jsou běžné u klasických deníků a časopisů,“ uzavírá nezávislý mediální konzultant Petr Majerik.

  • 49Diskuse