130 let
Cestující na vozíčku si stěžovala na přepravu ve voze určeném na balíky a...

Cestující na vozíčku si stěžovala na přepravu ve voze určeném na balíky a zásilky. Tomu se ale České dráhy brání. Daniela K. prý měla jiné možnosti. | foto: Facebook , Lidovky.cz

Původní zpráva

Strčili mě do vagónu na přepravu balíků, stěžovala si vozíčkářka. České dráhy se brání

Česko
  •   7:00
PRAHA - „Nebojte se, neuvízla jsem v Alcatrazu,“ připsala k fotografii na sociální síti vozíčkářka slovenského původu, která na cestě mezi Prahou a Hradcem Králové jela ve voze určeném k přepravě balíků. Podle ní je cestování pro handicapované lidi stejné jako před 20 lety. České dráhy, oceněné za svoje služby pro lidi s handicapem, se však důrazně brání.

Slovenka Daniela K. cestovala během týdne se svou asistentkou z metropole do Hradce Králové. Obě zaplatily lístky za plnou cestou. K jejímu překvapení se však ocitly bez jakéhokoli upozornění v neodhlučněném a nevytápěném voze určeném k přepravě balíků a zásilek.

Problémy vozíčkářů jsou neviditelné. Nejhorší je centrum Prahy

O svoji zkušenost se podělila s uživateli na Facebooku. „Ne, nebojte, neuvízla jsem v Alcatrazu, ani z něj neutíkám... To jsem jen včera cestovala s Českými drahami,“ postěžovala si v úterý mladá Slovenka. Podle ní se za dvacet let doprava pro handikapované lidi nezměnila. „Žádný rozdíl se nekoná. Až na to, že chodící lidé mají dnes cestu na Slovensko za 250 korun, klimatizované kupé a jídelní vozy s teplou kávičkou,“ doplnila. 

Status balíků, stěžuje si vozíčkářka

Oproti tomu je podle ní vozíčkářům přisuzován status „nehmotných zásilek“. Svou fotku na internet umístila z toho důvodu, aby prý někoho nenapadlo znovu zpochybňovat stigma ve společnosti v otázce přístupu k tělesně postiženým lidem.  „Tato fotka je ztělesněním obrovské disproporce v tom, jakou hodnotu dává (nejen) česká společnost lidem chodícím a lidem nechodícím. A nebudeme si nalhávat: nejen v cestování, ale i (a hlavně) tam, kde to jen tak jednou fotku není možní dokázat,“ pokračovala. 

Její příspěvek začal velmi rychle kolovat po sociální síti. Ačkoli ji její blízcí i neznámí lidé začali téměř okamžitě vyjadřovat maximální podporu, sama říká, že netouží po lítosti, jejím cílem je prý upozornit hlavně na nefungující systém.

Pro nás priorita, hájí se dopravce

Takovému tvrzení se ale České dráhy brání. „Nevím, kdy přesně paní cestovala a jak se rozhodovala. Mohla ale cestovat vlaky, které jsou přímo určené pro přepravu vozíčkářů, tedy těmi nízkopodlažními,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Radek Joklík. Ty ovšem zatím na přímé lince mezi Prahou a Hradcem Králové nejsou, cestující by tak musela přestupovat.

 Ikdyž si dopravce uvědomuje, že vše ještě není stoprocentní, zajistit bezbariérový přístup vozíčkářům považuje za svou povinnost. „České dráhy jednoznačně patří k dopravcům, kteří považují přepravu imobilních občanů za jednu z priorit a také pro to něco dělají,“ sdělil Joklík. 

Klíče k veřejnému prostoru

O prázdninách se České dráhy chystají předat stovky euroklíčů vozíčkářům, které jim otevřou dveře od toalet, výtahů a dalších prostor jak na nádraží, tak jinde ve veřejném prostoru. Klíče stály zhruba 300 tisíc korun. 

Že by se podmínky pro vozíčkáře nijak nelepšily, odmítá také předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása. „Chápu, že když se někdo dostane do takové situace, tak nadává na celý svět, ale ta situace je úplně rozdílná,“ mluvil ze své vlastní zkušenosti Krása, jež je sám vozíčkářem. Podle něj se neustále zvyšuje počet bezbariérových spojů, plošin pro snazší nástup do vlaku i na nádraží a speciálně upravených vagonů (více v boxu na konci článku - pozn. red.) 

V loňském roce stoupl počet spojů pro vozíčkáře Českých drah na 4 612. O šest let dříve to přitom byla pouhá polovina. A právě za zjednodušení a zkvalitnění cestování pro tělesné handikpované získal národní dopravce ocenění od Národní rady osob se zdravotním postižením. Cenu Mosty odbržely České dráhy za projekt s názvem „Cestu si objednávám z pohodlí svého domova“, který funguje od dubna 2014.

Vozíčkáři mají smůlu, v Jančurových vlacích už se nesvezou. Zpožďují spoje

„Když vozíčkách potřebuje cestovat spojem, který v jízdním řádu není označen jako bezbariérový, objedná si přepravu a my zařadíme vůz k tomu určený, nebo nabídneme jinou formu přepravy. Kde se nedá nastoupit přímo z perónu, přistavíme plošinu,“ vyjmenoval Joklík možnosti, které lidé se sníženou mobilitou mají. Většinu žádostí se prý daří Českým drahám vyřešit kladně.

Českým drahám však momentálně chybí speciální vozy pro dálkovou dopravu. Ne vždy je tak tedy možné takový vůz lidem s postižením zajistit. „Situace se ale bude nadále zlepšovat s tím, jak pokračuje modernizace vozidlového parku. Od roku 2008 jsme investovali 37 miliard korun, ale dohnat minulost, kdy se do vozidel národního dopravce prakticky neinvestovalo, bude ještě chvíli trvat,“ doplnil. 

Speciální doprava

V jízdním řádu 2015 přidaly dráhy dalších 208 spojů vybavených pro komfortnější cestování vozíčkářů. Počet vlaků Českých drah přístupných cestujícím na vozíku tak dosáhl 4 612. 

V provozu jsou i nová bezbariérová vozidla. Přes šest desítek vozů určených k přepravě zákazníků se zdravotním postižením, které národní dopravce postupně upravuje podle jejich požadavků, nabízejí pasažérům cestování v klimatizovaném interiéru. Jsou vybaveny elektrickými zásuvkami pro nabíjení drobné elektroniky, bezbariérovou toaletou nebo zdvihací plošinou pro snažší nástup.

Autor: Šárka Kabátová
  • Vybrali jsme pro Vás