Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Studenti sbírají paměť národů

Česko

Zachycovat autentické vzpomínky pamětníků na zásadní dějinné okamžiky bývá nejčastěji úkolem historiků, dokumentárních filmařů nebo novinářů či spisovatelů. Že s projektem takové globální kolektivní paměti přijdou lidi z reklamy, moc obvyklé není. PRAHA Kde byl a co prožíval konkrétní člověk, když se z rádia ozvalo zlověstné hlášení o tom, že byl spáchán atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha? A na co myslel o víc než 45 let později, když přes Prahu utíkaly desetitisíce východních Němců? Jak vzpomínají na nejdůležitější chvíle svých životních příběhů Lotyši a jak Rumuni?

Autentické vzpomínky lidí z celého světa na stěžejní události jejich životů by měl shromáždit mezinárodní internetový projekt The Collective Memory (Kolektivní paměť), u jehož zrodu nestáli historici, ale pětičlenná skupina mladých lidí z reklamy v čele s ředitelkou marketingové komunikace firmy T-Mobile Lucií Tarbajovskou.

Inspirativní škola Všech pět mladých reklamních odborníků studuje v současnosti berlínskou akademii kreativního řízení (The Berlin School of Creative Leadership). Projekt Kolektivní paměti vznikl původně jako školní cvičení, v současnosti však vstupuje do reálného života.

„Na každém školním modulu dostáváme úkol přinést nějakou průkopnickou ideu, něco, co má potenciál změnit svět nebo alespoň náš průmysl,“ řekla LN Lucia Tarbajovská. „Tak vznikl i projekt kolektivní paměti. Souvisí s moderním světem, ve kterém žijeme. Naše společnost je celá zdigitalizovaná, žijeme dneškem a budoucností, ale zapomínáme se obracet k minulosti. Využíváme moderní technologie určené ke společnému sdílení věcí i životů, ale existuje starší generace, která je od těchto technologií odříznutá a nemá jak se podělit o svou životní zkušenost. Chceme jí pomoci tuto paměť zaznamenat, aby se unikátní lidské poznání nevypařilo.“ Web už běží Pětičlenný tým spustil minulý týden českou a slovenskou verzi webové stránky www.collectivememory. tv. Stránka dnes existuje v devíti jazykových mutacích, arabské, litevské, lotyšské, anglické, maďarské, ruské, španělské, české a slovenské. Použité jazyky odrážejí národnost tvůrců. Sama Lucia Tarbajovská je Slovenka působící v Česku, logo projektu vymyslel Eriks Stendzenieks z lotyšské Rigy a dalšími členy týmu jsou Craig Markus z newyorské agentury McCann-Erickson, Bechara Mouzannar z libanonské pobočky Leo Burnett a Gheorghe Baraian ze společnosti Impression Graphics v rumunské Bukurešti.

„Fungujeme jako živá on-line skupina, voláme si přes Skype a jsme neustále v kontaktu,“ popisuje Tarbajovská.

Nejdřív ti starší Kolektivní paměť má sbírat v první fázi vzpomínky lidí z nejstarší generace, kteří už moderní technologie tolik nevyužívají. „Nechceme, aby někdo odešel a nepředal své zkušenosti. Určitě půjdeme dál a budeme se ptát i mladších, ale začínáme u seniorů. Jde nám o autenticitu, o jejich konkrétní vzpomínky. Nechceme celebrity, ale třeba lidi, co dělají stará tradiční řemesla, folklorní umění, věci, u kterých máme pocit, že jsou v nebezpečí a že by se mohly nenávratně vytratit. Můj otec by takto mohl vyprávět o tom, jak se staví malé vodní elektrárny, protože celý život pracoval jako projektant malých vodních děl,“ vysvětluje Lucia Tarbajovská. Mezi známější osobnosti, které chtěla v rámci tohoto projektu „vyzpovídat“ v první fázi, patřil podle jejích slov i architekt Jan Kaplický. „Stihla jsem se zkontaktovat s jeho ženou Eliškou, ale zanedlouho přišla zpráva o jeho smrti. Hodně se mnou otřásla, ale současně mě utvrdila v přesvědčení, že tu jsou lidé, s nimiž je prostě potřeba mluvit, dokud k tomu máme příležitost.“ Žebráci s ideou Projekt není nijak časově ohraničen. Otázkou však zůstává jeho finanční zajištění. „Říkám o nás, že jsme žebráci s ideou. Máme nosnou myšlenku a ptáme se, kdo se přidá. Pro komunikační průmysl je to příležitost – můžeme tu využít moderní technologie, mobilní trh, internet. Hledáme lidi, kteří nás podpoří. Mluvili jsme s lidmi z marketingu firmy Nokia, bylo cítit, že je projekt nadchnul, takže doufám, že nám poskytnou nějaké mobilní telefony s videokamerou pro natáčení vzpomínek. Kreativní agentura Vaculik Advertising a interaktivní agentura Nýdrle mi zase pomohly s technickými záležitostmi a jazykovou korekturou webu. Jdeme po malých krůčcích, ale té myšlence věříme.“

Na otázku, zda projekt podpoří i její firma T-Mobile, se Tarbajovská usměje: „Upřímně řečeno, oddělení T-Mobile, které by mi mohlo nejvíc pomoci, je moje oddělení. Nepovažuji ale za korektní, abych na svůj projekt sama alokovala firemní zdroje. Pokud mi ovšem můj nadřízený řekne, že o projektu slyšel a že by nás mohl z marketingového hlediska zajímat, ráda ho překvapím, že je to můj projekt.“

***

Koho osloví? Pamětníci se mohou do projektu Kolektivní paměti hlásit sami pomocí formuláře, který najdou na webových stránkách www.collectivememory.tv. Autoři projektu si také sestavují seznam osobností, které chtějí postupně oslovit. V České republice mezi ně podle Lucie Tarbajovské patří mimo jiné například bývalý prezident Václav Havel, spisovatel Arnošt Lustig, scenárista Zdeněk Svěrák, socioložka Jiřina Šiklová, bývalý kancléř Ivan Medek a další.

Autor: