Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Studenti se nehorší

Česko

Podle experta na testování vědomostí a dovedností Ondřeje Šteffla se úroveň středoškolských znalostí nesnižuje. A jeho slova zatím nikdo další nevyvrací.

Společnost Scio, která se dlouhodobě zabývá testováním žáků, přišla minulý týden s potěšujícím zjištěním: úroveň českých maturantů se nesnižuje. Přesněji - zůstává stejná. Alespoň v posledních jedenácti letech.

Sonda opakovaná právě s tímto odstupem naznačila, že studenti maturitních ročníků se sice mírně zhoršili v matematice, zato se nepatrně zlepšili v českém jazyce a výrazně v angličtině. Ani výsledky testů studijních předpokladů neposkytují důvod k pesimismu.

Kdo by čekal víc než setrvalou kvalitu, měl by si uvědomit jednu zásadní věc: za jedenáct let se složení studentů významně změnilo. Na středních školách s maturitou už není jen takzvaná nadanější polovina populace, ale přibližně dvě třetiny populačního ročníku - a přirozeně nemohou zahrnovat jen intelektuální elitu. Z tohoto hlediska představuje „stagnace“ vlastně úspěch. Otevřená přitom zůstává otázka, jestli jde o úspěch škol, nebo spíše mimoškolních vlivů.

Také neregistrujeme změny Lze brát zprávu Scia za bernou minci? Sám šéf společnosti Ondřej Šteffl upozorňuje: „Ano, testovali jsme opakovaně 88 škol, reprezentativním vzorkem to však nazvat nemůžeme už proto, že loni se školy hlásily k testování dobrovolně, což by mohlo způsobit určité zkreslení. Přesto jde o výsledky, které o základním trendu bezpochyby vypovídají.“ Zajímalo nás, jestli je může potvrdit ještě někdo jiný. Státní instituce pro zjišťování výsledků vzdělávání a reformu maturitní zkoušky Cermat podobný výzkum nedělala. Další ze soukromých testovacích společností Kalibro však před časem srovnání po pěti letech provedla a došla k podobným závěrům jako Scio: výraznější zhoršení nebo zlepšení žáků nezaznamenala. „Jedinou změnu představovalo po pěti letech určité zlepšení výsledků testů z němčiny a naopak minimální zhoršení v angličtině,“ říká Oldřich Botlík z Kalibra a jako zajímavost dodává, že studenti němčináři dosáhli v ostatních testech horších výsledků.

Kalibro si zakládá na tom, že jejich testy nedávají žákům odpovědi na výběr. „Důležitější než to, že žák umí zaškrtnout správnou odpověď, je, co dovede sám nebo třeba ve dvojici vytvořit,“ tvrdí Botlík. Zároveň však dodává, že vyhodnocovat takové testy je velmi náročné a měla by se toho ujmout státní společnost Cermat. Ovšem nikoliv celoplošně, ale na reprezentativním vzorku.

Ostatně stát by chtěl do takového průzkumu vtáhnout i Šteffl. Ovšem s tím, že ministerstvu školství nabízí služby Scia a zopakování sondy, tentokrát s reprezentativním vzorkem škol. Podle něj by to přišlo stát nesrovnatelně levněji, než kdyby totéž dělal státní Cermat.

Autor:

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha