Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Surfují na internetu. Pro sebe

Česko

Zaměstnavatelé řeší problém: Polovinu času stráveného v práci na webu lidé věnují soukromým věcem

PRAHA Velká finanční a bezpečnostní hrozba pro zaměstnavatele na jedné straně, příležitost výdělků pro internetové firmy na straně druhé. To jsou dva pohledy na časté využívání internetového připojení v práci pro nakupování, hraní her nebo komunikaci s přáteli.

Nejeden návštěvník kina se tak nedávno mohl v reklamním bloku dozvědět, že díky portálu Centrum může přes internet komunikovat s přáteli i tam, kde si nesmí instalovat žádné programy. Třeba v práci. Av rádiích zase běžela kampaň herního serveru lákající na hry, které žádný šéf neodhalí.

„Šlo o reklamní nadsázku, kterou jsme sdělovali klíčovou výhodu aplikace – mít přístup ke komunikačnímu nástroji ICQ z jakéhokoliv počítače bez nutnosti instalovat podpůrný software. Hodně zákazníků má totiž firemní notebook a chce používat ICQ během víkendů, dovolené, či ho chce využít ve škole a internetových kavárnách,“ komentoval to Jiří Hájek, ředitel komunikace skupiny Centrum Holdings. Nejdřív zábava, potom práce Jak uvádí společnost GFI Software, 40 procent pracovního času tráveného zaměstnanci na internetu nemá nic společného s prací. V předvánočním období na konci minulého roku například zaměstnanci firem průměrně věnovali téměř dva dny nakupování z pracovního počítače. Podle další studie zase používání Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítí stojí jen firmy ve Velké Británii 1,38 miliardy liber ročně.

„Máme to podložené sociálnědemografickými studiemi. Z nich vychází, že jednu z hlavních skupin našich uživatelů tvoří lidé, kteří jsou v zaměstnání během dne,“ potvrzuje Roman Veselý z herního portálu Ceskehry.cz. Ten proto ve svých reklamách upozorňoval na speciální tlačítko „Pozor šéf“. Po jeho stisknutí se stránka se hrou okamžitě přepne do režimu, který vypadá jako běžná kancelářská aplikace.

I v tomto případě šlo údajně o nadsázku. „Je to myšlené v podstatě žertovně. Hlavní účel nebyl, aby lidé hráli v práci. Spíš to koresponduje s tím, jak má ten portál působit,“ řekl Veselý. Ani podle Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace, která je členem Rady pro reklamu, není takto cílená reklama nijak závadná. „Podle mého názoru je to eticky čisté. Firmy se snaží propagovat svůj produkt a špatné věci dělají ti, kdo případně porušují pracovní předpisy. Lidé nejsou malé děti a musí se rozhodnout sami,“ prohlásil prezident asociace Pavel Brabec.

Nekontrolované toulání zaměstnanců po internetu ale pro firmy představuje i značná rizika. Podle GFI Software jde kromě nižší výkonnosti nejčastěji o rozesílání spamu ve jménu firmy, nelegální stahování dat, úniky citlivých údajů nebo dokonce šíření dětské pornografie. Neřešení těchto rizik pak může vést ke snížení produktivity, ztrátě reputace i zabavení firemního vybavení. „Ty dopady jsou velmi reálné. Prakticky denně se setkáváme například s tím, že zaměstnanec nevědomky stáhne kód, který začne z jeho počítače rozesílat spam. Celá firma se tím dostane na černou listinu a odcházející pošta nemusí být doručena. Jeden zaměstnanec tak může výrazně snížit komunikační schopnosti firmy,“ uvedl Martin Říha, ředitel GFI pro Českou republiku.

„Hry do práce nepatří“ Podle něj proto právě v současné době, kdy firmy obracejí každou korunu, roste jejich zájem o nástroje, které pohyb zaměstnanců na internetu kontrolují či omezují. Sám ale úplné odstřižení lidí od internetu nedoporučuje.

„Normální stav je asi někde uprostřed, omezení jen na pracovní účely nevytváří zdravé prostředí. Bohužel se setkáváme s tím, že lidé často tráví velmi podstatnou část pracovní doby nepracovními aktivitami, a pak je potřeba využít i technických prostředků. Pokud si někdo ráno přečte zprávy a odpoledne si vyřídí něco soukromého, je to přijatelné. Ale aktivity typu her do práce určitě nepatří,“ myslí si Říha.

Právě hry ale patří k nejoblíbenějším kratochvílím zaměstnanců a jejich nabídka je obrovská. „Pořád je o to velký zájem, návštěvnost bývá hodně vysoká. Trh je docela přeplněný, ale i tak neustále vznikají nové varianty. Počty těch lepších serverů se pohybují v desítkách, celkově jsou to ale určitě stovky,“ popsal situaci Roman Veselý.

***

Internet v práci Zábava má přednost

Čtyřicet procent pracovního času tráveného zaměstnanci na internetu nemá nic společného s prací.

Loni v předvánočním období například zaměstnanci firem průměrně věnovali téměř dva dny nakupování z pracovního počítače. Podle další studie zase používání Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítí stojí jen firmy ve Velké Británii 1,38 miliardy liber ročně.

Nekontrolované toulání zaměstnanců po internetu ale pro firmy představuje i značná rizika. Jde kromě nižší výkonnosti nejčastěji o rozesílání spamu ve jménu firmy, nelegální stahování dat, úniky citlivých údajů, nebo dokonce šíření dětské pornografie. Neřešení těchto rizik pak může vést ke snížení produktivity, ztrátě reputace i zabavení firemního vybavení.

Pramen: GFI Software

Autor: