28. září 2013 18:25 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Sv. Václav jako symbol 'ohnuté páteře'? Zeman se plete, míní dnes politici

Lebka svatého Václava na tradiční pouti ve Staré Boleslavi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lebka svatého Václava na tradiční pouti ve Staré Boleslavi. | foto: MAFRA - František Vlček

PRAHA Miloš Zeman před třinácti lety jako tehdejší premiér prohlásil, že vidí svátek svatého Václava jako oslavu "ohnuté páteře". Podle oslovených politiků ale nelze na dávného knížete pohlížet očima 20. století. "Byl to moudrý diplomat," říká Petr Gazdík (TOP 09/STAN). Ale co si myslí ostatní čeští politikové? Server Lidovky.cz se jich na to v anketě zeptal.

Miloš Zeman v roce 2000 při projednávání novely zákona o státních svátcích

"Je třeba si uvědomit, že na rozdíl od svého bratra Boleslava a koneckonců i na rozdíl od ostatních Přemyslovců, dospěl Václav k názoru, že ohnutá páteř je tím nejlepším způsobem, jak se vyrovnat s velkým sousedem."

Lubomír Zaorálek

Lubomír Zaorálek

Lubomír Zaorálek (ČSSD), místopředseda strany
Není možné se na postavu svatého Václava dívat z hlediska událostí dvacátého století. Takhle vypadají pohledy, které jsou neduché. Svatý Václav je nesmírně zajímavá kapitola českých dějin. Myslím, že dnes není jednoduché pochopit, co se tenkrát mezi dvěma bratry odehrálo. Je to velmi zvláštní příběh, neblaze proslulý Boleslav je vlastně zakladatelem kultu sv. Václava. Beru to jako úsvit českých dějin a nemyslím si, že bychom nad tím mohli vykonávat mezinárodní politické soudy o vztahu k Němcům. Přijde mi to strašně zjednodušené. To, že dokázal vycházet se silným sousedem, bych hodnotil jako určité politické umění. Po právu je symbolem české státnosti. Kategorické soudy bych si odpustil.

Jiří Dolejš.

Jiří Dolejš

Jiří Dolejš (KSČM), místopředseda strany
Jak už to tak bývá, tak symboly bývají zapůjčovány a vykrádány, takže předpokládám, že Miloš Zeman měl na mysli vyznamenání svatováclavské orlice, které se používalo v době protektorátu. To by ale bylo velmi zúžené chápaní svatováclavské tradice, která má daleko hlubší kořeny a sahá až do raného středověku. Pro mě svatý Václav není důležitý, protože byl svatořečený, ale kvůli tomu, že byl jedním z prvních, který stál na počátku naší státnosti. To, že byl ustanoven státní svátek české republiky na 28. září, mi nevadí, i když z hlediska republikánské tradice chápu 28. října jako vznik republiky, který je pojen hlavně s osobností Masaryka, za významnější.

Petr Gazdík

Petr Gazdík

Petr Gazdík (TOP 09/STAN), předseda hnutí Starostové
Svatého Václava uznávám jako českého světce, významného českého panovníka a moudrého diplomata, ke kterému už je více než tisíc let chována úcta českého národa.

JIří Pospíšil na sněmu plzeňské ODS

JIří Pospíšil

Jiří Pospíšil (ODS), místopředseda strany
Osobnost a kult svatého Václava jsou základ české státnosti. Považuji ho za identitu nás Čechů s naší historií a našim státem. Význam kolaborace bych v jeho souvislosti v žádném případě nepoužil. Je pro identitu českého národa mimořádně důležitou historickou osobností, je to klíčový český světec a vždy v těžkých dobách pomáhal českému národu minimálně tím, že se k němu Češi upínali.

Svatý Václav

Kníže přemyslovských Čech. Po své smrti se stal světcem a patronem české země. Narodil se na počátku desátého století (pravděpodobně roku 907). Byl synem knížete Vratislava a jeho manželky Drahomíry. V roce 929 Václava v bitvě porazil východofranský král Jindřich Ptáčník. Václav se zavázal odvádět pravidelný roční tribut. S Jidřichem se ale sblížil a získal od něho ostatky svatého Víta, na jehož počest založil na Pražském hradě kostel sv. Víta.

Václav zemřel 28. září 935 v Boleslavi. Podle svatováclavské legendy (z nezávislých pramenů se tyto události nedají ověřit) ho nechal zavraždit jeho bratr Boleslav, který se po jeho smrti ujal vlády, odmítl platit tribut a pustil se s Jindřichovým nástupcem Otou I. do vleklého boje.

kysKateřina Sýsová

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!