Na konci loňského roku se české firmy podílely na objednávkách za 19,9 miliard, program už tak překonal hodnotu pronájmu samotných stíhaček.
„Jsme velmi rádi, že offset pokračuje v podpoře českého průmyslu i v těchto pro ekonomiku těžkých časech,“ říká Bengt Littke, ředitel programu.
Jednou z českých firem, která na kompenzacích výrazně vydělala, je Aero Vodochody. V rámci programu zatím uskutečnila zakázky v hodnotě necelých 2,3 miliardy korun. Největší částku představuje montáž helikoptér S-76, které jsou určeny pro zahraniční trh. Naopak nejmenší obchod v celkové hodnotě 100 tisíc korun zaznamenala přerovská Meopta. Ta dodává optiku pro švédský letecký průmysl.
Hodnota offsetu, který tvořil 130%samotné zakázky, byla kromě možné korupce při uzavírání smluv o pronájmu stíhaček dalším kritizovaným bodem.
Fischerova vláda však při své poslední červnové schůzi rozhodla, že při zbrojních zakázkách už nesmí offset překročit objem samotného kontraktu. Kabinet k tomu dotlačila účast v Evropské obranné agentuře.
Kritici považují offsety za druh úplatku. „U zbrojních zakázek jsou kompenzace běžné, ale je otázkou, zda pak nejsou za offset vydávány i investice, které nemají s programem nic společného,“ uvažuje šéf Transparency International David Ondráčka.