Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Svět má nového pivního obra

Česko

Spojením firem InBev a Anheuser-Busch vzniká největší pivní skupina na světě

ST. LOUIS/PRAHA Světový trh s pivem se včera otřásl v základech. Belgický kolos InBev, kterému v České republice prostřednictvím Staropramenu a Ostravaru patří druhé místo na trhu, koupil svého amerického konkurenta AnheuserBusch. Ten je v Česku proslavený především svými mnohaletými spory o značku Budweiser.

Vznik největší pivovarnické skupiny na světě provázely ze začátku problémy. InBev totiž původně nabízel výrobci Budweiseru za jednu akcii šedesát pět dolarů, částka se ale zdála americké společnosti příliš nízká. Belgičané nakonec zvýšili nabídku za jednu akcii a za obchod zaplatí celkem padesát dva miliard dolarů (766 miliard korun).

Nově vzniklá skupina se bude jmenovat Anheuser-Busch InBev. Akcionáři společnosti AnheuserBusch obdrží za každou akcii sedmdesát dolarů v hotovosti.

Mnohamiliardová transakce by měla pomoci především značce Budweiser v expanzi na rychle se rozvíjející trhy v Rusku, v Číně nebo v Brazílii.

V Česku se Budweiser prodávat nebude. „Právní problémy setrvávají. Stále platí, že Budweiser se v Evropě nesmí prodávat. Licenci drží pouze Budvar,“ řekl LN Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

V Česku ale k žádným významným změnám nedojde. Většinu domácího trhu stále ovládá jihoafrický SABMiller díky Plzeňskému Prazdroji a Gambrinusu. „Strach ze sílící konkurence nemáme. Český pivní trh je velmi vyspělý a láká ke vstupu i zahraniční investory. Samozřejmě z toho profituje hlavně český pivař, protože se zvyšuje kultura servírování piva a jeho kvalita. Všechny české pivovary si prostě musí své pivaře předcházet,“ konstatoval mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.

Podobně se vyjadřuje také zástupce třetího největšího hráče na trhu – nizozemského Heinekenu. „Český konzument je velmi tradiční a nerad mění své oblíbené značky, navíc import značek Anheuseru do Česka by nebyl jednoduchou záležitostí,“ dodala mluvčí Heinekenu Kateřina Eliášová.

Největší pivovarnické skupiny

světa podle výstavu v roce 2007

pivovar země výstav

(v mil. hektolitrů)

SABMiller Británie 231,7

InBev Belgie 225,6

Heineken Nizozemsko 164,0

Anheuser-Busch USA 150,7

Carlsberg Dánsko 120,0

Molson Coors Kanada/USA 58,4

Modelo Mexiko 50,9

Tsingtao Čína 50,4

Beijing Yanjing Čína 41,1

FEMSA Mexiko 39,5

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...