Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Svět návrhářů skončil

Česko

Ptáte se, kde se na ulicích vzaly všechny ty upírky? Nebo proč se vrátily síťovky? Móda prochází revolucí: musí být eko, musí se objevit ve filmu a musí ji nosit známé tváře. Kdo ji stvořil, je vedlejší.

Módní svět se mění a možná už nikdy nebude jako dřív. Nejvýrazněji se to projevuje tam, kde se móda dělá: ve světě módních přehlídek. Co se upeče ve vysoké módě, je pak vidět na ulicích a zasáhne nás to všechny, ať jsme fashion freaks, nebo jen běžní konzumenti.

V nejvyšším patře módy, na módních přehlídkách, se vytrácí jejich původní smysl: představit výtvarný názor návrháře. Zatímco ve 20. století se bezejmenní krejčí stali slavnými návrháři, dnešní přehlídky jsou daleko spíš společenskou událostí. Návrhář se ztrácí a ukrývá za značkou, jejíž tváří není ani on, ani produkt, ale celebrita, která ji nosí a která se zúčastňuje jeho přehlídek. Zároveň se svět módy demokratizuje: nedávno zesnulý britský návrhář Alexandr McQueen se rozhodl přenášet svou přehlídku přímo na internet. Další jej budou jistě následovat.

Reklamní a módní fotografie je zastíněna filmem. Není film dokonalejším mapováním módy než přehlídka, jíž se může zúčastnit jen pár vyvolených? Vždyť šaty ožívají až v pohybu, když jsou doopravdy nošeny. Nejznámější příklad? Boty od Manola Blahnika, které proslavil seriál Sex ve městě.

Je čím dál těžší, ba možná přímo nemožné definovat jakýkoli módní směr. Nosit se smí všechno a důraz se klade na to, co dřív nikoho nezajímalo: Je materiál bio? Nepochází bavlna z plantáží, na nichž pracují děti? Čím tedy žije dnešní módní svět?

Záchrana přichází z východu Mediální scény a nářky kolem zániku francouzského salonu Lacroix utichly ve chvíli, kdy jej z bankrotu pozvedl šejk Hassan Ben Ali al-Naimi ze Spojených arabských emirátů. Připomíná to krizové období 70. let minulého století, kdy nebýt arabských princezen, možná by se zřítila pařížská haute couture.

Zachráněna byla rovněž německá firma Escada, když se dostala do rukou indické rodiny Mittal (té samé, která v Česku vlastní ostravské ocelárny).

Japonci už nechtějí vuittonky Japonsko bylo od 90. let rájem velkých módních domů z Evropy: 30 milionů Japonců vlastní kabelku, kufr či alespoň peněženku francouzské značky Louis Vuitton. Trend se ale mění. Japonci už ztratili potřebu kopírovat a dohánět v módním vkusu západní Evropu. Teď chtějí prosadit své vlastní značky – a ty evropské se chtě nechtě přesouvají do Číny a do Indie.

Vrací se sako V pánské módě dochází k renesanci klasického saka. Britský gentleman je oslavován se stejnou vervou jako italský švihák, oba v dokonale padnoucích oblecích z kvalitních materiálů. Nové technologické úpravy vlny zajistily tomuto materiálu rozsáhlejší uplatnění na trhu.

Kosmický vzhled K mladé módě dnes patří „kosmický“, technický vzhled, ale také styl vintage: opotřebovaný, opraný a záměrně poškozený oděv. Tento styl se poprvé, ale v drastičtější podobě objevil v Seattlu a je spojen s hudební skupinou Nirvana. Kdysi se mu říkalo grunge.

Eticky a ekologicky V 80. letech minulého století zaprodali yuppies svou duši konzumu a vykoupit ji zpět není tak snadné. Potěšující zprávou by mohlo být zjištění, že více než 59 % amerických zákazníků se hlásí k tzv. světle zeleným (light green), což znamená, že nakupují alespoň částečně ekologické produkty. Podíl dark green (tmavě zelených) spotřebitelů, kteří vyhledávají výhradně zboží s označením „eko“, se odhaduje na 9 %. Oděvy by měly být zhotoveny z organické bavlny a i další fáze výroby by měly odpovídat ekologickým parametrům. A módní domy na nic nečekají: v toskánské Pradě se v minulém roce recyklovalo 20 tisíc tun starého textilu.

Punk a upíři Po třech desítkách let jako by na současná přehlídková mola dopadl stín punku: pod názvem Krev budoucnosti bylo v Paříži na veletrhu dámské módy Pret-a-Porter představeno upírské inspirační téma, které navazuje na historickou odnož punku.

Tuto módu vyznávají dívky od deseti do pětadvaceti let, které prahnou po vzdělání, čtou a citlivě vnímají problémy současného světa. Inspirují se pesimismem a romantikou upířího pojetí lásky milenců z novely Twilight (Stmívání) od Stephenie Meyerové zpracované také do filmové podoby. Kultovní barvou je zde černá – dívenky nezapřou své předky, punkerskou odnož nazývanou Goth, která spojovala zvrácený nihilismus punku s novou definicí mužství ve stylu Davida Bowieho. Od Goths převzaly upírky současných velkoměst zálibu v poloprůsvitných nadýchaných materiálech, krajkách a síťovaných punčochách. Avšak agresivita a touha žít ve věčném stínu smrti je jim cizí. Touží navrátit život k jeho pravým hodnotám – lásce, přátelství, ohleduplnosti.

Žena elegantní...

Je oslněna kultem těla, tak jako tomu bylo v 80. letech minulého století. Dokonale informována o plastické chirurgii a jiných kosmetických vymoženostech si „modeluje“ svůj vzhled. Soustředí se na luxusní materiály a preferuje nové technologie spojené s vysoce funkčními vlastnostmi textilií. Nostalgicky vzpomíná na Y. S. Laurenta, návrháře, který je dodnes synonymem slova elegance. Kultovními filmy tohoto tématu jsou Mars Attacks režiséra Tima Burtona a Avatar Jamese Camerona. Inspirativní je především hrdinka tohoto sci-fifilmu Neytiri z kmene Na’vi. ... a žena ulice ... se inspiruje herečkami, které vystupují v televizních seriálech (znovu zmiňme Sex ve městě). Brouzdá po internetu a sbírá informace o oblečení celebrit. Fascinují ji hvězdy hudebního světa a jejím miláčkem mezi návrháři je extrémně kýčovitý Američan Jerry Scott, pověstný svou vášní pro loga, kožešiny a televizní show, přítel Lisy Marie Presleyové. Žena z ulice nepohrdne ani počítačovými hrami ve stylu Mario Bros a pečlivě sleduje fast fashion – novinky z přehlídek haute couture.

Důležité jsou účesy a doplňky. Čím složitější a extravagantnější, tím lépe. Hlavně když žijete ve stínu celebrity...

***

Návrhář už není tváří značky. Je jí celebrita, která ji nosí, film, kde se produkt objeví.

O autorovi| JANA MÁCHALOVÁ, Autorka je historička módy

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...