Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Syn je pro, dcera proti. Hru neuvidíme

Česko

Brněnské Hadivadlo se rozhodlo uvést hru Pařeniště E. F. Buriana, inscenace v režii J. A. Pitínského měla mít premiéru 26. září. Divadlo ale nepožádalo o souhlas s uvedením oba dědice autorských práv, potomky slavného režiséra – spisovatele a hudebníka Jana Buriana a herečku Kateřinu Burianovou. Jan Burian by uvedení uvítal, zatímco jeho nevlastní sestra je zásadně proti. Divadlo tedy muselo rozezkoušenou inscenaci zastavit.

E. F. Burian Pařeniště uvedl v září roku 1950 v D 51. Jeho námětem byla otázka „věrnosti a zrady české inteligence po roce 1948“. Hru napsal čtvrt roku po procesu s Miladou Horákovou. Autor v předmluvě tvrdí, že postavy hry nemají být spojovány s konkrétními lidmi, ale stejně tak připouští, že proces mu byl inspirací. Všichni recenzenti pak na tyto souvislosti poukázali a Pařeniště je považováno za hru schvalující popravy. Skutečnost je však mnohem složitější a dobová kritika měla k Pařeništi výhrady. Burian ho přesto po premiéře hojně uváděl a pak, po dvou měsících, šla inscenace náhle z repertoáru. Teatroložka Eva Šormová se problematikou podrobně zabývala ve stati E. F. Burian: Pařeniště, kterou vydala Divadelní revue (1993, č. 2). Zde byly také otištěny některé kritiky. Šormová soudí, že se na Pařeniště neprávem zapomnělo, neboť hra i její osud jsou „přímo instruktivním příkladem pro pochopení stavu českého divadla raných 50. let“. A je i důležitá pro vysvětlení Burianových postojů. Šormová se také věnuje rozboru hry a dodává, že nesplňovala normy socialistického realismu. Bylo jí také vytýkáno, že působí tísnivým dojmem.

Autor: