Tanečníci ze země galského kohouta vystoupili minulý týden v Praze.
Ballet Preljocaj představil v Praze projekt prvně uvedený na podzim na festivalu v Lyonu a poté v Paříži. První zahraniční prezentace Blanche Neige (Sněhurka) zaujala syrovostí své výpovědi.
Zakladatel souboru Angelin Preljocaj (1957) působil jako tanečník v několika souborech ve Francii. V roce 1984 vstoupil na pole choreografie, když uvádí na festivalu v Montpellier duet Aventures coloniales. Od abstrakce k příběhu Úspěšný debut byl pro Preljocaje impulzem k založení vlastního souboru nesoucího jeho jméno. Dnes je také ředitelem Národního choreografického centra v Aix-en-Provence, které má od roku 2006 jedinečné zázemí v novém multifunkčním uměleckém centru, tzv. Černém pavilonu (Pavillon Noir). Preljocajovy choreografie se objevují na repertoáru Pařížské opery, milánské La Scaly, v New Yorku, Berlíně a Mnichově.
Preljocaj se po delší etapě, kdy se věnoval více abstraktním baletům, rozhodl nastudovat pohádkový příběh bratři Grimmů. Jejich Sněhurku každý zná, a proto si ji Preljocaj vybral. Připadalo mu to jako výhoda – s pohádkou mohl volně nakládat.
Jeho Blanche Neige tak nabízí syrovější výpověď nežli pohádka sama.
Preljocaj vyhranil dvě hlavní postavy do krajních charakterových poloh – Sněhurka je průzračnou, jemnou kráskou a Královna zákeřnou dominou. Tento dojem vyvolávají také kostýmy Jeana Paula Gaultiera, který Sněhurku oblékl do lehoučkých sněhobílých šatů výrazně odhalujících její tělo; Královna má vlasy zakryty černou kuklou a černá krinolína s červeným lemem je vpředu vystřižena tak, že můžeme obdivovat její štíhlé nohy (zde Gaultier uplatnil naplno svou extravaganci).
Preljocaj sice samotný příběh Grimmů nepozměňuje, ale režie, scéna a kostýmy vymaňují Sněhurku z romantizujících poloh, kterých se jí mnohdy dostávalo.
Autorův pohled také ovlivnila Psychoanalýza pohádek Bruna Bettelheima (proto Sněhurka tančí s červeným šátkem, snad symbolizujícím její nevinnost a panenskou čistotu). Choreograf úzce spolupracoval s návrhářem scény Thierry Leproustem, jehož design je dokladem ojedinělého, uměleckého sepětí tvůrců tohoto projektu.
Jako hudební předlohu si tvůrce vybral symfonie Gustava Mahlera – vyslechl jich všech deset a použil ty části, které nejlépe souzněly s jeho choreografií. Mahlerova hudba je nesmírně emotivní a naléhavá. Preljocajovo taneční tvarování je strohé a vyvolává jistou chladnost, neboť pohyby tanečníků probíhají často v přímých liniích, jejich těla vysekávají v prostoru rovné výseče, přechody jsou náhlé, impulzivní a gesta přímočará.
Preljocaj se sladil s Mahlerovou sytou předlohou, přesto v některých momentech vzlet a oblouky mahlerovských tónů převyšují „stručnost“ jeho variací. Jindy se hudba s choreografií prolínají ve vzájemném kontrastu, například když ze skalních otvorů slaňují tanečníci – permoníci, již, zavěšeni na lanech, se přetáčí, točí a různě přelézají na kolmé ploše, přičemž vytvářejí obraz až dojemné hravosti.
Tanec s ohnivými střevíci Preljocajovo nastudování vystihuje naplno drsnost příběhu – zvláště když Královna vlastnoručně dusí Sněhurku otráveným jablkem. Preljocaj zkrátka dodává pohádce místy až brutální podobu – nicméně i v ní v závěru Královna dostává na svatbě Sněhurky kovové střevíce, v nichž musí tančit tak dlouho, dokud nepadne k zemi.
Vedle toho Preljocaj navozuje některými obrazy snovou atmosféru – na začátku výjev matky rodící Sněhurku za doprovodu rozličných zvuků a ticha či scéna mrtvé Sněhurky, v níž se vznáší její mrtvá matka a pomalu ji k sobě zvedá. Kontrast černých a bílých šatů dvou do sebe zavěšených těl vznášejících se v prostoru a čase je až bolestně podmanivý.
Angelin Preljocaj vytvořil jemně vybroušené obrazy – jsou krásné nejen vizuálními vjemy, ale také tím, co v sobě skrývají.
***
HODNOCENÍ LN ***** Sněhurka (Blanche Neige)
Hudba: Gustav Mahler Choreografie: Angelin Preljocaj Scéna: Thierry Leproust Francouzská sezona Praha, Národní divadlo 21. a 22. 11.
Preljocajovo nastudování vystihuje naplno drsnost příběhu – zvláště když Královna vlastnoručně dusí Sněhurku otráveným jablkem