„Došlo k technickému výpadku systému e-žádanek. Na nápravě intenzivně pracujeme,“ uvedla dopoledne Svobodová. Výpadek podle ní neovlivnil dostupnost odběrů pro klienty. „Odběrová místa by měla nadále plynule odběry provádět,“ dodala. Po 12:30 sdělila, že systém e-žádanek se podařilo zprovoznit a znovu funguje.
Lékař či hygienici musejí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy jej na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.
Systém elektronických žádanek na vyšetření vzorku na covid-19 měl výpadek už 18. září. Odběrová místa ale fungovala nadále, přestože nebylo možné žádanky ani ověřit.