PRAHA Gurmánský magazín někdejšího moderátora Magionu Petra Jančaříka, cyklistické toulky jeho syna Michala známého z předpovědí počasí na Nově, společenská interview bývalého editora Reflexu Andreje Halady.
To jsou nové pořady televize Public, jež v září vstoupila do své první plnohodnotné podzimní sezony. Její dosavadní vývoj ilustruje, jaké možnosti mají na současném televizním trhu nově vzniklé stanice. Příliš drahý začátek Public TV s licencí pro satelitní vysílání začala vysílat v červnu 2007, tým a program sestavoval Jan Vít, který v devadesátých letech působil ve vedení televize Nova.
Public TV koncipoval jako stanici hledající „niku v domácích médiích, která usilují o veřejnou službu, respektive zapojují se do procesu liberalizace veřejné služby“.
Vysílání měly doprovázet multimediální a interaktivní aplikace, které by umožnily občanům pohodlněji komunikovat se státní správou. Společnost Totalpress, jež drží licenci, měla touto cestou pomoci prezentovat též podnik zahraničního obchodu Strojexport, pod který spadá, i jeho obchodní partnery. Strojexport tak chtěl na mediálním trhu využívat svůj vliv i informace z trhů, na nichž se pohybuje.
„Dalším motivem byla poptávka zahraničních firem a finančních skupin po možnosti prezentovat se v České republice,“ vysvětloval loni v prosinci na Digizone.cz šéf Strojexportu Luděk Vinš.
Dodal, že do startu stanice investoval „řádově sto milionů korun“. Od filmů k lifestylu Program zpočátku stál na reprezentativních československých filmech a lokálním zpravodajství Regionální televizní agentury Jaroslava Berky. Už loni na podzim ale Jan Vít odchází, letos na jaře se funkce výkonné ředitelky ujímá Renata Pešková a prohlašuje, že dosavadní koncepce byla příliš drahá. Pohled do účetní uzávěrky prozrazuje, že Totalpress loni skončil ve ztrátě 22,4 milionu korun.
Místo nakupovaných filmů přešla Public TV k programům životního stylu, které si vyrábí sama. První vlna novinek přišla s červnovým rozšířením pozemního digitálního vysílání stanice z Prahy i do Brna, Ostravy a Plzně, další v září a v říjnu. „Z osmdesáti procent je vyrábíme ve vlastních kapacitách. To je výrazný rozdíl, do června vysílání sestávalo z externě dodávaných pořadů,“ říká ředitelka Pešková.
Zbylou pětinu pořadů Public stále nakupuje – jde hlavně o regionální zprávy od ostravského studia Polar, brněnské TVb1 a západočeské TV Plzeň. Právě tam působil před příchodem do Public její programový a obchodní ředitel Petr Pohl.
S dvacítkou zaměstnanců Luděk Vinš loni plánoval, že ke konci letoška bude mít Public asi sedmdesát zaměstnanců. „Není nás víc než dvacet,“ podotýká k síle pevného ansámblu Pohl. „Fungujeme na polovině původních nákladů, přičemž program je nesrovnatelně pestřejší,“ dodává Pešková.
Z jejích slov plyne, že televizi dnes na provoz stačí několik milionů měsíčně, přičemž nejvíc musí platit za distribuci signálu.
Jak zpravodajství profilované jako apolitický magazín, tak ostatní pravidelné bloky se věnují životnímu stylu – od servisních rad až po bulvární talk show.
Premiéry magazínů se soustřeďují do času mezi 18. a 19. hodinou, po zbytek celodenního vysílání se reprízují. Od ledna plánuje stanice druhou premiérovou hodinu po deváté večerní. Pak od 22 do 23 hodin mají jít dokumenty či živé koncerty mapující hudební žánry, nakupované ze zahraničí (BBC, Octapixx) i české. A hodina po osmé ranní má patřit především dětem.
Celkově chce Public TV lákat „dosud neuspokojenou“ skupinu diváků od 20 do 55 let, aktivních, dobře zabezpečených, často cestujících a sportujících, kterým záleží na vlastní image, stylu i zdraví.
Chce „reflektovat život člověka, který se zajímá o věci kolem sebe“, a představuje se heslem „televize o nás“. „Naším cílem je vytvářet pohodovou, poklidnou atmosféru a přitom být obsahově hodnotní a přínosní. Nechceme se jakkoli stylizovat, chceme být v tomto kontextu normální. Ne zahltit lidi efekty a opomenout podstatu sdělení,“ říká šéfka Renata Pešková.
Zisk nejdřív za čtyři roky Podle neoficiálních průzkumů, které si stanice nechala dělat, oceňují takový program desetitisíce diváků denně, týdenní počet se údajně blíží půl milionu. Průkazně to ukážou až oficiální data měření Media Projekt, v němž se Public TV slibuje objevit příští rok.
Přestože peníze z reklamy začínají přitékat (inzerci si shání televize sama nebo přes společnost Big Partnership Media), televize zatím se ziskem nepočítá. „Návratnost či spíše ekonomická samostatnost se dá předpokládat tak v horizontu čtyř let,“ odhaduje ředitelka.