Tanec a hudba dokážou změnit psychiku

Olga Sommerová dokázala zachytit téměř nepostižitelný duševní proces: ukázala, že tanec a hudba mají schopnost obohatit i proměnit psychiku ve věku, kdy je dítě nejvnímavější. Ve svém dokumentu o nastudování Martinů Špalíčku v Kongresovém centru před dvěma lety dala nahlédnut do zákulisí umělecko-pedagogického projektu inspirovaného podobnou akcí z roku 2004. Tehdy Berlínská filharmonie připravila Stravinského Svěcení jara s choreografem Roystonem Meldoomem.

Také u nás se podchytili žáci, od šesti do patnácti let, ze základních škol a z větší části ze sociálně slabších skupin. Šlo převážně o děti romského původu. Už samotný začátek filmu je výmluvný - otevírá jej příchod choreografky Evy Blažíčkové do jedné ze škol, kde mluví se žáky - padají první otázky a představa, že budou dělat divadlo, budí velkou zvědavost. Pro většinu z nich je to první setkání s pohybem, tancem a vážnou hudbou. A tu, jak sami přiznávají, neposlouchají . Učí se zdánlivě jednoduché věci - běh, dupy, slyšet rytmus a je zřejmé, že nerozumějí nejen hudbě Martinů, ale ani svým tělům. Blažíčková má nejen jasnou představu o vybraných obrazech z baletu, ale také vědomí toho, kam může její svěřence nová zkušenost dovést - tělesný projev je nerozlučně spjat s emocemi a duševními pochody. Musí vědomí o vlastním těle probouzet, naučit děti soustředění, přemáhání a sdílení. Je na své nové žáky přísná, ale podmaňuje si je a oni na ní lpí.

Kamera snímá první zkoušky s živým orchestrem. Sledujeme, jak se představení rodí a přístup dětí se mění. Sommerová podtrhuje důležitý sociální aspekt projektu také tím, jak nahlíží do rodin, kde děti předvádějí, co připravují - je zřejmé, že pro mnohé rodiče to bude první návštěva divadla vůbec. Dobře střihově namíchané záběry zachycují atmosféru, emoce a vizi choreografky. Když si představila hudbu Martinů vybavila se jí bílá barva, na které se shodla s výtvarnicí Kateřinou Štefkovou. Ta přidala červený odstín a vnímala „červené kukly jako kuličky jeřabin“. Je zajímavé sledovat, jak Blažíčková vychází ze spontánního fyzického projevu - dokáže ho u dětí iniciovat a podchytit. Je si vědoma toho, že choreografie musí být pro ně jasná v zadání. Chce, aby „vpluly do melodie a držely rytmus“. Záběry pořízené bezprostředně po premiéře ukazují slzy a dojetí. Vidíme ale i jiná držení těl než na počátku, schopnost pohybové artikulace i celkovou proměnu, kterou „děti ulice“ prošly. Tu je pro ně těžké vyjádřit, ale vědí, že se „cítí jinak“. Tanec je změnil...

Vstoupit do diskuse
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.