* LN Kdy jste se začala zajímat o barokní tanec a proč?
Již během studií na AMU mi má profesorka Božena Brodská odkryla možnost zabývat se 17. a 18. stoletím z pohledu historika baletu a hudebního divadla. Brzy mě však neuspokojovalo zjišťovat jen „kde“ a „co“ se tehdy tančilo, chtěla jsem poznat i „jak“ -snažila jsem se představit si, jak se tehdy lidé hýbali, jakou estetiku pohybu vyznávali, jaké rytmy a melodie je roztančily.
* LN Jaké typy pramenů míváte k choreografiím k dispozici?
Existují popisy kroků a celých tanců, libreta a synopse baletů, zmínky o tancích v jiné literatuře apod., dále prameny hudební -partitury tanečních skladeb, potom vyobrazení tančících osob a nakonec zápisy tanců zvláštním druhem notace. Ne ke každému období máte ovšem dochovány všechny druhy pramenů.
* LNO čem La Danza pojednává?
Námět a libreto pro balet jsem našla v Mnichově. Jeho autorem je Michel d’Agata, tamější baletní mistr. Tehdy se totiž libreta baletů tiskla jen výjimečně. Příběh se odehrává na ploše pouhých deseti minut. Jak komorní opera, tak tento krátký balet vypovídají o věčném paradoxu lásky.
* LN Čím může být barokní tanec dnes pro diváky atraktivní?
Myslím, že naději být atraktivní má každá snaha vizualizovat hudbu prostřednictvím tance. Pokud to činíte s ohledem na určitý estetický a rytmický kánon a respektujete poetiku původního námětu díla, může to mít na diváka a posluchače velice silný dopad. Tanec je totiž zvláštní forma paměti lidstva a naše emoce ani těla se příliš nemění.
lidovky.cz Nezkrácený rozhovor najdete na www.lidovky.cz/kultura