Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Tanec může promlouvat ke všem

Česko

Z rakouského městečka Vorarlberg se tanečnice Gudrun Skamletzová přestěhovala do Francie poté, co jí učaroval barokní tanec. Teď v Praze připravuje představení nazvané Cestopis tanečního mistra. Odehraje se v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby zítra v Trojském zámku.

* LN Co vás nasměrovalo k baroknímu tanci a čím vás, moderní i klasickou tanečnici, uchvátil?

V roce 1994 jsem absolvovala workshop barokního tance u skvělé francouzské choreografky Christine Baylové, pak jsem u ní pokračovala ve studiu a o rok později jsem začala vystupovat s jejím souborem. Od té doby se vedle moderního tance věnuji baroku, účinkovala jsem také v představeních Béatrice Massinové. Barokní tanec se stal mou velkou vášní.

* LNMá barokní tanec něco společného s moderním stylem?

Leží mezi nimi staletí a v tanci se za tu dobu odehrálo mnoho změn. Nicméně se domnívám, že společnou věc tu nalézt můžeme, a to vztah k zemi. V klasickém baletu vše směřuje vzhůru, musí působit vzdušně. V baroku i dnes se tanečník vždy vrací k zemi, je v ní ukotven a odtud bere energii. Co mě ještě zajímá, je práce s prostorem a hudbou.

* LN Platí, že Francie, kde žijete, je mekou barokního tance?

Upřímně přiznám, že dění v ostatních regionech sleduji jen zprostředkovaně. Ale myslím, že ano - je to logické: v baroku byla centrem tance Francie, k níž ostatní země vzhlížely, a to přetrvalo.

* LN Tvoříte hodně vlastních choreografií, jako je Cestopis tanečního mistra, který uvidíme v Trojském zámku?

Není to můj úplně první projekt, ale jeden z prvních. Tenhle je velmi zvláštní, pracujeme na něm s režisérem Jeanem-Denisem Monorym, scénář dělal Bastien Ossart, bude tam vypravěč a do akce zapojíme i hudebníky.

* LN Je vůbec barokní tanec, v němž hraje roli význam jednotlivých gest, přístupný i divákovi, který se v tomto kontextu neorientuje?

Na to není snadná odpověď. Záleží na tom, čemu lidé sami rozumět chtějí. Tanec je velmi sdělný, v držení těla, řeči gest, pohybech hlavy, rukou... Myslím, že to je zcela srozumitelné. Ale chceme-li jít do hloubky, proč použít zrovna tenhle pohyb a ne jiný, komplikuje se to. Historický kontext je ohromě zajímavý. Tanec byl v baroku pevně spojen se společenským životem, dokonce s politikou. A když divák zná celé pozadí, dává to představení nový rozměr. Přesto doufám, že naše představení bude promlouvat opravdu ke všem.

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Děti zabalené do merina. Redakce testovala oblečení Crawler
Děti zabalené do merina. Redakce testovala oblečení Crawler

Redakce se pustila do testování oblečení od značky Crawler, která vše šije ručně a z merino vlny. Zajímají vás názory našich maminek?

Mohlo by vás zajímat