Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Tanec může promlouvat ke všem

Česko

Z rakouského městečka Vorarlberg se tanečnice Gudrun Skamletzová přestěhovala do Francie poté, co jí učaroval barokní tanec. Teď v Praze připravuje představení nazvané Cestopis tanečního mistra. Odehraje se v rámci festivalu Letní slavnosti staré hudby zítra v Trojském zámku.

* LN Co vás nasměrovalo k baroknímu tanci a čím vás, moderní i klasickou tanečnici, uchvátil?

V roce 1994 jsem absolvovala workshop barokního tance u skvělé francouzské choreografky Christine Baylové, pak jsem u ní pokračovala ve studiu a o rok později jsem začala vystupovat s jejím souborem. Od té doby se vedle moderního tance věnuji baroku, účinkovala jsem také v představeních Béatrice Massinové. Barokní tanec se stal mou velkou vášní.

* LNMá barokní tanec něco společného s moderním stylem?

Leží mezi nimi staletí a v tanci se za tu dobu odehrálo mnoho změn. Nicméně se domnívám, že společnou věc tu nalézt můžeme, a to vztah k zemi. V klasickém baletu vše směřuje vzhůru, musí působit vzdušně. V baroku i dnes se tanečník vždy vrací k zemi, je v ní ukotven a odtud bere energii. Co mě ještě zajímá, je práce s prostorem a hudbou.

* LN Platí, že Francie, kde žijete, je mekou barokního tance?

Upřímně přiznám, že dění v ostatních regionech sleduji jen zprostředkovaně. Ale myslím, že ano - je to logické: v baroku byla centrem tance Francie, k níž ostatní země vzhlížely, a to přetrvalo.

* LN Tvoříte hodně vlastních choreografií, jako je Cestopis tanečního mistra, který uvidíme v Trojském zámku?

Není to můj úplně první projekt, ale jeden z prvních. Tenhle je velmi zvláštní, pracujeme na něm s režisérem Jeanem-Denisem Monorym, scénář dělal Bastien Ossart, bude tam vypravěč a do akce zapojíme i hudebníky.

* LN Je vůbec barokní tanec, v němž hraje roli význam jednotlivých gest, přístupný i divákovi, který se v tomto kontextu neorientuje?

Na to není snadná odpověď. Záleží na tom, čemu lidé sami rozumět chtějí. Tanec je velmi sdělný, v držení těla, řeči gest, pohybech hlavy, rukou... Myslím, že to je zcela srozumitelné. Ale chceme-li jít do hloubky, proč použít zrovna tenhle pohyb a ne jiný, komplikuje se to. Historický kontext je ohromě zajímavý. Tanec byl v baroku pevně spojen se společenským životem, dokonce s politikou. A když divák zná celé pozadí, dává to představení nový rozměr. Přesto doufám, že naše představení bude promlouvat opravdu ke všem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!