Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Tatra otevře poprvé svůj areál

Česko

Kopřivnice slaví, první präsident z ní vyjel před 110 lety * Dnes se Tatra opět vrací na trh Ruska a Indie

KOPŘIVNICE Jen málokteré město je tak spojené se svou továrnou jako Kopřivnice s Tatrou. Když po roce 1989 stála tatrovka několikrát nad propastí, postihlo to i město. Když dnes slaví továrna 110 let od chvíle, kdy tamní továrnu na kočáry opustil první automobil s názvem Präsident, slaví město také.

Právě majitelé tatrovky přitom ještě nedávno odmítali komunikovat s veřejností. Dnes Tatra získává rekordní zakázky, vyrábí nákladní auta pro českou armádu a vrací se zpět na své staré trhy, jakými bylo Rusko či Indie. Jen v loňském roce firma zvýšila zisk z pěti na 261 milionů korun.

A Kopřivnice se k továrně hlásí. Tamní velká jídelna s interiérem jak vystřiženým z osmdesátých nebo spíše sedmdesátých let nese hrdé jméno Tatrovanka a nedaleký stánek s rychlým občerstvením je zase pojmenován Dakar. Nikdo nepochybuje o tom, že tomu tak je na počest vítězství Karla Lopraise na Rallye Paříž-Dakar.

Vítězný kamion z roku 1988 je jedním z exponátů tatrováckého muzea. Tamní staré naleštěné automobily budí nadšení dodnes. K vidění je například tatrovácký bílý kabriolet vevnitř potažený červenou kůží, který patřil J. V. Stalinovi, legendární „papalášské“ vozy Tatra 613, jejichž výroba skončila na začátku 90. let, ale i kamiony a těžké nákladní automobily.

K smutku mnohých místních však exponát z nejvzácnějších, originální präsident, nestojí vystaven v Kopřivnici, ale v Technickém muzeu v Praze. V Kopřivnici vystavují pouze jeho repliku, kterou vyrobili mezi lety 1973 a 1977. Právě ta se nyní účastní jízdy automobilů Tatra jedoucích z Vídně přes Brno až do Kopřivnice. Celá výprava má slavnostně dnes dorazit do svého cíle - do centra oslav na kopřivnickém polygonu.

Tak velké oslavy dosud město patrně ještě nezažilo. Definitivně jimi padne tabu závodu, které zavedli jeho předchozí majitelé. „Uzavřenost Tatry skončila s érou společnosti Terex. Současné vedení uplatňuje politiku maximální otevřenosti vůči zaměstnancům, médiím i veřejnosti,“ uvedl mluvčí společnosti Dušan Benža. Až čtyřicet tisíc lidí, kteří podle očekávání Kopřivnici navštíví, se vůbec poprvé budou moci podívat přímo do továrny, kde se dnes vyrábějí nákladní automobily, program na návštěvníky čeká i na známém kopřivnickém polygonu. Tam bude své umění předvádět například Karel Loprais či další známý jezdec Tomáš Tomeček.

Lidé se na oslavy už těší. „Přijeli jsme už raději dnes, ať si to zde můžeme v klidu prohlédnout. Všechno kolem aut nás velice zajímá, v Kopřivnici jsme úplně poprvé,“ svěřili se včera bratři Jan a Petr Mílšové, kteří na kopřivnické oslavy přijeli z Čáslavi.

Präsident vlastně ještě nebyl tou pravou tatrovkou

Automobil s názvem Präsident, který před 110 lety vznikl, byl sice prvním továrně vyrobeným automobilem v Rakousko-Uhersku, ale nebyl první tatrovkou. Ve své továrně na výrobu kočárů jej vyrobil jistý Ignác Schustala. Název Tatra dostala továrna až později. Bývalý kopřivnický starosta Jiří Tichánek, který se historií města i firmy zabývá, tvrdí, že za to vlastně mohou slovenští horalé. Továrna tam v roce 1919 posílala na jízdní zkoušky vozy s nepříliš duchaplným pracovním názvem U. Slováci mu v horách začali přezdívat Tatra, a to už automobilům zůstalo. V roce 1919 vyjely z Kopřivnice první automobily s tímto označením. V roce 1927 se i sama továrna pojmenovala na Závody Tatra, výroba automobilů a železničních vozů, a o šest let později, v roce 1933, vznikla ochranná známka Tatra.

Potomky zakladatele továrny potkaly po jejím znárodnění v roce 1945 velmi špatné časy. Vnučka Gertrude Schustalová je později sepsala v knize Hořké loučení s Kopřivnicí. Rodina Schustalů byla spolu s dalšími německými obyvateli Kopřivnice vyhnána, mnozí členové rodiny zahynuli ve sběrných táborech. Na továrnu však čekaly po válce svým způsobem dosud nejlepší léta. Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli v letech 1947 až 1964 populárními Tatrami 87 a 805 několik světadílů a automobilce tak vydobyli velkou slávu.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: