Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Tatra přes Drážďany jela naposledy

Česko

DRÁŽĎANY Po více než 40 letech provozu o víkendu v Drážďanech naposledy zacinkaly československé tramvaje Tatra.

I Čechům dobře známé zakulacené „elektriky“ s plastovými sedačkami se z ulic saské metropole stěhují do depa, odkud budou vyjíždět jen při zvláštních příležitostech. Ještě jednou se jimi svézt a zavzpomínat přišly stovky obyvatel města a milovníků tramvají.

Ti se tísnili nejen v zaplněných vagonech, ale lemovali i tratě a zastávky, aby si naposledy tyto „babičky“ vyfotili v akci. Ačkoli v komfortu cestování nemohou novým nízkopodlažním soupravám konkurovat, fanoušci tramvají na ně nedají dopustit.

Do Rumunska nebo do šrotu „Dodnes jsou nepřekonané,“ řekl Zdeněk Tyrner, který na rozlučku drážďanských „tatrovek“ přijel až z Prahy. Jejich jedinečnost podle něj pramení i z jejich množství. „Vyrobilo se jich nejvíc na světě -25 tisíc,“ dodal zasvěceně.

Československé tramvaje z podniku ČKD platily ve východním bloku v 60. letech za špičkové stroje. Do Drážďan se ale podle Tyrnera nedostaly díky své kvalitě, ale nařízením socialistické Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP).

První pokusná jízda tater se v saské metropoli uskutečnila v roce 1964. Pravidelně začaly vozy typu T4D a B4D jezdit ve městě od roku 1969. Celkem jich drážďanští nakoupili několik set. Později se československé tramvaje objevily také v Lipsku, Halle, Magdeburku, Berlíně a dalších východoněmeckých městech.

Na oslavu jejich odchodu na odpočinek vypravil drážďanský dopravní podnik i originální červený vůz s označením 2000, který křižoval město po původní trase, po níž se před 41 lety tatra poprvé vydala na pravidelnou linku.

„Tahle tramvaj je v původním provedení, které dodalo do Drážďan ČKD. Ty ostatní žluté jsou modernizace a modifikace,“ upozornil na její palubě Daniel Rodina, další tramvajový nadšenec, který neváhal dorazit z Prahy.

Drážďany začaly v polovině 90. let svůj tatrovácký tramvajový park modernizovat, čemuž padla za oběť i jejich typická červená barva, kterou nahradila žlutá. Ani to je ale nezachránilo a staré vozy začaly postupně nahrazovat moderní nízkopodlažní soupravy z nedalekého Budyšína.

V poslední době tak už tatry jezdily v Drážďanech jen na jedné lince. I na ní teď skončily.

Drážďanský dopravní podnik plánuje nechat si jich 18 pro zvláštní příležitosti nebo komerční akce. Ostatní tramvaje chce prodat do Rumunska nebo na Ukrajinu, kde jsou také stále ještě v provozu.

Ty, které se nepodaří zpeněžit, prý půjdou do šrotu. Československé tramvaje mizí i z dalších německých měst. Svézt se jimi je ale ještě možné například v Berlíně, Saské Kamenici, Cvikově nebo v Lipsku. V Česku tramvaje Tatra stále jezdí například v Praze. Tam by je měly postupně nahradit moderní nízkopodlažní soupravy 15T ForCity z plzeňské Škody Transportation. V příštích osmi letech Praha obdrží celkem 250 tramvají tohoto typu; cena jedné činí zhruba 61 milionů korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!