18. září 2017 15:56, aktualizováno  18:54 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Před ruzyňským letištěm pokračovali taxikáři v boji proti Uberu. Hrozí Krnáčové ultimátem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 44Diskuse
Na letišti Václava Havla zasahuje policie. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na letišti Václava Havla zasahuje policie. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Taxikáři se po víkendu opět vrátili na Letiště Václava Havla. Navázali tam na páteční protesty proti aplikaci Uber, pro kterou podle nich platí jiné podmínky než pro ně. Počet demonstrujících taxikářů se oproti pátku podle informací serveru iDnes.cz téměř zdvojnásobil. Na ruzyňském letišti jich bylo okolo stovky. Hrozí ultimátem, že pokud pražská radnice situaci do pátku nevyřeší, provedou blokádu v ulicích hlavního města

Na místo podle serveru iDnes.cz přijela policie a pomocí megafonu se dožadovala, aby taxikáři dodržovali jejich pokyny pod výhružkou donunucovacích prostředků. Připraveni jsou těžkooděnci.

Demonstrující řidiči taxíků se v pondělí shromáždili u Terminálu 1 a polepovali vozy řidičů společnosti Uber samolepkami. Policie je vyzvala, aby opustili vozovku. Strážníci zatím jen rozdali pokuty, například za špatné parkování. Taxikáře doprovázejí převážně zakuklení policisté ze zásahové jednotky.

Taxikáři požadují, aby pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) situaci kolem podnikání Uberu v hlavním městě vyřešila do pátečních 15:00, řekl médiím David Bendář ze Sdružení českých taxikářů. Uvedl, že chtějí, aby primátorka přiměla Uber dodržovat zákony, nebo ho zastavila. Jinak taxikáři vyhlásí „generální stávku“, tedy budou blokovat komunikace, dodal Bednář.

Protest taxikářů proti Uberu komplikuje pohyb na letišti i pro turisty.
Tradiční taxikáři na letišti Václava Havla protestují proti Uberu.

Vedení pražského letiště spory mezi dopravci vadí a usiluje o to, aby se nedotkly cestujících. Společnost Uber řidičům doporučila, aby incidenty řešili oficiální cestou a hlásili je policii.

Pražské letiště situaci podle mluvčí Mariky Janouškové intenzivně řeší a spolupracuje s policií. Pasažérům se snaží pomáhat prostřednictvím svých pracovníků, takzvaných parkovacích asistentů, kteří se pohybují na parkovacích místech i v terminálech. „Aby se nemohlo stát, že někomu nebude umožněn výjezd třeba po překlenutí 15 minut kvůli tomu, že by ho někdo zdržel na parkovišti právě z důvodu té protestní akce,“ řekla Janoušková.

Příčina sporu

  • Uber je mobilní aplikace, která je kontroverzní alternativou k tradiční taxislužbě. V ČR zatím funguje jen v Praze.
  • Formálně se prezentuje jako spolujízda, řidiči Uberu tedy nemusí mít licenci.
  • Taxikáři se proti tomu, že na trhu může Uber fungovat, již delší dobu bouří. Vadí jim, že pro řidiče, kteří vozí zákazníky přes aplikaci Uber, platí jiné podmínky.
  • Řidiči Uberu jezdí bez taxikářské licence, nemají auta evidovaná vozidla jako vozy taxislužby a jezdí bez taxametrů.
  • Zastánci a provozovatelé Uberu jej vidí jako liberální nástroj nesystémové ekonomiky

Společnost Uber považuje zastrašování jakéhokoliv charakteru v moderní společnosti za nepřijatelné a nemělo by také být tolerováno. „V situacích jako je tato, je nejdůležitější bezpečnost všech našich uživatelů. Proto jsme řidičům doporučili, aby případné incidenty vždy řešili oficiální cestou a ohlásili policii,“ sdělila mluvčí Uberu Miroslava Jozová. Řidičům taxi zejména vadí to, že za Uber jezdí řidiči bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Často také nemají vozidla označená názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.

Protesty vadí i společnosti Taxi Praha, jež je jedním ze dvou oficiálních partnerů, kteří pro letiště zajišťují taxislužbu. Podle jednatele firmy Patrika Altmana sice společnost důvody taxikářů chápe, preferovala by ale kultivovanější formu. „Protesty na ulici vždy otočí veřejné mínění proti taxikářům,“ uvedl Altman. Vadí mu nicméně současný stav, kdy Uber a další firmy, které se označují za mobilní platformu pro sdílenou ekonomiku, mají proti klasické taxislužbě mnohé úlevy. Přitom forma podnikání je prakticky identická. I Taxi Praha má mobilní platformu pro kontakt se zákazníkem a řidiči přijímají platbu i jinak než hotovostí ve voze, řekl Altman. Druhým oficiálním partnerem letiště je taxislužba Fix.

Vypjatá situace začala na pražském letišti již ve čtvrtek, kdy taxikáři na vozy Uber lepili samolepky a pokřikovali. Kromě vozů, které jezdí jako taxíková alternativa Uber, samolepkový útok odnesly i obyčejné vozy, které stály před letištěm. Došlo i k potyčce s policisty. Ve čtvrtek a pátek byli nespokojení zaměstnanci taxislužeb před Terminálem 2, v pondělí se přesunuli k Terminálu 1.

Demonstrující taxikáři nebyli jedinou komplikací, s níž se muselo v pondělí Letiště Václava Havla vypořádat, v dopoledních hodinách ve směru na letiště kolabovala autobusová doprava. Vinou frézování vozovky a neukázněnosti řidičů osobních automobilů dosahovaly spoje jedoucí na letiště až hodinového spoždění.

Společnost Uber v první polovině letošního roku v hlavním městě přepravila o 340 procent více lidí než ve stejném období loni, konkrétní počet uskutečněných jízd nechce sdělit. Uber v Česku působí tři roky, nyní ale pouze v Praze. Původně fungoval i v Brně, kvůli soudním sporům však přerušil činnost. Spory má firma i s pražským magistrátem, podle něhož řidiči Uber porušují zákon. 

18.září 2017 v 15:12, příspěvek archivován: 18.září 2017 v 18:17

Situace na letišti nabírá na obrátkách. Dorazil řidič Uberu a ochránce žen Zdeněk Macura. Ano, má korunu a červený plášť... https://t.co/CbOaX9j8ws

Lidovky.cz, ČTK
  • 44Diskuse