1. listopadu 2017 11:40 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Taxikáři chystají další stávku. K ochromení pražské dopravy dojde v půli listopadu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Blokáda magistrály taxikáři v roce 2016. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Blokáda magistrály taxikáři v roce 2016. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA Část pražských taxikářů se minulý čtvrtek sešla, aby jednala o podobě dalšího plánovaného protestu proti alternativním službám Uber a Taxify. Stávka se uskuteční pravděpodobně v pondělí 13. listopadu. Serveru Lidovky.cz to sdělil mluvčí Sdružení českých taxikářů David Bednář. Konkrétní podobu zatím nechtěl komentovat, už dříve ale uvedl, že by byl pro blokádu ulic v hlavním městě.

„Předběžně jsme se domluvili na 13. listopadu. Změnit se to ale může kdykoliv, třeba přijdou politici s konkrétním nápadem nebo vyřešením situace a protest nebude žádný,“ řekl David Bednář v úterý serveru Lidovky.cz.

Lze však předpokládat, že během necelých dvou týdnů k zásadní změně nedojde. K úplnému vyřešení sporu schází v Česku potřebná legislativa, která aktuálně nereflektuje moderní technologie a dopadá jen na řidiče, nikoliv však na samotné platformy.

Taxikářům se nelíbí zejména to, že řidiči americké společnosti nabízejí stejné služby, ale jezdí bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nedisponují taxametry. Jejich vozidla také často nejsou opatřena názvem provozovatele a svítilnou s nápisem.

Oni si stěžují naopak na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné.
Protestovali proti chystanému přezkoušení všech řidičů z místopisu a jazyka.

Řidiči taxi se dále domnívají, že mnoho z šoférů Uberu je rovněž zaměstnáváno načerno a řádně neplatí daně. Společnost tvrdí, že se na její řidiče vztahují stejná pravidla jako na ostatní živnostníky. Svou činnost v minulosti hájila tím, že neprovozuje klasickou taxislužbu, nýbrž slouží jako sdílená přeprava.

’Jde to od nás, místo k nám’

Konkrétní podobu plánované stávce zmiňovaná skupina taxikářů zatím nechce prozradit. Při své poslední „akci“ počátkem října přistoupili k protestní jízdě v okolí Letiště Václava Havla, kterou tehdy zcela ochromili jedinou cestu k největšímu tuzemskému aeroportu. Bednář se už dříve pro server Lidovky.cz vyjádřil, že tentokrát by se osobně přikláněl k razantnější metodě, blokádě jedné či více pražských dopravních tepen. „Ve hře je něco takového,“ nevyloučil nyní.

Řidiče taxislužeb v tomto kroku prý jen utvrdilo nedávné rozhodnutí olomouckého Vrchního soudu, který zrušil předběžné opatření zakazující Uberu poskytovat přepravní služby v Brně. „Jde to obráceným směrem. Místo naproti nám, tak od nás,“ okomentoval Bednář skutečnost, že Uber může v jihomoravské metropoli opět jezdit.

„Zavřu oči a vidím Uber,“ vypověděl jeden z taxikářů.

Příčina sporu


  • Uber je mobilní aplikace, která je kontroverzní alternativou k tradiční taxislužbě. V současné době funguje v rámci Česka v Praze a Brně, kde byl Uber předběžným opatřením zakázán. Vrchní soud ale nedávno tento zákaz zrušil.
  • Taxikáři se proti tomu, že na trhu může Uber fungovat, již delší dobu bouří. Vadí jim, že pro řidiče, kteří vozí zákazníky přes aplikaci Uber, platí jiné podmínky.
  • Řidiči Uberu jezdí v mnoha případech bez taxikářské licence, nemají auta evidovaná jako vozy taxislužby a jezdí bez taxametrů.
  • Zastánci a provozovatelé Uberu jej vidí jako liberální nástroj nesystémové ekonomiky.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) postup taxikářů nechápe. „Opravdu nerozumím, čeho tím chtějí docílit. Děláme, co jsme řekli. Od minulého týdne provádíme intenzivnější kontroly, které jsou plošné na všechny taxikáře, to znamená jak ‚běžné taxi‘, tak i Uber,“ řekla již v polovině měsíce serveru Lidovky.cz.

V podobném duchu hovořil i pražský zastupitel Patrik Nacher. „Rád bych pochopil, co má být cílem, tudíž bych se chtěl zeptat - co by se muselo stát, aby taxikáři byli spokojení? Jinými slovy, existuje alternativa, že by neprotestovali a zároveň požadovali splnění něčeho reálného? Podle mého názoru nikoliv,“ líčil.

Krnáčová dodala, že metropole ve spolupráci s bezpečnostními složkami případné komplikace v dopravě zvládne tak, aby se dotkly co nejméně běžných lidí.

Nejednotný postoj taxislužeb

Očekává se, že demonstrace by se mohlo zúčastnit několik stovek taxikářů. Na čtvrteční jednání totiž vedle zástupců Sdružení českých taxikářů a Asociace koncesionářů v taxislužbě dorazili například také majitel Profi taxi Miroslav Žežulka či ředitel Citytaxi Tomáš Hořčička.

Protesty vadí i společnosti Taxi Praha, jež je jedním ze dvou oficiálních partnerů, kteří pro letiště zajišťují taxislužbu.

Ne všichni provozovatelé taxislužeb jsou však v otázce postupu proti Uberu či Taxify jednotní. Do minulého protestu u ruzyňského letiště se nezapojily třeba dispečinky Taxi Praha a Fix Taxi, tedy oficiální letištní taxi. A také ani společnost Liftago, digitální platforma fungující na podobném principu jako Uber jen s rozdílem, že využívá licencované taxikáře. Liftago má k činnosti Uberu výhrady, se způsobem protestu ale nesouhlasí.

„Uber tvrdí, že je sdílenou přepravou, ale není možné ověřit, o co víc je sdílený než Liftago nebo jiné taxi přes aplikaci. Zákon je zastaralý, ale místo jeho obcházení je potřeba ho dodržovat a samozřejmě i modernizovat,“ míní Ondřej Krátký, jeden ze zakladatelů českého Liftaga.

Svár se začátkem října dokonce dostal až na vládní úřad, kde se jím zabývala komise expertů. Z jednání vyplynulo, že se zákon o silniční dopravě musí modernizovat. Ministerstvo dopravy tak plánuje připravit jeho novelu, která by taxislužbám umožnila využívat místo taxametru mobilní aplikace. Část taxikářů ale s takovým závěrem nesouhlasí.

Nepokoje na letišti a zablokovaná magistrála

Spor mezi oběma konkurenčními tábory se vyostřil v polovině září, kdy skupinka taxikářů zaútočila na řidiče Uberu na pražském Letišti Václava Havla. Na auto mu nalepila samolepku „nelegální transport“, sebrala mu mobilní telefon a rozbila čelní sklo (psali jsme ZDE). Protesty na pražském letišti následně pokračovaly v další dnech, kdy před letištními terminály demonstrovalo několik desítek taxikářů. Na situaci dokonce dohlíželi i těžkooděnci. Počátkem října následovala zmiňovaná protestní pomalá jízda.

Pražské letiště situaci podle mluvčí Mariky Janouškové intenzivně řeší a spolupracuje s policií. Pasažérům se snaží pomáhat prostřednictvím svých pracovníků.

K rozsáhlé stávce šoféři taxislužby přistoupili už loni v únoru, kdy zablokovali pražskou magistrálu u hlavního nádraží, jednu z ústředních tepen v metropoli. Ve dvou pruzích v obou směrech stálo zhruba 200 vozů přibližně osm hodin. Policie proti nim výrazněji nezasáhla. Tehdy protestovali proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr jízdy a právě alternativním taxislužbám.

Americká společnost začala své služby poskytovat v české metropoli v roce 2014, v současnosti pro ni v Praze jezdí kolem dvou tisíců řidičů. Taxikáři si na nedodržování povinností ze strany řidičů Uberu, stěžují od samého počátku. Kvůli nedávnému rozhodnutí regulátora dopravy bude muset Uber pravděpodobně skončit v Londýně, kde nedodržoval nastavená pravidla ani po deregulaci. Službu UberPOP (jednu ze tří nabízených služeb společnosti, běžnou a nejlevnější – pozn. red.) stoply už i evropské metropole jako Brusel či Paříž.

  • 5Diskuse


Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky


Najdete na Lidovky.cz