Pondělí 29. listopadu 2021, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Technologické hračky v náruči designu

Česko

Tvary jako ze sci-fi filmu, ještě před pár lety nemyslitelné anebo považované za výstřelek, k tomu perfektní využití možností moderních technologií. Spotřební elektronika nebyla po stránce designu nikdy tak zábavná jako teď.

Zatímco kdysi jsme si vybírali spotřební elektroniku nejvíc podle poměru ceny a výkonu, dnes se nás výrobci vedle nových funkcí snaží nalákat především původním designem. I tradiční značky z oboru audio/video a IT (o výrobcích mobilních přístrojů, a nejen telefonů, nemluvě) se předhánějí v tom, která přijde s tvarově originálnějším přístrojem.

Tvarosloví jako Apple Průmyslový design se samozřejmě nemohl vyhnout technologickým firmám ani dříve, ale v posledních dvaceti letech definitivně padlo přesvědčení, že design je jen doplňkem funkce. A nejméně od chvíle, kdy Apple představil na konci 90. let minulého století legendární počítač iMac, se design prosazuje i v IT sféře.

Rychlý vývoj a následující masová výroba MP3 přehrávačů a mobilních telefonů učinila z těchto malých praktických předmětů stylové módní doplňky. Na tomto poli opět zasáhl Apple a jeho bílý „kuchyňský“ design se snadno přetransformoval do kapesní podoby. Vedle Applu se ve sféře průmyslového designu funkčně spojeného se špičkovými technologiemi už léta prosazuje dánský výrobce spotřební elektroniky Bang & Olufsen. Celý vývojový systém obou firem si je v lecčems podobný. Obě spolupracují s designéry, ať už světovými – nebo naopak vlastními, jejichž jména se jen zřídkakdy dostanou do širšího povědomí. Pro obě je stejně důležitá spolupráce kreativců s vývojáři, techniky a inženýry už od prvotního nápadu. A výsledkem je skutečně jedinečný design, pro firmu typický a na první pohled rozpoznatelný. „Navrhnout podobný výrobek by uměla i řada dalších firem. Najaly by si na to i designéra, ale nedokážou dát celému pracovnímu týmu, který rozhodně není nijak malý, takové možnosti spolupráce,“ vysvětluje designér Michal Froněk. „Konkrétně Apple navíc dokáže postavit celou věc na hlavu a otevřít si tím nové možnosti. Samozřejmě umí rozpoutat dokonalé mediální šílenství jako kolem iPadu nebo iPhonu. Ale zároveň vám ukáže zcela nový způsob, jak můžete používat počítač nebo telefon.“

Kouzlo úspěchu spočívá i v produktové celistvosti. K výrobkům od Applu dokoupíte designově přizpůsobené, dokonale funkční příslušenství, třeba domácí dokovací stanici pro iPod nebo iPhone, která zároveň funguje jako přehrávač, budík a noční světýlko.

Bang & Olufsen – jehož výrobky ale z běžné „masovky“ vybočují a jsou finančně náročnější – zase svým zákazníkům nabízí BeoLink, propojení všech svých výrobků v rámci domácnosti a možnost jejich ovládání jediným dálkovým ovladačem. Do systému lze zapojit např. i osvětlení nebo topení.

Skvělý design za dobrou cenu Masová výroba a neustálé inovace spotřební elektroniky (nástup HD videa a s ním spojeného formátu Blu-ray, který pomalu, ale jistě vytlačuje DVD) způsobila zkrácení jejího životního cyklu. Už není žádoucí, aby věc vydržela deset let – nejpozději za tři roky je třeba vyměnit ji za novou. Tenhle trend designu samozřejmě nahrává.

Vedle běžných malých notebooků tak tradiční IT výrobce Hewlett Packard aktuálně nabízí netbook designově upravený módní návrhářkou Vivienne Tam. Která mladá žena by odolala, zvlášť když se v České republice stala jeho tváří zpěvačka Klára Vytisková? Asus zase ve spolupráci s designérem Karimem Rashidem nabízí mininotebook Eee PC Seashell.

Pozoruhodná je ale také cena obou zmíněných počítačů. Pohybují se totiž ve stejné cenové relaci jako jejich „obyčejní“ kolegové, a podobnou cestou jdou i další výrobky. „Musíme si ale uvědomit, že v těchto případech nejde o skutečné technologické návrhářství, ale spíš dekoratérství, a je otázka, nakolik jde kvalita designu do hloubky daného produktu,“ připomíná designér Michal Froněk. „Když módní návrhář navrhne skicu použitou při výrobě, technologické parametry výrobku to nijak nezlepší. Jde spíš o hru s emocemi, jednoduchou rovnici líbí-nelíbí, která se nás má dotknout na nejnižší podvědomé úrovni.“ Tvar + funkce = Japonsko Mnoho posléze úspěšných konceptů budoucnosti designové elektroniky přichází z Japonska – kdo by neznal Sony, Panasonic, Canon nebo Sharp. Země s vypěstovanou závislostí na kráse i nejmodernějších technologiích se sice z pozice high tech lídra vždy na nějakou dobu ztratí, ale teď je zase na koni. Ideologie je jednoznačná – umožnit širokým masám koupit si vymoženosti technologického pokroku a přidat k tomu navíc originální design.

Jedním z představitelů tohoto konceptu je Japonec Naoto Fukasawa, jehož značka Plus Minus Zero se snaží nabízet přesně takové zboží, jaké v Evropě prosazuje britký designér Jasper Morrison (mezi jeho realizovanými návrhy je ale také například mobilní telefon pro dalšího asijského giganta spotřební elektroniky, korejský Samsung). Oba jsou svého druhu průkopníci: právě oni první zavedli styl spolupráce mezi designem a technologií, na jehož základě dnes funguje nejen Apple a na který přistupuje většina velkých hráčů spotřební elektroniky.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...