Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ten, který fotografuje zvuky

Česko

Tomáš Vaněk představuje nový projekt v pražské galerii Hunt Kastner Artworks. Jak sám říká, nevytváří díla, ale spíš situace, které nazývá participy. Ten aktuální má pořadové číslo 123.

V druhé polovině 90. let začínal Tomáš Vaněk s Janem Šerých, Josefem Bolfem a Jánem Mančuškou ve skupině Bezhlavý jezdec. Všichni to byli výrazní tvůrci, kteří záhy začali vystupovat samostatně. Dnes jsou z nich rovnocenné hvězdy na současné výtvarné scéně. Vaněk s Mančuškou patří mezi laureáty Ceny Jindřicha Chalupeckého, zbylí dva se ocitli vícekrát v jejím finále.

Pojem particip používá Tomáš Vaněk pro akce koncipované pro určité místo, situaci, na nichž nějakým způsobem participuje či „parazituje“. Napojuje se na vybrané vlastnosti okolní reality, které při každodenním pohledu vlastně ani nevnímáme. Situace běžného života doplňuje a rozvíjí kresbami tvořenými sprejem přes šablony, komentuje je, nebo je nečekaně naruší nějakým kontrastem. V posledních letech se Vaněk prezentoval také zvukovými participy - speciálními binaurálními nahrávkami, které divák/posluchač vnímá skrze sluchátka a stává se tak součástí nečekané zvukové iluze, šité na konkrétní prostor. Například slyšíte, jak někdo otevírá dveře galerie, před kterými stojíte, běhá kolem vás, bouchá do stěn, nebo vám vemlouvavě šeptá do ucha. Přitom jste v galerii sami. Tomáš Vaněk tak dokazuje, jak se výtvarné umění zbavuje svých tradičních forem a navíc využívá dříve nemyslitelné technologie.

Particip č. 123 má podtitul Prezentakce. Vaněk tentokrát (tak, jak si to v podobné variantě vyzkoušel už vloni v Reykjavíku) pracuje s díly jiných autorů. Během výstavy do spolupráce zapojí tvorbu fotografů Ivarse Gravlejse a Avděje Ter-Oganjana, Aleny Kotzmannové, Jiřího Thýna a Francesky Goodmanové. Ke svým interpretacím si vybral právě fotografy, jejichž práce je jakousi kopií skutečnosti či jejích výseků. Vše prezentuje neobvyklým způsobem. Místo galerijního zavěšení fotografie promítá, deformuje prvoplánovou grafikou reklamy, mění divákův pohled časovým rytmem, využívá podprahových efektů. K tomu patří i zvuk, který prostor nečekaně mění a znejišťuje, odvádí pozornost, protože občas návštěvníka vyleká. Vše se odehrává v poloprůhledné konstrukci uvnitř galerie: tím Vaněk vytváří jakýsi ukázkový model kladů i problémů celého současného umění.

Tomáš Vaněk nám servíruje otázky, na které jsme už líní odpovídat: rozhodli jsme se definitivně rezignovat na interpretaci umění? Máme se ještě zabývat originalitou díla? Proč umělecká díla vyžadují od diváků jejich vlastní aktivitu? Jsou galerie stále tím nejlepším prostředím pro umění? Můžeme díla jiným použitím nahlédnout odlišně? Jsme vně, nebo uvnitř uměleckého díla? Jsme pozorováni, nebo pozorujeme?

Tomáš Vaněk: Particip č. 123 (Prezentakce)

Hunt Kastner Artworks, Praha 11. 4. - 7. 5. 2011

Autorka je historička umění

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?
Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?

Podle diskuzí na eMimino.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratila v roce 2021 za jídlo a drogerii průměrně 10-17 000 Kč. Tedy až 204 000 Kč ročně....