Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Tenisky s příběhem

Česko

Vyrábějí se už od roku 1917 a dnes je zdobí umělci, jako je Damien Hirst nebo Robert Indiana. Tenisky značky Converse proslavil basketbalista Chuck Taylor a dnes je nosí všichni, kdo chtějí být in.

Chodníky světových metropolí, stejně jako přehlídková mola stále ovládají retro tenisky. Původně na běh, basketbal nebo nohejbal, dnes hlavně na parádu. Tenisky s oblibou nosí umělci a některé plátěné kecky zase hrdě nosí jména umělců... Vedle modelů z 60. a 70. let už se svých obnovených verzí dočkaly třeba magické kecky Nike Air, které koncem 80. let proslavil Magic Jordan. Česká móda před dvěma lety uchvátila módní svět svými Botaskami 66 určenými původně na nohejbal. Teniskové trendy se mění - jediný model, který se na scéně drží neustále, nese značku Converse. Kdysi tato firma údajně vymyslela princip sportovní boty s gumovou podrážkou. První hadrové kecky s označením All Stars vyrobila v roce 1917. A zatímco některé značky zůstaly na hřištích a v tělocvičnách, jiné vtrhly do ulic. Zárukou úspěchu totiž není jen design a ortopedické kvality - slavné tenisky potřebují především příběh s hvězdným obsazením.

Quentin Tarantino se například postaral o velkolepý návrat japonské značky Onitsuka Tiger, když do jejích žlutých tenisek obul Umu Thurman ve filmu Kill Bill. Tato firma na sebe upozornila v roce 1966, kdy na olympiádě v Mexiku představila své běžecké boty. Později se jejím velkým fanouškem stal mistr bojových umění Bruce Lee, který žlutočerný model obul ve filmu Hra smrti. Odtud pak vedla cesta k mistrovi filmových citací Tarantinovi. Pro vojáky i basketbalisty Conversky kdysi proslavil úspěšný basketbalista Chuck Taylor. Firma se s jeho jménem šikovně spojila a zanedlouho byly conversky povinnou výbavou každého basketbalisty. Za války firma obouvala americké vojáky, po válce se její kecky staly výbavou armádních atletických sborů, stejně jako univerzitních basketbalových týmů. V 50. letech se All Stars staly jedním z atributů stylu rockabilly, později si je oblíbili členové skupiny Ramones, Kurt Cobain a další.

Opravdu zlomový byl ale pro kecky rok 2003, kdy značku koupila firma Nike a slavný příběh dostal ostré kontury. Identita značky byla výrazně posílena, spojena s řadou zajímavých projektů a nastal velkolepý comeback conversek. Ačkoli v pohodlí mají jistě zástupy konkurentů, existují disciplíny, ve kterých se jim žádný nevyrovná. Šikovné kampaně posilují kult nezbytného doplňku pro mladé originální lidi a každý rok se objevují limitované kolekce. Za některými modely stojí hudebníci, za jinými výtvarní umělci. V minulých sezonách tak vznikly kecky v designu skupin The Who či Metallica, zatímco letos vede punk. V jarní kolekci proto naleznete motivy kapel The Clash a Blondie.

Na mladé zákazníky letos Converse útočí kampaní, která vychází z projektu na podporu neotřelých umělců. Té se od firmy dostalo například třiadvacetiletému Čechovi, který kreslí komiksy a říká si Nikkarin. Firma Converse se také zapojila do projektu RED, jehož snahou je získávání finančních prostředků pro boj s nemocí AIDS. Společnosti, jejichž výrobky nesou značku PRODUCT RED, přispívají významným procentem z prodeje nebo částí zisku na Global Fund, který financuje nejrůznější programy pro boj s AIDS v Africe. Projekt byl spuštěn na jaře 2006 a od té doby už získal více než 50 milionů dolarů, které už údajně pomáhají ve Svazijsku, Rwandě a Ghaně. Možná jde o boj s větrnými mlýny, ale atraktivní výrobky z řady RED rozhodně stojí za pozornost. Converse do projektu přispívá klasickými bílými keckami All Stars Chuck Taylor, které podle svého uvážení upravují slavní umělci. Poznávacím znamením, že přispíváte na dobrou věc, je červené lemování jedné z dírek na tkaničky.

V jarní „dobročinné“ kolekci naleznete kecky s motivem I LOVE od Roberta Indiany, které si můžete koupit i u nás. Tento americký umělec patřil v 60. a 70. letech k nejvýznamnějším představitelům pop-artu hned vedle Andyho Warhola. Proslavily jej typografické hry s jednoduchými slovy, z nichž nejznámější je „jednoslovná báseň“ LOVE vysázená v tučných kapitálkách. Písmena jsou vtěsnána do čtvercového formátu a „O“ je nakloněno o 45 stupňů doprava. Tento motiv, který se stal později umělcovou vlastní značkou, Indiana vytvořil v roce 1964 jako novoročenku pro Museum of Modern Art. V roce 2008 svůj symbol předělal v heslo HOPE na podporu Baracka Obamy a letos tento dvaaosmdesátiletý umělec aplikoval svou báseň na hadrové kecky.

Temná kolekce od Hirsta Po zamilovaném létě přijde podzimní kolekce, která bude zřejmě poněkud temnější, neboť jedny conversky údajně navrhl Damien Hirst. Tento anglický provokatér dnes patří mezi opravdové umělecké celebrity. Ceny jeho děl šplhají do závratných výšek a jméno Hirst najdete jak v prestižních galeriích, tak v řadě komerčních projektů. Navrhl už i kolekci oblečení pro Levi‘s či skateová prkna. V Česku ho před rokem v rámci komorní výstavy představilo pražské Rudolfinum, kde bylo možné zhlédnout jeho Adama a Evu na pitevních stolech. V Centru současného umění DOX můžete do konce června vidět jeho variaci na šachové figurky. Nejslavnějším Hirstovým dílem je žralok ve formaldehydu, který hraje významnou roli v knize Dona Thompsona Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů s podtitulem Prapodivné zákony ekonomiky současného umění a aukčních domů

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...