Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Test internetových fotosběren

Hromadí se vám na disku počítače fotografie? Chcete si digitální fotky prohlížet i ve chvílích, kdy k počítači nemáte přístup? Nevíte, kam fotky dát vyvolat? Připravili jsme pro vás test internetových fotosběren.

Služby webových fotolabů jsou čím dál populárnější -nejen díky rostoucím rychlostem internetového připojení a zvyšujícím se limitům pro stahování a upload (nahrávání nebo poskytování) dat. Neustále se zlepšující komfort nahrávání a přehledné ovládání stále více uživatelů přesvědčují, že návštěva specializovaného „kamenného“ digilabu je zbytečnou ztrátou času.

Většina digitálních úlovků skončí ve „fototovárně“ Fotolabu. Rozdíly mezi kvalitou snímků z jednotlivých sběren tedy můžete hodit za hlavu a soustřeďte se pouze na pohodlí při odesílání do sběrny nebo na ceny. Smutným faktem je, že zatímco v létech minulých docházelo u většiny fotosběren k výrazným změnám, letos nenarazíte na jedinou novinku, tedy kromě fotoknih. Kterou sběrnu doporučit?

Na rozdíl od většiny klasických testů není v tomto případě možné jednoznačně určit, která sběrna je vítězem. Na rozdíl od předchozích let se nenašla žádná, která by měla výrazný cenový nebo technologický náskok. Mimořádně příznivé ceny nabízí Happy Foto, ale používat tuto internetovou sběrnu je trochu „peklo“. Fotolab zase nabízí širokou škálu funkcí, ale jeho ceny nejsou zrovna nejnižší.

Pokud za každou cenu trváte na internetovém prohlížeči Firefox, nejspokojenější budete nejspíš u Rossmanna. Surfaři, kteří mají v oblibě prohlížeč Internet Explorer, zamíří buď do Droxi (kde na ně čekají nízké ceny) nebo do DM drogerie (kde najdou širokou nabídku formátů).

DM DROGERIE

Přestože jsme v úvodu psali o pohodlnějším vkládání fotografií, u internetové sběrny DM drogerie tato obecná charakteristika zdaleka neplatí - tedy alespoň, pokud používáte prohlížeč Firefox. Čeká na vás totiž „starý známý“ formulář, který umožňuje nahrát maximálně pět fotografií o celkové velikosti do 10 MB. Co tato čísla v době mnohamegapixelových fotoaparátů a gigabajtových karet znamenají, jistě není potřeba dlouze vysvětlovat. Deset mega zkrátka nestačí. Nahrávat lze navíc pouze snímky ve formátu jpeg. Uživatelské přívětivosti aplikace nepřidá ani nefunkční tlačítko Náhled a chybějící údaj o velikosti souboru.

Ve zcela jiné situaci jsou uživatelé Internet Exploreru. Nejprve si sice musejí nainstalovat doplněk ActiveX, to je ale jediný temný bod na cestě za papírovými fotografiemi. Díky doplňku je nahrávání snadné, rychlé a praktické. Ani DM drogerie neunikla módě fotoknih a na svých stránkách nabízí poměrně zajímavou fotoknihu v několika variantách.

ROSSMANN

Pokud se chcete přesvědčit, jak technologie internetových sběren za těch pár let pokročila, zabrouzdejte na webové stránky Rossmannu. Na první pohled jednoduché a přehledné ovládání, praktická nápověda, skvělý přehled o zakázce - tady se neztratí ani naprostý začátečník. Zádrhel se objeví ve chvíli, kdy toužíte zvolit si pro každý snímek jiné rozměry. Najednou zjistíte, že k vybraným fotkám lze přidat další snímky jen velmi obtížně, změna formátu není příliš pohodlná a že u obrázků chybí údaj o jméně souboru. Po optimistickém začátku tyto drobnosti zamrzí.

Pokud vyvoláváte snímky z více zdrojů, potěší vás ukazatel kvality, který najdete pod každou fotografií. Ten naznačuje, jak kvalitní je fotografie pro vybraný formát.

Podobným zklamáním je použití Internet Exploreru, kde nahrávání opět napomáhá modul ActiveX. Kompletní dialog související s nahráváním fotek totiž najdete jen v úzké „nudli“ uprostřed stránky, jejíž rozměry nelze změnit. Vše korunuje „odfláknutá“ nápověda, která může zamotat hlavu nejen začátečníkům („V Menu přejděte na Extras a poté na Internetové opce...“). V každém případě jsou zde možnosti prvku ActiveX zcela promrhány, takže k nahrání snímků lze u této sběrny doporučit spíše Firefox. Naopak v nabídce fotoknih patří Rossmann mezi špičku - kromě základní „CEWE“ fotoknihy nabízí širokou škálu možností, mezi kterými si vybere i náročný uživatel. Pravda je, že ceny za plátěnou nebo tvrdou vazbu - od 649 a 749 Kč - nejsou zrovna lidové, ale pokud sháníte kvalitní dárek, lze tyto varianty jen doporučit.

FOTOLAB

Vše, co jsme řekli o internetové sběrně Rossmannu, můžeme prohlásit i o Fotolabu. Jde totiž o identické sběrny, které se ničím neliší. Přesto tímto stručným konstatováním informace o Fotolabu nekončí. Hned při vstupu na jeho stránky nás totiž zarazila jedna „drobnost“ - k bezproblémovému vstupu do sběrny musíte mít nainstalovaný Flashplayer. Na většině počítačů ho pravděpodobně už najdete, ale začátečníci a návštěvníci internetových kaváren být nadšeni nemusí.

Naopak potěší možnost sledovat vaši zakázku.

HAPPY FOTO

Pokud bychom měli každou sběrnu ohodnotit jedním slovem, Happy Foto by si zasloužila popisek „jiná“. První, co většinu uživatelů překvapí, je nutnost registrace. Bez ní si ve sběrně „ani neškrtnete“. Po zaregistrování vás však čeká ještě větší překvapení: ocitáte se totiž v minulém století. Nahrávání snímků po jednom, zmatené ovládání a absence nápovědy dělají z této sběrny místo pouze pro „hardcore“ fanoušky firmy. Nelíbilo se nám ani to, že část obrázku „zmizela za okrajem“ a dostat se k ní bylo možné až pomocí posuvníku.

Shrnuto: pokud nejste fanatickými příznivci firmy Happy Foto, této internetové sběrně se zdaleka vyhněte. Snad pouze fotokniha, kterou Happy Foto také nabízí, stojí za pochvalu, byť se od předchozích sběren v celé řadě věcí liší. Jiné typy vazeb, jiný software a nápověda v pdf souboru nebo on-line na internetu však nejsou na škodu a můžeme je spíše označit za příjemné zpestření. Posledním zádrhelem jsou zde ceny. V době uzávěrky testu byly navíc v ceníku uvedeny pouze ceny platné do konce července.

DROXI

Všudypřítomné „Droxi bude Scheckler“ vás tady provází na každém kroku, přesto to ale není to nejhorší, co vás v této internetové sběrně může potkat. Zajímáte-li se o internetového klienta, můžete si znovu přečíst hodnocení sběrny DM drogerie - s drobnými výjimkami platí vše, a to jak pro Firefox, tak pro Internet Explorer. Rozdíl poznáte jen u Firefoxu, díky jednomu kroku navíc a omezenější nabídce formátů fotografií.

Každopádně lze říci, že nás sběrna od Droxi zklamala. Zatímco v minulých letech byla tou, která udávala tempo vývoje, nyní se spíše krčí na chvostu pole a spoléhá na věrnost zákazníků a relativně příznivé ceny.

***

Fotokniha

* Jedním z nejpoužívanějších výrazů na webech fotolabů je v poslední době slovo „fotokniha“. Pamětníci si možná vzpomenou na objemná alba, do kterých naši rodiče s láskou lepili černobílé snímky s popisky typu „Jirka, 5 let: Poprvé na nočníčku“, a která na rodinných setkáních vyvolávala pozdvižení. Fotokniha je „téměř“ to samé.

* Moderní fotoknihu si založíte snadno: stáhnete si příslušný software (je k dispozici zdarma) a nainstalujete ho. Po spuštění si nejprve vyberete formát knihy, obvykle velký (21 x 28 cm), čtvercový (21 x 21 cm) a malý (14 x 13 cm). Poté zvolíte počet stran a pak už jen uvolníte stavidla své představivosti.

* Díky rozsáhlé nabídce pozadí, stylů stránek a typů popisků fotografií se i nezkušenému uživateli podaří během pár minut vytvořit kreaci, která uchvátí každého příbuzného. Pak už jen stačí vložit vhodné fotografie, doplnit je správnými popisky a ve finále zvolit vazbu knihy, obvykle bývá na výběr tvrdá, lněná, měkká a sešit.

* Nakonec svůj výtvor vypálíte na CD, které odnesete do sběrny. Během několika dní bude vaše dílo hotovo.

* Jde o přelomovou službu? Z hlediska zákazníka je to efektní způsob archivace fotografií, vhodný i jako dárek. Z hlediska fotosběrny je to šikovný nástroj, jak ze zákazníka dostat ještě pár korun navíc. Ve finále jsou spokojeni všichni.

Pro případ nouze: on-line grafické editory

* Chcete z internetové kavárny v zahraničí odeslat své úlovky do domácí fotosběrny? Při zběžné prohlídce možná zjistíte pár drobných vad, které jste na displeji fotoaparátu přehlédli. Co teď? Správce kavárny Habíb Hasan nad vaším anglickým „fotošópo“ jen zoufale vrtí hlavou. Nevěšte ale hlavu a vyzkoušejte praktické editory na internetu.

* Pro úpravu fotografií lze zdarma využít internetové bitmapové editory a základní úpravu snímků provádět pomocí běžného webového prohlížeče. Vybrali jsme čtyři kandidáty:

* Prvním je Picnik. Má jednoduché ovládání a kreativní nástroje, jako různé rámečky a zaoblení rohů. * Editor Fauxto bude pro mnohé jasnou volbou, protože svým ovládáním hodně připomíná Photoshop, a navíc podporuje práci ve vrstvách. * Editor Snipshot umí jen jednoduché operace, ale pružně. Disponuje i velmi zajímavými nástroji pro rychlé načítání obrázků z různých webových stránek. Zvládá ukládání i do PDF, PSD a TIF.

* Editor Picture2Life umí vedle běžných úprav i animace a různé koláže. Info: www.picture2life.com, www.fauxto.com, www.picnik.com, http://snipshot.com

Test byl redakčně krácen, jeho úplnou verzi najdete v čísle 08/2007 časopisu Chip

Droxi

Spoléhá na věrnost zákazníků a relativně příznivé ceny.

Happy Foto

Vítejte v minulém století...

DM drogerie

Ve Firefoxu žádný zázrak -nahrávání po pěti snímcích nepotěší...

Fotolab

Zajímavá možnost sledování zakázky sběrně konto příliš nevylepší...

Rossmann

Relativně praktický klient hodnotí i „kvalitu“ snímku.

Tabulka

Rossmann Dm drogerie

Web www.rossmann.cz www.dm-drogeriemarkt.cz

Hodnocení 65 60

Internetová sběrna (Firefox) 60 % 40 %

Internetová sběrna (IE7) 70 % 80 %

Formáty cena cena

9 x (cca) 13 2,40 Kč 2,40 Kč

10 x (cca) 15 2,70 Kč 2,70 Kč

11 x (cca) 17 4,90 Kč 5,90 Kč

13 x (cca) 18 6,90 Kč 6,90 Kč

15 x (cca) 20 19,90 Kč 15,90 Kč

20 x (cca) 30 49,90 Kč 49,90 Kč

Manipulační poplatek 39,90 Kč 39 Kč

Fotokniha ano ano/omezeně

Fotodárky

Hrneček 169 Kč 298 Kč

Tričko 219 Kč 229 Kč

Čepice 199 Kč 210 Kč

Fotolab Droxi Happy Foto

www.fotolab.cz www.droxi.cz www.happyfoto.cz

65 60 10

60 % 40 % 10 %

70 % 80 % 10 %

cena cena cena

3,50 Kč 2,40 Kč 2,90 Kč

3,90 Kč 1,90 Kč 2 Kč

5,90 Kč - -

6,90 Kč 6,90 Kč 5,90 Kč

29 Kč - -

55 Kč 56,90 Kč 49,90 Kč

39 Kč 39 Kč 39,90 Kč

ano ano/omezeně ano

169 Kč 298 Kč -

199 Kč - -

159 Kč - -

Pozn.: Ceny při objednávce do 100 ks, Ceny aktualizovány k 14. 9. 2007

O autorovi| PETR KRATOCHVÍL, autor je redaktorem časopisu Chip

Autor: